Kulkukoira  Proturbo

Volvo V70 TDI -98 AUTOMAATTIVAIHTEISTON LAUHDUTTIMEN ÖLJYNKIERTO

  • 9 Vastauksia
  • 4325 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Onko ko automaattivaihteiston lauhdutin termostaati- tms ohjattu että siellä ei aina kiertäisi öljy??

Käytin paikallisessa Volvon huoltamossa vaihdattamassa jäähdyttimen, ja sieltä sanoivat, että jäähdyttimessä olevasta vaihteiston lauhduttimesta oli tullut harmaata vaihteistoöljyä kun olivat ottaneet öljyletkut irti vanhasta jäähdyttimestä.

Edellinen omistaja sanoi, että autoon on vaihdettu vaihteistoöljyt huuhtelemalla joku 30000 km sitten, ja kun itse katsoin jäähdyttimen vaihdon jälkeen mittatikusta pyyhkimällä varmaankin 3 eri kertaa niin paperiin kuin käteenkin pyyhkäisemällä, öljy on ainakin mittatikusta tarkastamalla ihan normaalin vaalean punaista...

Minusta vaihteisto vaihtaa normaalista, ja lukittuu aina n. 80 km/h nopeudessa (kierrosten putoaminen n. 500 kierrosta).

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Aina kiertää. Lienee ollut se jäähdytyskierto jo vuotavainen ja jäähdytysnestettä sekaantunut öljyyn. Tämähän on voinut olla sellainen alkava vuoto, eli tihkunut jollain sopivalla lämpötilalla hetken jolloin öljysotkua on ehtinyt kerääntymään vähän.

Tämmöisen järjestelmän tarkoitus on sekä jäähdyttää että lämmittää öljyjä, eli kylmänä lähtiessä nopeammin lämpiävä jäähdytysneste lämmittää vaihteistoöljyn. Toki myös jäähdyttää jos vaihteistoöljy pyrkii kovin kuumaksi, automaatti kun tykkää että öljyt pysyvät kohtuullisen vakiossa lämpötilassa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Pitää vaihtaa nuo öljyt taas niin onpahan sitten varmasti puhtaat.

Mitä öljyjä olette käyttäneet??

Minulla luettelo antaa öljyksi Champion ATF D III puolisynteettisen öljyn, tai synteettisen ATF öljyn.


Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
vaihteisto AW50-42LE niin voit heittää sinne vaikka Mobil ATF 320 tai Motox Dexron 3.
Lisää samalla Forte:n automaattilaatikon lisäaine sekaan.

Mut jos vaihteistoon pääsee jäähdytinnestettä niin laatikon vaihto tulee eteen jossain vaiheessa tai kitkapintojen vaihto joka on haastava.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa rocktie

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • rockroad is the only way
Nestetasoa kyttään vaan sairaalloisen tiheään ja sitä öljyn väriä. Jäähdytin on helpompi ja halvempi uusia kuin loota.
Nettikaupoista löytyy kohtuullisella hinnalla. Siniseltä tuo kustantaa ehkä n. 700€.

Joo ja noista öljyistä sen verta että itellä louskuissa vanhoissa laatikoissa on toiminut paremmin vaikkapa tuo Mobil ATF 320 kuin motonetin halpa MAG1. Ei tuo mopiilikaan oo kallista.
Makuasia kait loppujen lopuks sano koirakin kun muniaan nuoli.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2015, 09:57:50 kirjoittanut rocktie »

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Voihan se olla, että tämä lauhduttimesta tulleen laatikon öljyn harmaus oli vain jotain öljynlauhduttimeen kerääntynyttä sontaa joka tuli nyt pois kun jäähdytin vaihdettiin ja alin letku irroitettiin, tuo jäähdytinpaketti oli varmaankin auton alkuperäinen ja pyörinyt sen 370 000 km. Mutta kumminkin, mistä sen tietää... Laatikko kumminkin pelaa minusta ihan normaalisti, vaihdot tapahtuu pehmeästi, suurin vaihde kytkeytyy n. 80km/h eikä sillä vaihteella ole luistoa ollenkaan.

Kuten sanoin, öljyn pinta on ylhäällä, ja mittatikusta katsoen öljyt on kirkkaat, mutta passaahan nuo vaihtaa. Jännää vain oli, että kun paikalliselta korjaamolta kysyin vaihtoa, niin hinta oli 495 euroa töineen. Lauhduttimen letkuihin kuulemma kytketään joku kone, ja vaihdelaatikkoon laitetaan ihan huuhteluaineet, ja huuhtelun jälkeen sitten uudet öljyt sisään... Mutta kallis oli minun mielestä kyllä tuo homma....
« Viimeksi muokattu: 15.12.2015, 10:54:52 kirjoittanut kaipaa »

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
No mutta, auto käytetty tänään lahden öljypisteen kavereilla, ja he kytkivät auton vaihteiston letkut jonkinmoiseen pesukoneeseen jonka kautta kaikki vaihteiston öljyt kiersi. Samalla öljyn sekaan laitettiin pesuaine, ja seosta kierrätettiin vaihteiston ja tämän koneen läpi X-määrän aikaa. Tämän jälkeen ko kone poisti vanhat öljyt ja laittoi uudet öljyt tilalle.

Näin tämä asia minulle selitettiin. Koko hommassa meni n. 1 tunti, ja hinta oli kaikkine tarvikkeineen ja öljyineen jokusen euron yli 300€
« Viimeksi muokattu: 16.12.2015, 16:58:09 kirjoittanut kaipaa »

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1232
  • www.vrcf.fi
Ens kerralla teet ite jonkun kaverin avustuksella ja säästät pitkän pennin ja voit vaikka huuhtoa reilumminkin. Pesuaine poistaa karstaa sieltä, mutta eiköhän 20 litraa öljyä aja saman asian -98 kulkineessa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa kaipaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Juuri näin, ensi kerralla itse, nyt vain varmistettiin että kaikki mahdollinen sonta mikä irti vain voi saada pestään pois.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Jos haluaa Jäähdyttimen joka on 100% alumiinia niin do88.se.
toimittaa suomeen.
itse tilasin sen missä on moottorin ja vaihteiston lauhdutin + kaikki vesiletkut. n.600€
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

 

Elekma  Autoracing