Hei! Tässä tullu nyt vuoden aikana opiskeltua tätä Volvon sielunelämää vai sanosinko Fordin. Omistan siis V50 1.8 bensa vm. -05. Viime katastuksessa öljynsyönti vaikutti päästöihin melko julmasti, HC tais olla 1400! Öljyä veti litran 500 kilometrille... Kone meni purkuun ja tämän remontin jälkeen ihanne päästöillä leimalle. Kunnes... 2000km remontin jälkeen alkoi taas öljy katoamaan ja mittaritauluun ilmestyi moottorivikavalo. Käytin luetuksella ja antoi EGR-toimintahäiriö. Veikkaan että öljynsyönti aiheuttanu tämän ongelman. Oisko enää ideoita mitä tähän vois tehä? Ja mistähän tuolta konehuoneesta löytyy se PCV- venttiili? Mistä uusia saa? Googlaus ei tuottanu tulosta... (tietäis ees mitä loppuissaan etsis
) kiitos 
Sain omani (S40 1.8 ) remontin jälkeen ajoon viime viikolla. Tein koko homman itse. Otin moottorin ja vaihdelaatikon pois ja uusin kytkimen ja työsylinterin samalla. Remppa oli paljon helpompi tehdä kun moottori oli pukissa ja pääsy eri puolille oli helppoa.
Minulla on koodinlukija ja ennen remppaa tuli minullekin EGR vikavalo ja koodi. Remontin aikana otin EGR venttiilin irti (voi irrottaa myös helposti kun kone on paikoillaan) ja liotin sitä muutaman päivän moottorinpesuaineessa. Lopuksi ultraäänipesurilla puhtaaksi. Motonet myy pienehköjä ultraäänipesureita vajaaseen 40e ja siihen jokin pesuainetiiviste noin 15e. Jottei pesuri sotkeentunut turhaan, laitoin aina pestävät osat (EGR, männät yms.) minigrip-pussissa pesuriin ja nesteet sekä pussiin sisään ja altaaseen.
Ykkössylinterin kiertokangen laakeri oli saanut vähän vaurioita ja käytin kampiakselin hiottavana (pelkästään kiertokangenlaakereiden kaulat) ja siitä tulikin aikamoinen soppa. Koneistamo tilasi ylikokoiset (oversize) uuden laakerit kiertokankiin. Meni tuplasti vikaan, laakerit ei olleet tähän koneeseen (leveämmät ja liian isot) plus olisi pitänyt tilata
alikokoiset (undersize) koska ylikokoisia käytetään silloin kun laakeripesää on hiottu, alikokoisia kun akselia on hiottu. Oikeita laakereita ei meinannut löytynä sitten mistään. Volvo ei myy, Fixus tarjosi VIN-numerolla samoja vääriä kuin koneistamo. Löysin oikeat, 0.25mm alikokoiset englantilaiselta virityspajalta Burtonilta. Rahteineen ja uudet kiertokankien pultit (yksittäispakatut Ford-pultit) ja laakerit 125e - ei ihan paha. Projekti venyi melkein 3 viikkoa näiden laakereiden vuoksi.
Molempiin päihin kampiakselia uudet stefat, venttiilien ohjurikumit ja kannentiiviste. Tiivistesarjassa oli uusi tiiviste mm. EGR venttiilille, mikä on minusta turha vaihtaa. Jouduin uusimaan YKK-anturin koska siitä lähti pala koneen irrotuksen aikana, Motonetista noin 30e. Uusi apulaitehihna, ilmastointiin käytin vanhaa. Uudet tulpat.
Tässä homma lyhykäisyydessään. Nyt olisi setti työkaluja myynnissä, moottoripukki, venttiilien hiontatutti, -tahna, venttiilitiivisteen irrotuspihdit, itse modatut venttiilijousipihdit (kaupasta ei saa täysin sopivia, modasin niitä), männänrenkaiden puristin, hoonauskitti, korjauskäsikirja sähköisenä, tarvittaessa neuvoja.
Sylinteriputket ei olleet minusta juurikaan kuluneet, alkuperäiset hoonausjäljet näkyi ja toisaalta mitään olaketta ei tuntunut siinä kohtaa missä männänrenkaat käy kääntymässä yläkohdassa.
Yritän linkittää oheen muutaman valokuvan. Photobucket on jotenkin muuttunut..
http://s1148.photobucket.com/user/linkki1/library/PS. PCV-venttiili on imusarjan ja lohkon välissä, näkyy vasemmalla kuvassa jossa lohko (oranssi muoviputken pää). Imusarjan pultit on hiukka hankalat löytää ja avata mutta kärsivällisesti edeten homma onnistuu. Itse vaihdoin PCV-venttiilin keväällä kun kokeilin auttaako se öljynkulutukseen, minulla ei auttanut. Itse ottaisin syylärin flektin pois niin saa ne tarvittavat sentit tilaa työskentelyyn.