RallyBaron  Samppasport

Volvo v50 2.0d vm2006 kolisee kylmällä liikkelle lähtiessä

  • 19 Vastauksia
  • 9074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Topsiv

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Eli volvo alkanu nyt kylmien tullessa pitämään kolinaa kun starttaa ja lähtee liikkeelle eli kun npstaa kytkimen ylös. Ääntä ei kuulu enää kun on vedossa eikä sen jälkeen kun autolla on ajettu 500m niin ei enään mitään. Ääntä kuuluu myös kun auton laittaa käyntiin ja painelee kytkintä ääni vaihtelee mutta ensi kerran liikkeelle lähtiessä ääni on huoledtuttava. Kolina kuvaa ääntä parhaiten.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Olisko alkava kaksoismassavauhtipyörän hajoaminen? Tuntuuko kytkinpolkimessa pieni "nuputus" kun sitä painat kytkintä kevyesti esim. kädellä auton käydessä?

Noin äkkiseltään voisi liittyä tuohon. Muistaakseni meillä eräässä entisessä dieselissä kaksoismassavauhtipyörä alkoi oirehtimaan juuri tuolla tavoin.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Topsiv

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Ääni kuuluu vaan ekan kerran liikkeelle lähtiessä? Siltikö? Voiko olla laatikossa öljyt loppu?

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Tiedän tapauksen, S40 diesel manuaali josta laatikosta öljyt olivat loppu.

Käytännössä auto oli mahdottomuus ajaa koska et saanut vaihteita päälle / päältä mitenkään helposti. Aluksi viaksi epäiltiin perinteistä laatikon porsimista, mutta öljyropun avattua ilmeni että laatikko oli ihan kuiva.

Eli jos sulla vaihteisto pelaa muuten niinkuin pitää, tuskin sieltä ainakaan öljyt kokonaan loppu on. Kannattaa tietysti tarkistaa.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Huono kaksoismassapyörä alkaa aluksi kolista vain kylmänä, huonotessaan kolisee sitten jo lämpimänäkin.

Eli kylmänä kun laitat käymään, lakkaako kolina kun painat kytkintä?
Vai missä tilanteessa se siis kolisee?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Volvo 24T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
omassa kolinan syy oli jäätä runkopalkin päällä joka osu pakoputkeen.. kolisi aikansa matalila kierroksilla ennenku suli.. seuraavana aamuna sama homma.
Volvo V70 2.4T -03 ex. Volvo S40 1.8 -97
ex. Nissan Pick-Up Rokkimonsteri 2.5TD -88
ex. Mercedes-Benz C 200 -01
ex. Jeep Grand Cherokee 3.1TD -01

Poissa Charlotta--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Osaisiko kukaan kuvailla tarkemmin sitä kaksoismassapyörän pitämää ääntä? Täällä on samanlaista oireilua. Moottorista (V50, 2,4i) kuuluu kylmällä käynnistettäessä jotain ylimääräistä ääntä, jota kuvailisin vaimeaksi kihnutukseksi tai nirskutukseksi, joka taukoaa välillä ja häipyy lähes kokonaan noin 5 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen.

Tiedossa on, että kaksoismassapyörä täristää jo vähän, mutta onkohan se ruvennut pitämään jo ääntä? :(
« Viimeksi muokattu: 01.12.2016, 15:46:21 kirjoittanut Charlotta-- »

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Kaksoismassavauhtipyörän pitämä ääni on sellaista vähän niinkuin rouh rouh rouh -ääntä. Ei varsinaista kalinaa tai kolinaa, vaan sellaista vaimeaa rouhinaa. Ja yleensä (ainakin oman kokemuksen perusteella) ääni tai sen laatu lakkaa tai muuttuu kytkintä painettaessa. Mutta kun kaksoismassavauhtipyörä on ihan loppu niin silloin se muuttuu kolinaksi.

Vaimea kihnutus tai nirskutus vaikuttaa mun mielestä pikemminkin kytkimen painelaakerilta. Tuohonkin ääneen vaikuttaa kytkimen paineleminen joko siten että ääni lakkaa tai vähintäänkin muuttuu kytkimen asennon mukaan.

