Voihan siihen lisäsyyläriin jonkun säkin vetää päälle jos meinaa että se talvella jäähdyttää liikaa.
Mun mielestä tehdasasennuksessa se on yleensä ensimmäisenä.
Näin olen ajatellut.

Tuo nopea laatikon lämpötilan nousu talvella on lähinnä mukavuuskysymys. Toki vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseenkin.
Kiertääkö siellä muuten kokoajan öljy täysillä? Vai onko tuossa jonkinlainen termostaatti laatikon päässä?
Kokoajan kiertää omien havaintojeni mukaan.
Ja mitä tulee moottorin termariin, niin mä väitän että syylärin lämpötilaan sen vaikutus on jotain ei mitään ja olemattoman välillä. Talvella mahdollisesti oikein kylmä termari aiheuttaa sen että lämppäriä huudatetaan täysillä jolloin sitäkautta häviää enemmän lämpöä, mutta kesällä sillä ei ole kyllä mitään vaikutusta.
Niin.....

Nyt kun mennään insinööripornon puolelle, niin tuolla syyläriin tulevan veden lämpötilalla on merkitystä syylärin kuumassa päässä. Kennon tehosta, veden kiertonopeudesta, paskaisuudesta ja ilmamassan virtauksesta (nopeus/lämpötila) riippuu sitten se toisen päädyn lämpötila. Yleensä se on selvästi kylmempää kuin tuleva vesi, mutta kuinka paljon on riippuvainen monesta ylläkuvatusta seikasta. Pääsääntönä mitoituksien turvakertoimet ovat poskettomia.
Merikontissa ei kyllä (ainakaan omassa) tule vastaan helposti se tilanne, että termostaatti ei aukeaisi pienemmissä pakkasissa kuin -30C, koska sen verran tehokas lämpögeneraattori, eikun.... bensiinikrematorio se on.
Ajoviima maantienopeuksissa riittää jäähdyttämään moottoria riittävästi tasakaasulla kireämmissä pakkasissa. Jo matka-ajossa bensiinikrematorioni tuottaa +100kW lämpötehoa jatkuvalla syötöllä, josta sellaiset n. 15kW menee liikkumiseen.

Vaikka talvikeleissä en sandaalia käytäkkään, niin maiharia annettaessa termari aukeaa oikein iloisesti. Sen verran paljon lämpöä on se +400kW (kuvitteellisesti n. 30% hyötysuhde), jonka pannu tuottaa.

Mutta takaisin aiheeseen.
Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.