Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Oikea tapa ladata akku

  • 49 Vastauksia
  • 24501 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #30 : 09.01.2016, 18:08:29 »
Rookie ilmoittautuu:
Oli ajatus liittää ctek xs 3600 tueksi akulle, kun kylmiä aikoo vielä pidellä ja
Volvoa (2010 v70 2,4D olisko D5) tulee käytettyä vain kerran viikossa.

Punainen hauenleuka varmaankin akun plusnapaan, mutta käyttöohjeen mukaan
musta "maadoituskohtaan, esim. oikea moottorinkiinnike yläreunassa, ulompi ruuvinkanta".
Ruuvinkanta?
Käyttiksen kuvan mukaisesta paikasta löytyi edestä katsoen vasemmalta takaa kolmekin
mutteria yksi mustaksi maalattu, muut tavallisia. Jokin noista?

Mutta sitten kävi ilmi, että ctekin hauenleuat ei tietty yllä moottorista yli  :(
Apuva! Jokin muu turvallinen ja helposti havaittava maadoituspiste?

Moottorinkannatin...mikä,missä, minkä näköinen voisi olla?!
Koteloinnin ansiosta pimeässä näkyi vain muoviosia, sitä iskarin päätäkään honannut :((

Javielä: Uusimman volvoviestin mukaan uusimmissa malleissa akun vaihtaminen on
ammattimekaanikon työtä joittenkin akkuantureiden takia. Onko v70 /2010 semmoinen?

Siis joku mutteri tai pultinkanta joka on tukevasti kiristetty koriin eikä ole maalattu tai likainen että saat kunnollisen maakontaktin sille miinuspiuhalle. Koko korihan se on "maata".
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #31 : 09.01.2016, 19:59:03 »
Punainen hauenleuka varmaankin akun plusnapaan, mutta käyttöohjeen mukaan
musta "maadoituskohtaan, esim. oikea moottorinkiinnike yläreunassa, ulompi ruuvinkanta".
Ruuvinkanta?
Käyttiksen kuvan mukaisesta paikasta löytyi edestä katsoen vasemmalta takaa kolmekin
mutteria yksi mustaksi maalattu, muut tavallisia. Jokin noista?

Javielä: Uusimman volvoviestin mukaan uusimmissa malleissa akun vaihtaminen on
ammattimekaanikon työtä joittenkin akkuantureiden takia. Onko v70 /2010 semmoinen?

Jos autosta löytyy tuo aiemman viestini kuvassa näkyvä latauksen virtamittari, niin kannattaa tehdä kytkentä ketjussa aiemmin linkitetyn Volvon akkulaturin asennusohjeen mukaan.

Akun vaihtoon liittyen ote uusimman vuosimallin 2016 ohjekirjasta, vastaava löytyy myös aiemmista:
"Käynnistysakku - vaihto
Autossa oleva käynnistysakku voidaan vaihtaa
ilman korjaamon apua.

Irrotus
Aivan ensimmäiseksi: Poista etäavain virtalukosta ja odota vähintään 5 minuuttia ennen kuin mitään sähköliitäntöjä tehdään - näin siksi, että auton sähköjärjestelmän pitää tallentaa välttämättömät tiedot ohjausyksiköihin."

Volvo Viesti on maahantuojan markkinointimateriaalia, joten siinä ollaan kallellaan huoltopalvelujen markkinoimiseen ja asiakashankintaan paikallisille merkkihuolloille. Auton tekniikan puolesta akun voi vaihtaa itse, mutta kannattaa tehdä se käyttöohjekirjan ohjeen mukaan - siinä toimenpide selostetaan selkeästi kuvitettuna.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2016, 23:20:42 kirjoittanut raipe850 »
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #32 : 10.01.2016, 00:30:11 »
Oletko hyrysysy laittamassa kiinteäksi sitä ctek:iä? Silloin en käyttäisi niitä hauenleukoja vaan mutterikiinnityksiä. Jos irroitat laturin aina ajon ajaksi niin silloin katot vaan et kytkennät oikein ja et mikään ei jää litistyksiin tai oikkariin kun lasket konepellin alas (jos lasket).

Kuvassa 85 näkyy se kuinka miinuspiuha pultataan koriin :)
« Viimeksi muokattu: 10.01.2016, 00:32:02 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #33 : 10.01.2016, 10:15:17 »
Vakiona laturin mukana tulee hauenleuat, mutta en niitä kiinteästi lähtisi kokeilemaan. Mutterikiinnityksellä kanssa tuon Defan olen akulle laittanut.
http://www.defa.com/fi/automotive/powersystems/accessories/0005_smartcharge_accessories/12v_mini_charging_cable/
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #34 : 10.01.2016, 14:40:50 »
Joototanoin, mun asentamistaidon yläraja on siinä, että äsken tuli nostettua se moottorin
suojamuovi ylös kun valoisassa sai etsiä jotain korvaketta  :-[.
Ihan vaan hauenleuoilla ajattelin yrittää...

Käyttiksen osoittamaan runkomutteriin ei setekin piuha tosiaan yllä, mutta auton edestä
katsoen moottorin oikeassa yläkulmassa näyttäisi olevan mustaksi maalattu lenkki.
Etäisyyttä akkukoteloon olisko vajaa 10 senttiä.
Nyt näkyi suojamuovin altakin, kun osasi katsoa  :-[.

