Mikä siinä on että tätäkään hommaa ei voinut tehdä lämpimään aikaa

Haldexi on toiminut niin kuin pitää, palaneen käryä kylläkin ollut ilmassa kun on vähän enemmän sudittanut. Siitä olen päätellyt jo vuosia että pitäisi vaihtaa öljyt ja suodatin.
Kateeksi käy niitä joilla mahdollisuus remontoida lämpimässä tallissa, saatika vielä nosturin kanssa.
Oma auto katoksessa ja alle pressu kun asfaltti märkä nuoskalumesta. Renkaiden alle laitoin vielä lisää palikoita, jos tunkit olisivat pettäneet.

Putkisto lähti helposti pois tieltä kun siinä on hieman enemmän laippoja nykyisin.

Laitoin kuormaliinoja poikittain jotta putkiston poisto on helpompaa ja kardaani jää niiden päälle.

Näin käy kun järki loppuu ja otetaan leka avuksi. En tiennyt miten se kardaani irtoaa ja löin siihen ulkokehään. Tietysti heti eka lyönti osui tuohon liittimeen.
Toisestakin onnistuin hajoittamaan lukituksen kun sohin sitä meisselillä


Aamulla uudestaan auton alle uusien ohjeiden kera. Laitoin tuon 8mm pultin ja pari terävää napautusta tuurnalla, heti irtosi.

Akseli irtosi ja jäi tuon kupin varaan. Piti käyttää voimaa että sain sen irti kolostaan.
Kasaus vaiheessa laitoin sinne metallivapaata tahnaa jos vielä joskus otetaan auki, ei ole sitten piukassa.

Pulttipyssyllä 24mm mutteri irtosi helposti ja sain parin kopautuksen kera irti sen kardaanin pään haldex pesästä.
Pieni loraus öljyä tuli ulos. Sitten pumpun kimppuun, joka olikin tiukassa. Maantiesuola oli hapettanut alumiinia melko hyvin. Pelkäsin jo että rikon sen rungon kun mänttäsin sitä irti.
Toisessa kuvassa näkyy kolhut kun väkisin irroitin sitä. Pumpun suodattimessa ei ole likaa.


Suodattimen kansi irtosi osina. Suola tehnyt tuhojaan täälläkin. Tuo valkoinen muovi kuuluisi olla kannessa kiinni.
Sekin irtosi voimalla. Suodattimesta tuli hyvin vähän mustaa mujua kun laitoin sen astiaan.



Uusi suodatin.

Tämän verran tuli öljyä ulos ja on melko mustaa verrattuna uuteen. Eli 260tkm aikana on yli puolet hävinnyt maantielle.


Laitoin 8ml uutta rasvaa nivelen kohdalle


Kardaanin takaisin laitossa käytin kuormaliinaa taljana, että sain sen paikoilleen

Tänään vielä lisää öljyä että on oikealla tasolla. Sitten vain huoletonta ajoa

Näin käy kun koheltaa ahtaassa tilassa. Käytin öljyn lisäämiseen 60ml ruiskua jossa letku. Se kumitutti puri piukkaan ja käytin sitten voimaa.
Tutti irti ja kannu nurin. Taas ärräpäitä

