Hieman edistystä mutta vika jatkuu. Ostin 2x 3A diodeja, koska 1 diodi oli hajalla nopeusmittarin alla. Vaihdoin molemmat ja yritin kolvata kylmäjuotokselta näyttänyttä kohtaa nopeusmittarin piirissä.
Mittari kiinni ja kaikki valmiiksi, testi ajo, nopeusmittari toimi ja näytti oikein!!
Toinen ajo pihan toisesta päädystä ja mittari oli jällein mykkä

Noh sitten talliin ja perän anturin liittimen varmistus, että se oli hyvin kiinni ja ABS surge protector relay:n sulakkeen tarkistus: oli ehjä. Akun napa käväisi irti tässä vaiheessa. Tein toisen koe ajon ja mittari toimi taas mutta sitten pihan toisessa päässä kun jarrutin, niin mittari laski hieman hitaammin kuin normaalisti 30 -> 0 ja sen jälkeen toiseen suuntaa ajolla ei mittari enää puhunut mitään. 0.2km tuli trippiin.
Mittaristosta huomasin, kun kytkee virrat päälle ei ikinä syty jäähd. nesteen vähäisyys merkkivalo, ei ABS valo, ja muutama muu oikealta. SRS valo kyllä syttyy vaikkei tuossa taida ees bägiä olla. Vaihdoin kaikki polttimot mittaristoon tänään.
Vikakoodeja ei diagnostiikka A poksin 3 nastasta ei saa absin koodeja ulos millään! Ei vilkuta edes 1-1-1 (pihan testiajoissa toki ei ajonopeus käynyt ylitse 30km/h). Lh:n purkista ei tullut enää 3-1-1 nopeustieto puuttuu joka oli vikakoodina aivan aluksi kun ostin auton.
Tämän jälkeen irroitin mittarin uudestaan ja kappas vaan uusi diodi (sama niistä kahdesta) päästi virran jälleen molempiin suuntiin

Eli nyt tarvittaas kunnon volvo gurua kuka on näiden mittaristojen kaa toiminu, iteltä loppuu järki. Löysin kyllä toisenki diodin joka oli juurikin abs lampun läheisyydessä hajalla. Mainittakoon, että netistä lueskelin sellaisen mahdollisuuden että perän nopeusanturin piuhat voisivat olla katkioimilla jolloin akselin joustaessa ei nopeustietoa tulisi kunnolla.
Tämä ei kylläkään selitä sitä miksi se diodi palaa sieltä! Oikeinpäin oli kytketty ym. Help!
(Auto muuten kävi hienosti tasaista tyhjäkäyntiä 1200rpm kun se nopeusmittari toimi aluksi hetken, ja käy toki vieläkin kun oli lisäilmaluisti ollut yön lillumassa bensassa. Rikkaalla tuntu vieläkin käyvän, mutta orkkis lastun saan pian)
Edit: Pitää kattoa mihinkä niiltä kahdelta diodilta, tai oikeastaan siltä joka on palanut, jatkuu virta. Villi veikkaukseni on, että niiden 2 diodin läpi jatkuu virta ABS sekä moottorinohjaus bokseille.
VOIKO olla mahdollista että ABS OHJAINLAITE olisi todellisen viallinen ja polttaisi täten mittaristosta tuota diodia? Huomion arvoista on että sekä Abs lampun diodi joka on sen alapuolella, sekä tämä nopeusmittarin diodi ovat menneet rikki!!

Tässä taitaa tuo järjestelmän sielunelämä toimia niin kuin olen yrittänyt hankkia tietoa tähän.
-> perän nopeustunnistimelta tieto mittarille 4 nap. liittimen
-> 6 nap. liitin itse nopeusmittarissa, nopeus tieto sitä kautte sinne piirille, nopeus mittarin näyttämä suoraan
-> nopeusmittarin piirillä tapahtuu pulssisuhteiden muuntelu ja muunneltu signaali lähetetään edelleen abs- ja moottorinohjainlaitteille

En oikein usko, että toi perän nopeustunnistimen piuhat saisivat maa-kontaktia koska ovat melko hyvin suojattuja.
Huomenna vaihdan tämän nopeusmittarin diodin vanhaan, koska niistä vanhoista toinen oli vielä ehyt. Sen jälkeen irroitan Abs ohjainlaitteen kamman ja isken virrat tulille ja teen testiajon. Jos nopeusmittari toimi 100% eikä lopeta toimintaansa on syytä epäillä että absin ohjainyksikkö olisi entinen. Mikä lie senkin on sitten hajottanut?
Uskaltaisko koittaa toisella varmasti toimivalla abs yksiköllä, ettei sitten olisi jokin johtovika absin ohjainlaitteen kammassa josta virta kulkisi eteenpäin ja hajottaisi tällöin toimivankin boksin?
Ja mites tommoinen abs ohjainlaite voisi ees testata toimivaksi
EDITTIÄ: Mittariston foliosta löytynyt pieni painauma juurikin abs ja jäähdytys neste lampun jälkeen, huomasin että käsijarrun lampulta pitäisi virta jatkaa matkaansa abs lampulle muttei niin ollut. Tein semmosen hyppylanka juotoksen siitä käsijarrun lampun juotosurasta abs lamppuun ja jo rupes toimimaan!
Eli ainakin tältä pohjalta abs toimii (valo sammuu kun auton käynnistää), vieläkään en ole päässyt pihassa ottamaan lujempia nopeuksia että se 40km/h saavutettaisiin mutta ketuttaa tuo nopeus mittari...
Eli tänään vaihdoin sen diodin jonka luulin olleen palanut ja päästi siinä kiinni ollessaan virran molempiin suuntiin. Noh sittenkun katkaisin sen irti ja mittasin niin vaikutti ehyeltä,

Vaihdoin kumminkin vanhan diodin paikalleen -> testi ja nopeusmittari jälleen toimi 100-200m kunnes kuoli uudestaan. Sitten ketutti entistä enemmän ja vedin kokonaan uuden piuhan ja tinailin perän nopeustunnistimeen kiinni ja uusi testi ajo (auto oli seissyt 1h+), nopeusmittari toimi taas saman verran ja lopetti toimintansa.
Nyt alkaa hahmottua, että jokin kylmäjuotos sielä mittarissa vielä on. Käyttäytyy kyllä todella erikoisesti, että kun se mittaristo lämpenee niin mittari lakkaa toimimasta?...
EDIT2,,, 
no niin justiin se ongelmahan oli justiin siinä yhdes komponentis jossa luki 102 jossa oli kylmäjuotos, prkl

Nyt toimii mittaristo 100%
