Olen uusi jäsen tällä foorumilla. Rekisteröityminen porukkaan johtuu siitä, että kahden MB:n (W201 ja W202) jälkeen tulin hankkineeksi Volvo V70:n Ruotsista. Moni tuttu ja puolituttu on kysellyt, mitä operaatio maksoi ja kannattiko ylipäätään. Tässä lyhyt yhteenveto, päätelkää itse.
Auto on V70 2.4D Kinetic manuaali 2007, käyttöönotto 12/2006. Kilsoja oli ostettaessa mittarissa 155 085, perässä vetokoukku, pelleissä metalliväri ja konepellin alla Ardic sekä hanskalokerossa täysi huoltokirja. Uudet kesärenkaat + melko kälyiset kitkat, molemmat aluvanteilla. Auto oli juuri katsastettu ja se löytyi järjestäytyneestä autoliikkeestä Göteborgin läheltä. 87 000 kruunun pyyntihinnasta tingitty kauppahinta kuluineen oli 78 500 kr eli euroissa n 8800. Tullin papereissa tuontipäiväksi merkittiin 1.12.2015.
Tässä sitten kuluja:
Carfax-raportti 5 autolle 22,80 e
Lennot Hki-Tukholma-Göteborg 242,00 e
P-aine Göteborg-Tukholma 44,00 e
Viking Line Tukholma-Turku 68,00 e
Tullin autovero 1871,54 e
Rekisteröintikatsastus + siirtokilvet 195,00 e
Suomalaiset kilvet 22,00 e
Nämä peruskulut olivat yhteensä 2444 euroa eli auto tuli maksamaan vajaat 11 500 euroa. Kun vertaatte vastaavien yhtä paljon/vähän ajettujen hintoja täällä, voitte päätellä kannattiko. Minä olisin päässyt vielä pari sataa halvemmalla, jos auto olisi ostettu Tukholman seudulta. Carfax-raportista kannatti maksaa, koska kyseinen tietokanta kertoi eri myyntisaiteilla olleiden, ehdolle valikoituneiden autojen katsastus- ja omistajahistoriat yms.
Mutta onhan autosta on muitakin kuluja. Tässä niitä:
Ruotsalaisten kilpien postitus takaisin myyjälle 24 e
Nastarenkaat (BF Goodrich 195x65/15) 370 e
Rekisterikilpien asennus+alustat 34 e
Ajoneuvovero Trafi 670,69 e
Vakuutukset (täysbonukset, tarjoushinta) Pohjola 414,10 e
Ehkä tästä on hyötyä jollekin samanlaista operaatiota pohtivalle.