Autodiagnoosi  Carcom Oy

945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)

  • 445 Vastauksia
  • 130904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 682
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #435 : 08.09.2019, 13:36:29 »
522tkm kohdalla tämmöistä:







Uutta lukkoa ja vetareita tarvitaan. Vetarit ois tiedossa. Oisko kellään myydä torsenia?

Noin 110tkm ja 5,5 vuotta tuon räikän kanssa nyt päästiin. Auto ei halvaantunut tielle, vaan toinen puoli veti edelleen, vaikka senkin puolen boorit on vähän huonon näköset. Ihan kuin nekin olisivat pomppineet yli joskus.


Ajatuksia:

Tuo Spartan oli tässä koko ajan sellainen, että se satunnaisesti jäi "kiinni" mutkissa eikä siis aukaissut lukkoa ja kolistanut kääntäessä, kuten normaalisti. Tilannehan on sama kuin kempillä kääntäessä, eli rengas sutii ja/tai vetoakseli kiertyy. Silloin tällöin kesken käännön lukko kuitenkin aukesi pamahtaen isosti, ja sen jälkeen toimi jälleen normaalisti. Tätä tapahtui lähinnä kesäisin asfaltilla, kun rengas ei päässyt luistamaan kuten talvella tai hiekalla.

Kuvittelin nämä vuodet sen järkyttävän pamahduksen johtuvan lukon äkkinäisestä aukeamisesta. Nyt kuitenkin tilanteessa, jossa nuo boorit surahtivat sileäksi (kääntäminen ja kiihdytys samalla, eli räikkälukolle pahin mahdollinen tilanne) kuului tasan samanlainen pamaus kuin noissa kääntötilanteissa "lukon auetessa". Taitaa olla niin, että pamaus ei oikeasti lähtenytkään lukon aukeamisesta, vaan vetarin boorin pyörähtämisestä. Se selittäisi miksi nuo ehjän puolen boorit, joiden voimalla auto siis vielä kulki eteenpäin, ovat nekin aika huonon näköisiä. Tätä hyppimistä on varmaan tapahtunut vuosien varrella molemmilla puolilla.

Jos edellinen pitää paikkaansa ja hyppimistä on tapahtunut, miksei boori ole surahtanut kerralla sileäksi? Kyseessä on kuitenkin aftermarket-osa, voi olla että välystä vetariin on ollut vähän enemmän kuin mitä volvon alkup. osissa. Tiedä häntä.

Kaiken lisäksi tuo ristitappia paikallaan pitävä sokka on mennyt halki, ja puolet siitä on ollut näköjään tulossa ulos reiästään.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 13:39:07 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3279
  • Boxy, but good
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #436 : 09.09.2019, 13:49:50 »
Jos edellinen pitää paikkaansa ja hyppimistä on tapahtunut, miksei boori ole surahtanut kerralla sileäksi? Kyseessä on kuitenkin aftermarket-osa, voi olla että välystä vetariin on ollut vähän enemmän kuin mitä volvon alkup. osissa. Tiedä häntä.Kaiken lisäksi tuo ristitappia paikallaan pitävä sokka on mennyt halki, ja puolet siitä on ollut näköjään tulossa ulos reiästään.
Kempatuissa perissä tuppaa akseli yksinkertaisesti katkeamaan poorin jälestä, omiin havaintoihin eio tällaista suttaamista näkynykään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 682
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #437 : 09.09.2019, 15:12:26 »
Kempatuissa perissä tuppaa akseli yksinkertaisesti katkeamaan poorin jälestä, omiin havaintoihin eio tällaista suttaamista näkynykään.

Niin, silloin siellä onkin vastassa ne volvon omat pikkurattaiden boorit. Olisko niissä vähän pienempi välys vetarin booriin kuin spartanissa...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3279
  • Boxy, but good
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #438 : 09.09.2019, 16:14:14 »
Niin, silloin siellä onkin vastassa ne volvon omat pikkurattaiden boorit. Olisko niissä vähän pienempi välys vetarin booriin kuin spartanissa...
Tätä tässä vähän hain takaa  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2467
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #439 : 10.09.2019, 21:34:39 »
Joka tapauksessa 110tkm on aika kunnioitettava laitteelta mikä on suunniteltu 100% offroadiin.  :)
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 682
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #440 : 06.01.2020, 17:50:45 »
-588 torseni on saatu alle, ei tosin ihan kommelluksitta.

Käytin vanhoja laakereita ja shimmilevyjä, sen osalta meni hyvin, ei ruvennut ääntämään tai mitään.