Joku joskus toimitti että massavauhtipyörä olisi porsinut kertaheitolla. Tätä en oikein tahdo uskoa, ellei auton omistaja / haltija ole täysin kuuro, koska ennemmin tai myöhemmin se massavauhtipyörä pitää meteliä ja ihan kuuluvaa sellaista.

Jossain vaiheessa (kuuleman mukaan) noi kaksoismassavauhtipyörät vaikuttavat auton käynnistykseen: kun se tarpeeksi kauan pitää ääntä, siitä irtoaa metallia ja se metalli kulkeutuu starttimoottoriin, ja kun siellä on sitä metallihilettä tarpeeksi niin starttimoottori ei jaksa kunnolla pyörittää.

Viisaammat saa korjata, mutta käsitykseni mukaan kaksoismassavauhtipyörän kestävyyttäkin voi pidentää: ei ajeta isolla vaihteella hitaasti, eli pidetään aina sellainen vaihde päällä että kierrokset ovat lähempänä 2000:ia kun 1000:tta. Ja erityisesti jos vedetään isompaa / painavampaa peräkärryä.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Charlotta--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Kaksoismassavauhtipyörän pitämä ääni on sellaista vähän niinkuin rouh rouh rouh -ääntä.

Kiitos vastauksestasi. O0 Sepä se, kun ajan pelkästään kaupunkiajoa ja siellä on väkisinkin jatkuvia liikkeellelähtöjä ja hitaalla vauhdilla ajamista.. Kytkintä nostaessa ja kävelyvauhtia ajaessa kuuluu sellainen rohiseva ääni, jonka oletan tulevan kaksoismassapyörästä. Se loppuu heti kaasua painaessa.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Jos rouhina kuuluu tyhjäkäynnillä ja loppuu kun painat kaasua, on se melko varmasti ainakin alkava kaksoismassavauhtipyörän kuluminen. Ja jos oikein tarkasti kokeilee, jos kytkintä painaessa ihan siinä alussa tuntuu "nuputusta" niin on se alkava massavauhtipyörän kuluminen. Ja tuossa meidän yhdessä edellisessä dieselissä jossa tuo massavauhtipyörä meni, homma meni niin että rouhina kuului ensin kytkin ylhäällä ollessa, vähän ajan päästä se kuului myös kun kytkin oli pohjaan painettuna.

Jos / kun tuon uusii, kannattaa laittaa kaikki muutkin kuluvat hilut uutta, siis kytkin painelaakereineen yms. koska ne todennäköisesti ei kestä toista kaksoismassavauhtipyörän ikää jolloin vähän ajan päästä saa irrottaa uudelleen vaihteiston.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Charlotta--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Jos / kun tuon uusii, kannattaa laittaa kaikki muutkin kuluvat hilut uutta, siis kytkin painelaakereineen yms. koska ne todennäköisesti ei kestä toista kaksoismassavauhtipyörän ikää jolloin vähän ajan päästä saa irrottaa uudelleen vaihteiston.

Näin olen ajatellutkin, mutta mietin yksiosaisen vauhtipyörän vaihtamista.. Onkohan siitä haittaa vaihteistolle tai moottorin tasapainolle, kun ne on rakennettu kaksoismassapyörän ympärille?

Kaksoismassapyörän hajoamista on ilmeisesti hankalaa ennustaa, koska mielestäni se on pitänyt rohinaa hitaassa vauhdissa jo vuodesta 2012 eli siitä lähtien, kun ostin auton.. Ajan tosin vähän.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Kiinteän massavauhtipyörän kanssa on vähän niin ja näin. Tuntuu siltä, että mielipiteitä on tasan niin monta kuin keneltä kysyy.

