Proturbo  Autodiagnoosi

Oikea tapa ladata akku

  • 49 Vastauksia
  • 24500 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #15 : 06.01.2016, 10:58:25 »
Itselläkin CTEKin piuha aina valmiina lataukseen.



Autoa myydessä olen 110% varma, että johto unohtuu kaupan mukana...

Mutta nyt ei ole tarvinut latailla, kun viime talvena ostin Volvolta uuden akun. Tuntuisi, että webastokin pelaa vähän luotettavammin vaikkei vieläkään aina käynnisty.
-12 V60 D3A

Poissa zomm

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #16 : 06.01.2016, 20:05:35 »
laitoin elokuussa uuden akun d3 v70  VM. 2012 autooni.kuukausi sitten laitoin defan 4 amppeerisen laturin tuon ohjeen mukaan: ELI AKUN VIERESSÄ SULAKERASIASSA KONEHUONEESSA ON PISTE (6MM MUTTERI JONKA ALLE) JOHON VOLVOLLA LAITTAVAT + PIUHAN JA - JONKUN PULTIN ALLE.



http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/2008
« Viimeksi muokattu: 06.01.2016, 20:13:09 kirjoittanut zomm »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #17 : 06.01.2016, 21:34:57 »
laitoin elokuussa uuden akun d3 v70  VM. 2012 autooni.kuukausi sitten laitoin defan 4 amppeerisen laturin tuon ohjeen mukaan:

http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/2008
Enpä muistanutkaan, että tuon ohjeen mukaan tuli laitettua yksi defan laturi ~vuosi sitten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvisti12

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #18 : 07.01.2016, 16:51:41 »
Laitatin just omaan Volvoon defan akkulaturin. Nyt olis vielä harkinnassa, että vaihtaisko akun vielä lisäks. Tarkoitus pitää autoa n. 3 vuotta ja nyt autolla ikää hiukan yli kolme. Autossa on start/stop ja webasto.

Millaista akkua suosittelisitte? Valtran amg 80ah akku olis vaihdettuna 273€ ja Volvolta heitti hinnaks 250€. Kommentteja 8)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #19 : 07.01.2016, 17:29:20 »
Laitatin just omaan Volvoon defan akkulaturin. Nyt olis vielä harkinnassa, että vaihtaisko akun vielä lisäks. Tarkoitus pitää autoa n. 3 vuotta ja nyt autolla ikää hiukan yli kolme. Autossa on start/stop ja webasto.

Millaista akkua suosittelisitte? Valtran amg 80ah akku olis vaihdettuna 273€ ja Volvolta heitti hinnaks 250€. Kommentteja 8)

Eikö mahdu isompaa?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #20 : 07.01.2016, 21:58:07 »
Motonetin sivuilla lukee että AGM akkua ei ole ladattu täyteen, vaan ennen käyttöön ottoa suositellaan ladattavan asian mukaisella laturilla.
Itse en ole näin tehnyt, vaan laitoin suoraan autoon kiinni, voiko tämä vaikuttaa jollain tapaa akkuun negatiivisesti?

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #21 : 08.01.2016, 07:24:23 »
Motonetin sivuilla lukee että AGM akkua ei ole ladattu täyteen, vaan ennen käyttöön ottoa suositellaan ladattavan asian mukaisella laturilla.
Itse en ole näin tehnyt, vaan laitoin suoraan autoon kiinni, voiko tämä vaikuttaa jollain tapaa akkuun negatiivisesti?

Jos se on "tyhjänä" laitettu paikoilleen, niin nyt kylmällä voi käytössä vaan tyhjentyä lisää ja sitä kautta sipata ennen aikojaan. Hyvän varauksen pitäminen nostaa käyttöikää.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Taksari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #22 : 08.01.2016, 11:13:39 »



Millaista akkua suosittelisitte? Valtran amg 80ah akku olis vaihdettuna 273€ ja Volvolta heitti hinnaks 250€. Kommentteja 8)
Onko varmasti 80 ah AGM-akku?
Juuri vaihdatin pariin taksiin 70 ah AGM-akut ja oli käsitääkseni tehokkaimmat mitkä niihin sai. Akkuliikkeissä 200 euroa vaihdettuna.


Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #23 : 08.01.2016, 11:24:16 »
Jos se on "tyhjänä" laitettu paikoilleen, niin nyt kylmällä voi käytössä vaan tyhjentyä lisää ja sitä kautta sipata ennen aikojaan. Hyvän varauksen pitäminen nostaa käyttöikää.
On akku ollut autossa jo pitempään ja ajojen puolesta on täynnä.
Ajattelin pitääkö akku ensimmäisellä kerralla ladata täyteen laturilla jotta myöhemmin suostuu latautumaan täyteen.
Omassa on 95A AGM akku.

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #24 : 08.01.2016, 19:25:38 »
laitoin elokuussa uuden akun d3 v70  VM. 2012 autooni.kuukausi sitten laitoin defan 4 amppeerisen laturin tuon ohjeen mukaan: ELI AKUN VIERESSÄ SULAKERASIASSA KONEHUONEESSA ON PISTE (6MM MUTTERI JONKA ALLE) JOHON VOLVOLLA LAITTAVAT + PIUHAN JA - JONKUN PULTIN ALLE.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V70(08-)/InstallationInstruction/Document/VCC-464612-2/2008

Ihmettelin tätä pitkään, että mitä eroa on ladata asennusohjeen mukaisesti akkua rungosta ja sähkökeskuksen virtapultista, mutta 2016 vuosimallin ohjekirja selittää hyvin syyksi osasta mallisarjan autoja löytyvän Start-Stop järjestelmän kahden akun konfiguraation:

