Samppasport  Futurez

Jarru päällä vai P-asento - missä raja?

  • 55 Vastauksia
  • 27577 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #45 : 20.11.2015, 11:11:05 »
Itse tulee kyllä pidettyä aina käsijarrun varassa autoa. Tomaattia nyt ei hetkeen ole ollut mutta sama homma silläkin, juuri siksi ettei laatikon varaan jää.

Pienemmät pysähdykset lyhyisiin valoihin tms. annan olla D:llä, vähänkin pitempi niin vapaalle heitän. Yks kaveri ei joskus oikein hiffannut tota N-asentoa vaan ränkkäsi jonossa lipuessa koko ajan D:ltä P:lle edestakaisin... :idiot2:
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #46 : 20.11.2015, 12:01:47 »
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.
Silloin saattaisi olla tyhjäkäynti liian korkealla, ei kyllä kuulu normisti juristaa/resonoida. ;)

Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.

Eipä tuo ole ongelmia aiheuttanut tähän mennessä, vaikken ikinä ole Deeltä poistunut risteyksissä.
Edes Grand Voyagerin laatikko, jonka pitäisi kuulemma hajota 200tkm:n jälkeen, toimi uudenveroisesti vielä 350tkm:n jälkeen.

Turhaa vemputusta ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #47 : 20.11.2015, 12:27:22 »
Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.

Ghost kyseli tuolla aiemmin Fastdochilta että mikä syynä tähän erikoiseen ajotapaan, no justhan mä sen kerroin.

Aika heikossa kunnossa laatikko, jos jo paikallaan ollessa laatikko luistaa. Hämmentävän usein ihmiset sekoittavat turbiinissa tapahtuvan "luiston" ja laatikon luistamisen. Eli siis paikallaan ollessa D:llä laatikossa ei luista yhtikäs mikään, tämä siis perinteisissä turbiinilla olevissa laatikoissa. Ainoa vaikutus on se, että turbiinissa tapahtuu jotain häviävän pientä öljyn lämpeämistä, mutta taitaa lähes kaikissa automaateissä olla jäähdyttimessä vaihdelaatikon öljylle jäähdytys/lämmitys, joten veikkaanpa, että öljyn lämmöt ei muutu paikallaan ollessa yhtään mihinkään vaikka auto seisoisi tuntikausia D:llä paikallaan.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #48 : 20.11.2015, 12:38:26 »
Kuinkas paljon se D-N-D-vatkaaminen sitten käytännössä laatikkoa kuluttaa? 700 kai on V70 D5:n käyntinopeus ja 850 bensa-kasipätkän
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #49 : 20.11.2015, 12:53:02 »
Aika heikossa kunnossa laatikko, jos jo paikallaan ollessa laatikko luistaa. Hämmentävän usein ihmiset sekoittavat turbiinissa tapahtuvan "luiston" ja laatikon luistamisen. Eli siis paikallaan ollessa D:llä laatikossa ei luista yhtikäs mikään, tämä siis perinteisissä turbiinilla olevissa laatikoissa. Ainoa vaikutus on se, että turbiinissa tapahtuu jotain häviävän pientä öljyn lämpeämistä, mutta taitaa lähes kaikissa automaateissä olla jäähdyttimessä vaihdelaatikon öljylle jäähdytys/lämmitys, joten veikkaanpa, että öljyn lämmöt ei muutu paikallaan ollessa yhtään mihinkään vaikka auto seisoisi tuntikausia D:llä paikallaan.
Tää oli mun pointti että laatikko (turbiinin luisto) suotta lämmittää oljyä. Turhaa kai selittää ammattilaisille kumpi on parempi, olla lämmittämättä vai lämmittää sitä ölppää.
En sanonu laatikon luistavan vaan luistattamisesta puhuin ja tarkotin just muunninta.
Turhaa vääntööhän tää, kaikki saa tehdä niinku haluu omilla autoilla, en ala viisasteleen, näyttää menevän vähän siihen suuntaan.
Moron!

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #50 : 20.11.2015, 12:53:44 »
Kuinkas paljon se D-N-D-vatkaaminen sitten käytännössä laatikkoa kuluttaa? 700 kai on V70 D5:n käyntinopeus ja 850 bensa-kasipätkän
Kai siinä lähinnä solenoidit kuluu.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #51 : 20.11.2015, 16:17:54 »
Kai siinä lähinnä solenoidit kuluu.

Ahaa.

Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?

Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali.  >:( >:(

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #52 : 20.11.2015, 19:06:33 »
Ahaa.

Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?

Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali.  >:( >:(

En nyt sanoisi reilusti... ajotapa tähänkin vaikuttaa. Toki heikon moottorijarrutuksen vuoksi jarrulla joutuu useammin käymään.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2015, 19:10:50 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #53 : 20.11.2015, 20:18:15 »
Ahaa.

Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?

Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali.  >:( >:(
Mutta mieluummin jarru- kuin kytkinkorjamolla. *taavih->
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #54 : 20.11.2015, 20:27:40 »
Bingo pöydässä Kupru!  :hello:

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #55 : 20.11.2015, 21:02:03 »

Voi olla, ettei tuo jarrujen kuluminen ole mikään ongelma.

Muuten.
Entisellä autollani V70 2,5 TDI vm. -98 manuaali oli ajettu 505 tkm kun myin. Kaikki oli rullattu samalla kytkimellä...  ;D ;D

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy