Minulla ollut työn alla päivittää nykyinen autoni tälle vuosituhannelle, hienommaksi ja varustellummaksi jne. Lähinnä S60/V60 mielessä kuten sen osion ketjusta huomaakin. Myös S80 ja ehkä V70 myös vaihtoehtoja. Kiikarissa diesel ja automaatti, ehkä myös bensa tulee kysymykseen koska ajot vähän 30tkm alle. D5 Summum AWD olisi tietysti se millä saisi eniten hankinnalle vastinetta koska nykyinenkään VW Passat `02 pumppusuutin TDI, tiptronic ja Highline (alcantranahat) ei aivan susipaska ole.
Kävin katsomassa yhtä S60 D3 etuveto momentum kangaspenkeillä ja ajatus jäi, että miksi vaihtaa vain uudempaa ja eri merkkiin...
Laatuautoa toki haetaan ja laatua vähän niinku odotetaan merkin maineen takia (taksissa näkyvä merkki). Kestävyys pitäisi olla kunnossa vaikka autokuumeessa haetaankin fiiliksiä ja tunnetta.
Nykyisellä Passatilla olen ajanut 2009-2017 välillä 230-470tkm ajot. Alustaan olen vaihtanut etupäähän kaikki kerran, iskarit ja jouset coilover-madallussetin (halpa JOM-sarja), jarrulevyt-/palat kerran pari. Laturi ja starttimoottori on vaihdettu, ilmastoinnin kuivain puhkesi kun kylmäaineputki napisi kuivaimen kylkeen reiän. Yksi pyörän laakeri neljästä on vaihdettu ja nyt katsastussetä kertoi, että coilover-sarjan iskareista yksi valmis (alkuperäiset kestäisi varmaan enemmän, tosin 200tkm nämäkin meni). Lisäksi vaihtoon jarruletkut eteen, yksi alatukivarsi eteen ja taka-akselin kannatinpuslat. Automaattilaatikkoon on vaihdettu öljyt 60tkm välein, koneeseen Teboil Diamond Dieselit 15000km välein ja jakopäätä 90tkm välein. Ahtopaine-anturi on vaihdettu ja ahtoputki turbolta repesi halki ( nyt korjattuna jääkiekkoerkalla tiiviiksi [emoji4] ). Kaksi kertaa on jättänyt 2017 vuonna tielle, vika löytyi koodilla; ykköspytyn pumppusuuttimeen johto on vähän löysä - korjattu liitintä taivuttelemalla.
Jotain pientä siis ollut, käsittääkseni aika pientä tosiaan. Moottori, laatikko, ilmastointi ja turbo mm. ovat kaikki alkuperäisiä ja avaamattomia. Suuttimia ja hehkujakaan en ole muistanut vaihdella

.
Tonnin auto ja toimii jokapäivä. Kuljettaa suht rivakasti hintaan nähden nahoilla ja automaatilla varustettuna. Ulkomuoto tietysti antiikkinen ja ikä alkaa tehdä mm. muoviosien yms kautta kuluman ja iän tuntua. Mahdollisesti kaikkea pientä tulossa tasaiseen tahtiin.
Nyt kun vaihtaa 20000€ kalliimpaan, saa toki hienon AWD Volvon yli 200hp D5-koneella jossa kiva käyntiääni jne. Mutta jos noin 150tkm ajetussa tulisi jotain harmia, varsinkaan laatikon porsimista tai vastaavaa niin aika pahasti menisi hermot. [emoji4] Ei näitä järjellä voi perustella vaikka välillä ajattelen, että ”nyt olisi JÄRKEVÄÄ vaihtaa uuteen autoon”. Toivottavasti kestää jos Volleen vaihdan. [emoji4]