"Jos seuraavaa ei noudateta, voi käynnistys/pysäytys-järjestelmä lakata tilapäisesti toimimasta ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemisen jälkeen:
•Auton akun negatiivistä napaa ei koskaan saa käyttää ulkoisen käynnistysakun tai akkulaturin kytkemiseen - vain auton alustaa saa käyttää maadoituskohtana.
Ks. Käynnistysapuakku (s. 260) - siinä selostetaan, mihin ja kuinka johdinliittimet pitää sijoittaa."

http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/fda8fc155c2de693b8c3d7711ebc3b6b36a2b674/S80_OwnersManual_MY16_fi-FI_TP20350.pdf
« Viimeksi muokattu: 08.01.2016, 22:05:44 kirjoittanut raipe850 »
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #25 : 09.01.2016, 12:46:33 »
Ihmettelin tätä pitkään, että mitä eroa on ladata asennusohjeen mukaisesti akkua rungosta ja sähkökeskuksen virtapultista, mutta 2016 vuosimallin ohjekirja selittää hyvin syyksi osasta mallisarjan autoja löytyvän Start-Stop järjestelmän kahden akun konfiguraation:

Ohjekirja jättää varsinaisen teknisen syyn kertomatta: uusimmissa vuosimalleissa akun miinuskengälläkin on jo aivot. Siihen on integroituna virtamittaus ja prosessori, joka laskee akkuun virtaavia ampeeritunteja. Jos laturin kytkee suoraan napaan, niin virta menee mittauksen ohi. Esimerkki anturista:

http://www.hella.com/microsite-electronics/en/Intelligent-battery-sensors-154.html

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #26 : 09.01.2016, 15:55:59 »
Onko siis niin, että kori kuitenkin on ok, jos ei käytä miinusnavan pulttia? Itse latasin näin, eikä ainakaan vielä ole mitään oireita tullut.

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #27 : 09.01.2016, 16:48:05 »
Ohjekirja jättää varsinaisen teknisen syyn kertomatta: uusimmissa vuosimalleissa akun miinuskengälläkin on jo aivot. Siihen on integroituna virtamittaus ja prosessori, joka laskee akkuun virtaavia ampeeritunteja. Jos laturin kytkee suoraan napaan, niin virta menee mittauksen ohi. Esimerkki anturista:

http://www.hella.com/microsite-electronics/en/Intelligent-battery-sensors-154.html

Erittäin hyvä huomio, katselinkin että tuo Hellan valmistama komponentti löytyi miinuskengän yhteydestä.
Pitääkin muuttaa CTEKin kytkentä tuon Volvon ohjeen mukaiseksi, niin pysyy auton latausseuranta synkronoituna todelliseen lataukseen.

S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #28 : 09.01.2016, 17:51:51 »
Rookie ilmoittautuu:
Oli ajatus liittää ctek xs 3600 tueksi akulle, kun kylmiä aikoo vielä pidellä ja
Volvoa (2010 v70 2,4D olisko D5) tulee käytettyä vain kerran viikossa.

Punainen hauenleuka varmaankin akun plusnapaan, mutta käyttöohjeen mukaan
musta "maadoituskohtaan, esim. oikea moottorinkiinnike yläreunassa, ulompi ruuvinkanta".
Ruuvinkanta?
Käyttiksen kuvan mukaisesta paikasta löytyi edestä katsoen vasemmalta takaa kolmekin
mutteria yksi mustaksi maalattu, muut tavallisia. Jokin noista?

Mutta sitten kävi ilmi, että ctekin hauenleuat ei tietty yllä moottorista yli  :(
Apuva! Jokin muu turvallinen ja helposti havaittava maadoituspiste?

Moottorinkannatin...mikä,missä, minkä näköinen voisi olla?!
Koteloinnin ansiosta pimeässä näkyi vain muoviosia, sitä iskarin päätäkään honannut :((

Javielä: Uusimman volvoviestin mukaan uusimmissa malleissa akun vaihtaminen on
ammattimekaanikon työtä joittenkin akkuantureiden takia. Onko v70 /2010 semmoinen?



 

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #29 : 09.01.2016, 18:04:32 »
On akku ollut autossa jo pitempään ja ajojen puolesta on täynnä.
Ajattelin pitääkö akku ensimmäisellä kerralla ladata täyteen laturilla jotta myöhemmin suostuu latautumaan täyteen.
Omassa on 95A AGM akku.

En minäkään mitään ladannut kun oman 95Ah agm akun about vuosi sitten (eli keskellä talvea) asensin. Ostin kylläkin akkuliikkeestä ja taisi jannu sanoa että ei muuta kuin kovaa ajoa. Ehkä ne oli ladannu sen täyteen valmiiksi. No jokatapauksessa kertaakaan ei ole minkäänsortin ulkoista laturia käytetty ja ardicin propelli on kyllä pyörinyt paljon että eiköhän tuo oo hyvässä kunnossa.

Agm akku on monessa suhteessa paljon huolettomampi kuin normi akku eikä niiden kanssa tartte sillee stressata. Jos lataat ni pidä huoli et on sopiva laturi kun ylijännite on vissiin näiden akilleen kantapää. Agm ei ole varastoinnin suhteen niin kranttu että sitä tarttis aina välillä latailla, kestää paremmin kylmää, latautuu nopeammin, pienempi itsepurkautuminen, kestää paremmin syväpurkamista..jne. Kaikillahan tämmönen pitäs olla :)

Täältä asiallista sepustusta agm:stä
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Proturbo  Autodiagnoosi