Kaksoismassavauhtipyörän tarkoitus on vähentää tärinöitä / värinöitä ja sujuvoittaa vaihteenvaihtoja. Usein kaksoismassavauhtipyörän kaverina moottorin toisessa päässä on massavaimennettu kiilahihnapyörä josta lähtee apulaitehihna joka pyörittää sekä ilmastointia, ohjaustehostinta (perinteistä) ja laturia. Tämä massavaimennettu kiilahihnapyörä on myös kuluvaa kampetta, ja joidenkin mukaan tämä massavaimennettu kiilahihnapyörä kuluu entistä nopeammin kun koneessa on kiinteä vauhtipyörä.

Jotkut sanovat, että laittamalla tilalle kiinteän vauhtipyörän, se aiheuttaa erimoisia värinöitä kampiakseliin ja sitäkautta koko moottoriin. Ja sitäkautta muu moottorin kestävyys kärsii.

Jotkut taas sanovat, ettei ole mitään merkitystä, pelaa niinkuin ennenkin - jotkut väittävät että ehkä jopa paremmin siis vaihteiden vaihdon suhteen.

Yhden ainoan tapauksen tiedän, VAG leiristä, jossa moottori oli porsinut. Tämä tapahtui eräälle työkaverilleni. Diesel-Passatissa oli laitettu kiinteä massavauhtipyörä kaksoismassalaisen tilalle. Kaveri hankki kokonaan toisen moottorin, käytetyn. MUTTA: tietääkseni kaveri ei ole vielä avannut vanhaa konetta, että 100% varmaa tietoa ei ole onko massavauhtipyörä ollut osasyy koneen hajoamiseen, ja että mikä siellä oikeasti on hajonnut. Itse en ole noihin sakemanneihin niin sekaantunut, enkä sekaannu, mutta ilmeisesti juuri tässä Passatin dieselissä koneen hajoamisen syynä voi olla muutama muukin, esimerkkinä öljypumpun kuuskulmamuotoinen käyttöakseli joka aikaamyöten kuluu.

Itse en ehkä laittaisi kiinteää massavauhtipyörää, en ottaisi sitä riskiä että mahdollisesti siitä johtaa jotain ihme värinöitä / tärinöitä koko koneeseen ja sitäkautta koko koneen kilometrikestävyys heikentyisi.

Ennustettavuus on vähän heikko, sitä ei auta kun seurata. Mutta jos vähänkin osaa ääniä kuunnella, sen kyllä ihan varmasti erottaa kun se rupeaa kunnolla ääntämään. Parhaiten seuranta onnistuu aamulla ennen töihinlähtöä kun käy laittamassa autoa käyntiin ja vähän kuulostelee esim. kuskin ovi auki että mitä sillä konehuoneella on tänään sanottavaa.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Charlotta--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
Selvisikö, että oliko massavauhtipyörä rikkonut sen kaverin auton? :)

Löysin YouTubesta pätkän, jossa on samantapainen ääni kuin minun V50:ssä. Ei ehkä noin paha, vaan se on sellaista hetkittäistä metallista ulahtelua tai hinkkaavaa ääntä. Se loppuu heti, kun kytkimen painaa pohjaan ja muutenkin sitten, kun moottori on lämmennyt.
https://www.youtube.com/watch?v=b98jXdpq_Qg

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...viimmeksi paikalla 25.12.2015 :(
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
Sori, on vähän unohtunut tämä asia.

Koitin lukaista tekstisi läpi, en löytänyt mainintaa kummalta puolelta konetta ääni kuuluu.

Jos ääni on tuon Youtube videon tapaista kitinää (kun katsoo toisen osan, kytkimen vaihdon jälkeen niin tuota kitisevää ääntä ei ole) niin sitten pitää selvittää, kummalta puolelta konetta tuo ääni kuuluu ja se auttaa asiaa. Jos kitinä kuuluu vaihteiston eli kuljettajan puolelta, syy on todennäköisesti selvä: kytkimen painelaakeri.

Ja kun tuon laakerin jos haluaa vaihtaa, pitää ottaa vaihteisto pois. Samalla hiellä vaihtuu myös kytkin ja se kaksoismassavauhtipyörä. Nostaa hintaa, mutta säästää työn hinnassa tulevaisuudessa - varsinkin jos on tarkoitus pitää tuo auto.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

 

Proturbo  Autodiagnoosi