Hammaskehän kanssa tulikin sitten säätöä. Mata76 myi valmiiksi leikatun anturikehän, ja rävelsin sen migillä kiinni:



Kävi kuitenkin niin, että nopeusmittari ei näyttänyt enää yli 100km/h vauhteja ollenkaan, vaan viisari jäi heilumaan 90km/h kieppeille sitä kovempaa mentäessä. Renkaat ilmaan ja vaihde sisään, oskilloskooppi kiinni anturiin ja:



Mitä tapahtui? Ensinnä tuli mieleen, että anturikehässä on säteittäisheittoa niin paljon, että osa pulsseista luetaan voimakkaampina kuin toiset, ja ABS:n elektroniikka (joka siis tulkitsee antureita, sekä syöttää nopeustietoa mittaristolle) ei kovemmassa vauhdissa lue enää kaikkia heikompia pulsseja, joiden yli nuo vahvemmat ajavat. Mittailin heittokellolla anturin reiästä säteittäisheiton olevan jotain 0,5mm, eikä kehän naputtelu tasaisemmaksi reiän kautta auttanut asiaa. Myöskään anturin siirtelyllä kauemmas/lähemmäs ei ollut haluttua vaikutusta.

Tulin siihen tulokseen, että lämmittäessäni puhalluslampulla torsenin runkoa niistä kohdin johon olin aikeissa hitsata, vieressä ollut anturikehä sai myös lämpöä, sehän vaihtoi myös väriä, kuten kuvasta näkyy. Tämä lämmönsaanti lie muuttanut kehän magneettisia ominaisuuksia siten, että VR-anturi sai vahvemman tiedon niistä hampaista, jotka lämpesivät väriä vaihtaen. Tätä teoriaa tukisi havainto, että oskilloskoopissa noita korkeamman pulssin kohtia näkyy olevan kolmessa kohtaa per kehän kierros. Kolme kohtaa kehästä on vaihtanut väriä lämmönsaannin seurauksena.

Jälkiviisaana tätä teoriaa olisi voinut testata lämmittämällä koko kehä uudelleen, mutta ehdin kuitenkin repiä kehän irti ja tilata uuden. Tico raapaisi sen migillä kiinni, ja nyt anturisignaali näyttää tältä:



Ei täydellinen vieläkään, mutta riittävän lähellä, sillä nyt nopeusmittari toimii normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2020, 17:53:31 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4288
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #441 : 06.01.2020, 20:29:40 »
Nyt oli upeasti ja hyvin selitetty vian aiheuttaja, joka olisi varmaankin 95% kotimekaanikoista jäänyt löytämättä! O0
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3279
  • Boxy, but good
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #442 : 08.01.2020, 10:47:39 »
Simmasitko anturin?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 682
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #443 : 08.01.2020, 14:56:05 »
Simmasitko anturin?

Torsenin runko on halkaisijaltaan sama (tai ainakin todella lähellä) kuin alkuperäinen Volvon anturikehä, ja rungon päälle hitsattiin 1,5mm pellistä tehty uusi aftermarket -anturikehä. Toisin sanoen anturikehän halkaisija kasvoi alkuperäiseen nähden 3mm, ja anturia piti tuoda ulospäin sama määrä 1,5mm. Käytännössä jätin sen niin lähelle kehää kuin mahdollista, ilman että se raapisi kehään kiinni.

Kokeilin myös tuoda anturia kauemmaksi, mutta jossain pisteessä nopeusmittari lakkasi heräämästä. Vika ei kuitenkaan poistunut ennen tätäkään pistettä, mikä on täysin ymmärrettävää; ulospäin vetäminen muuttaa tavallaan vain signaalin jännitteen offsettiä, mutta korkeammat pulssit pysyvät edelleen liian korkeina suhteessa matalampiin.

Kysymykseen vastaten; kyllä shimmasin.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2020, 23:12:16 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1297
  • www.vrcf.fi
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #444 : 08.01.2020, 23:07:55 »
Shimmatessa tais mennä säde ja halkaisija sekaisin  ???

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 682
  • savua!
Vs: 945 -93 D5252T köyhänmiehen suorakytkyllä (MB 722.6)
« Vastaus #445 : 08.01.2020, 23:13:41 »
Shimmatessa tais mennä säde ja halkaisija sekaisin  ???

Totta muuten, meni jo ajatus sekaisin. Ei se kolmea milliä sieltä kyllä ulospäin tullut. Otin anturia ulospäin siis vain sen verran, että se ei enää raapinut kehään kiinni.

Mutta kokeilin tosiaan anturia eri etäisyyksillä, eikä vika ollut siinä.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

 

Puotilan autokorjaamo  KKD Motorsport