Voisko tuo olla sopiva vai onko liian lähellä jotain vaarallista?
Kun muuta maalaamatonta kiinteää ei löytynyt  :-\

« Viimeksi muokattu: 10.01.2016, 14:51:04 kirjoittanut hyrysysy »

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #35 : 10.01.2016, 17:54:21 »
Mulla toimi hyvin myös maalattu pinta kontaktin saamiseksi. Voi olla vähän enemmän resistanssia, mutta tuskin haittaa. Olettaen siis, että kori on muuten ok paikka ottaa maakontakti. (Oletan, että on, koska kyseessä on ainoastaan miinuskaapelin yhteydessä oleva IBS-systeemi.)

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #36 : 10.01.2016, 18:20:40 »
En minäkään mitään ladannut kun oman 95Ah agm akun about vuosi sitten (eli keskellä talvea) asensin. Ostin kylläkin akkuliikkeestä ja taisi jannu sanoa että ei muuta kuin kovaa ajoa. Ehkä ne oli ladannu sen täyteen valmiiksi. No jokatapauksessa kertaakaan ei ole minkäänsortin ulkoista laturia käytetty ja ardicin propelli on kyllä pyörinyt paljon että eiköhän tuo oo hyvässä kunnossa.

Agm akku on monessa suhteessa paljon huolettomampi kuin normi akku eikä niiden kanssa tartte sillee stressata. Jos lataat ni pidä huoli et on sopiva laturi kun ylijännite on vissiin näiden akilleen kantapää. Agm ei ole varastoinnin suhteen niin kranttu että sitä tarttis aina välillä latailla, kestää paremmin kylmää, latautuu nopeammin, pienempi itsepurkautuminen, kestää paremmin syväpurkamista..jne. Kaikillahan tämmönen pitäs olla :)

Täältä asiallista sepustusta agm:stä
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
kiitos, hyvä tietää ettei tarvitse mitään erityistoimenpiteitä käyttöön oton yhteydessä.
Viime kesänä kun autotallissa pidin autossa valot ja virrat päällä niin alkoi ilmoittelemaan alhaisesta jännitteestä, aloin ihmettelemään miksi näin äkkiä virta muka loppuu.
Mutta nyt kun ollut kovat pakkaset ja Webasto ollut päällä vähän väliä on virta riittänyt hyvin eikä mitään ilmoituksia ole tullut.

Poissa hyrysysy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #37 : 22.01.2016, 22:20:29 »
Jahans, lienee kohtelliasta, että päätän osaltani tämän keissin.

Liki uudenuutukaisesta Motonetista löytyi ctekin akkutesterillä varustettu jatkokaapeli hauenleuoilla.
Nyt piuhaa riittää ja moottoritilassa vilkkuu vihreä diskovalo kait tulevan kevään kunniaksi..

Kiitokset asiasta vaivaantuneille   -H-

« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 22:22:53 kirjoittanut hyrysysy »

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #38 : 23.01.2016, 15:59:10 »
Käytin autoa Bilialla muista syistä. No, nyt selvisi, että olin pitänyt autoa turhaan Ctekin päässä, koska autossa on sisäinen laturi lohkolämppärin haarassa. Ylimääräinen karva akun plusnavassa paljasti asian.

Eli olen tietämättäni tuutannut kahdella laturilla virtaa akkuun, kun Ctek ja oma laturi ovat olleet yhtäaikaa päällä. Näköjään AGM kesti kunnialla myös tuon mokan yhden syväpurkautumisen lisäksi.

Bilian mies tsekkasi asian ja nollasi vielä akun tarkkailutiedot. Sen jälkeen ei ole tullutkaan enää mitään ongelmaa, vaikka Webasto on ollut käytössä.

Poissa Diesel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #39 : 23.01.2016, 22:24:06 »
Sulla autossa siis defa / galix kiinteä akkulaturi.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #40 : 31.01.2016, 14:35:57 »
Mulugren's law: molemmat on ollu älylatureita niin luulisi että mitään vahinkoa ei (ehkä) ole tapahtunut.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #41 : 07.02.2016, 14:39:05 »
Huomasin just, että kun napsautan lohkolämmittimen piuhaan virrat päälle, ei akun napajännite nouse yhtään 12,60 voltista. Eikös jännitteen pitäisi nousta, koska autossa on sisäinen laturi, joka saa virran lohkolämppärin kautta?

Akkuherjoja on myös tullut, vaikka auto on ollut aika paljon piuhan päässä kiinni. Sisäinen laturi lienee siis sökönä? Voikohan tuota tarkistaa mitenkään muulla tavalla?

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #42 : 07.02.2016, 18:13:33 »
Siinä on sulake laturin ja akun plusnavan välillä. Kato onko ehjä. Ja että johdot on laturissa kiinni.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #43 : 07.02.2016, 21:01:53 »
Vähän off topic, mutta olen itse lataillut akkua tavaratilan virtapistokkeen kautta. Laturiin olen siis laittanut liittimen, joka sopii virtapistokkeeseen.  Piuha vain peräluukun välistä pihalle. Ei tarvi konepeltiä availla. Ulkopuolista latausta tarvii lähinnä, kun pakkasta on pitkään yli 10 astetta, webasto pyörii ahkeraan ja kaikki ajo on lyhyttä nurkka-ajoa. Itsellä on nyt 4,5 vuotta vanha akku, joka ehkä menee vielä tämän talven. Ensi talveksi pitää hommata uusi (tai vaihtaa auto uuteen)...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #44 : 08.02.2016, 19:37:31 »
Olen luullut että ne stöpselit ei toimi jos avaimet ei oo virtalukossa. Tunnustan tietämättömyyteni
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Elekma  Autoracing