Ateho  Elekma

Toisenlainen projekti

  • 128 Vastauksia
  • 56393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #105 : 11.03.2018, 23:16:37 »
Vieremältä kisoista kotiuduttu ja täytyy sanoa, ettei ollut minun päivä! :-\
Päivään mahtui teknisiä ongelmia, vauhtia ja vaarallisia tilanteita! Ensimmäinen vastoinkäyminen tuli laittaessa vetokärriä Fordin perään. Kone pääsi sammumaan, eikä suostunut startti pyörittämään kun yritin. Pärräsi ja naksui vain. Ihan kuin olisi virta lopussa! 10 min. aikaisemmin varikolla käynnistyi ongelmitta! Coolerin puhallin pyörii aina, kun kone on käynnissä, muuta isoa virtasyöppöä ei ole.

No ei auttanut muu, kun hakea apukaapelit ja laittaa niillä kone tulille. Kaapelit pidettiin jonkin aikaa kiinni ja sitten kohti lähtöviivaa! Mutta kuinka ollakaan, laite alkoi juuri ennen lähtöviivaa, pahimmassa liikenteen solmukohdassa rötäämään ja meinasi sammua! Taas virta alkoi loppua, eli laturi oli hajonnut, vaikkei latausvalo edes palanut.  Latailimme akkua sitten lähtöviivaan tuntumassa apukaapeleilla muutaman minuutin ja siitä sitten hätäisesti viivalle.

Päätin räjäyttää pankin heti ensimmäisessä lähdössä, mutta ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kaiken virtahäsläämisen ja koheltamisen seurauksena ei oikein ajatus toiminut ja keskittyminen herpaantui. Yritin lähteä kolmosella reilulla kaasulla tyyliin: Liikkeelle ja sitten käsikaasu pohjaan! Isompaan vaihto kaasu pohjassa. Muta jotakin meni pieleen: Laite ampui heti lähdöstä jostakin syystä vasemmalle heti käsikaasun pohjaamisen jälkeen. Etupyörät oli ilmassa, jolloin ei tietenkään totellut ohjausta. Oikaisu ohjausjarrulla myöhästyi ja yhdistelmä sukelsi aurapenkkaan. Kohdalle sattui peltotien liittymä mihin yritin ohjata, kun tajusin pelin olevan menetetty. Sitten vauhti pysähtyi ja kun vilkaisin taakse, oli kärry kyljellään ojassa! :nohnoh Traktori onneksi pysyi koko ajan pyörillään. Todella hyvää tuuriakin oli matkassa, sillä oikealla olisi ollut paljon isompi oja ja yhdistelmä olisi voinut siihen ajettaessa mennä vaikka katolleen!

Siinä sitten yleistä ihmettelyä aikansa, kärry pois ojasta pyöräkuormaajalla ja varikolle tutkimaan vaurioita ja putsaamaan kuulerista hiekat sekä lumet. Sekä tietysti taas lataamaan akkua! Kun mitään muuta isompaa ongelmaa ollut, niin vartin päästä potta päähän ja uudestaan viivalle. Nyt lähtö varovasti ja vain jalkakaasulla. Nyt lähti ihan ok ja vaihtaessa normaalisti kierroksetkaan eivät niianneet. Suunilleen puolessa välissä rataa keula taas keveni ja alkoi kammeta vasemmalle. Kyvyt löysäys kaasusta palautti ohjattavuuden ja oltiin taas mukavasti keskellä rataa. Uudestaan kaasu pohjaan ja taas mentiin muutama sekunti, kunnes tömähti ja rupesi rötäämään. Siitä muutama sekunti lisää, niin ampui syylärin korkista kuumat vedet suoraan naamalle>:( Maaliin kuitenkin päästiin ja siitä varikolle ajellessa huomasin, että kolmella käy ja pakoputkesta tulee vaaleaa höyryä. Taisi mennä kannentiiviste! Aika riitti kyllä sekunnilla ryhmän kärkeen ;D
Mutta ajot oli sitten tässä ja jäi finaali ajamatta.

Yhteenvetona voi todeta, että puitteet noin kokonaisuutena oli Vieremällä kunnossa. Rata oli saatu hiekkapinnalle ja profiili oli hyvä. Oma tekeminen lähti väärille raiteille tuon sähkövian myötä. Potkua koneessa oli kyllä aika mukavasti tuohon tömäykseen asti. Linkki videoon ohessa. Rypeminen kohdassa 41.18 ja toinen veto 52.15. https://www.youtube.com/watch?v=XBojuDvXcn0
« Viimeksi muokattu: 18.03.2018, 09:47:49 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #106 : 12.03.2018, 07:34:45 »
Yleisö sai ainakin koko rahan edestä :D
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5074
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #107 : 12.03.2018, 07:42:45 »
Tää on sitä motor-sporttia koko rahan edestä, kun sattuu ja tapahtuu.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #108 : 13.03.2018, 11:18:29 »
Parempi video löytyi tubesta. Liitetty edelliseen viestiini.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #109 : 13.03.2018, 12:07:06 »
Nauroin kippurassa pisteet selostajalle! :2funny:
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #110 : 17.03.2018, 23:01:31 »
Vetoja tuntuisi olevan :)
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #111 : 16.09.2018, 19:25:23 »
Mitä kävi katsoin tuossa eilistä mäkikisa youtubesta ja siellähän tuttu päksteri vilahti... toisella vedolla sattu jotain? kulki kuitenkin eteen päin.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #112 : 16.09.2018, 19:38:24 »
Perinteinen Kasukkalan Mäkivetokisa pidettiin eilen lauantaina. Meni sekä hyvin, että huonosti! Hyvää oli se, että tuli luokkavoitto ja kilpailun nopein aika. Huonoa oli se, että hajotin vaihteistosta nelosen rattaat.
Eka veto onnistui lähes täydellisesti: Ihan hyvä lähtö, vaihtaminen varman päälle ja wheelie barsit oli sopivalla korkeudella. Laite meni kuin kiskoilla, ohjausjarruja ei tarvittu oikeastaan ollenkaan.
Toisessa lähdössä laitoin kaikki peliin ja yritin nopeaa vaihtamista kaasu pohjassa. Se ja kytkinpommi oli nelosen ylärattaalle liikaa ja hampaat ropisi öljypohjaan. Varovasti ajelin ykkösellä sitten potilaan varikolle ja sen jälkeen jännäämään, miten muut kilpailijat suoriutuvat.


Tässä myös video vedoista. Omat suoritukset kohdassa 30:47 ja 33:58
https://m.youtube.com/watch?t=2048s&v=efHOHdkZL70

Omaan korvaan kone ei laula aivan puhtaasti ylikierroksilla, mutta tehoa on kuitenkin ihan mukavasti. Täytyy sitä konettakin talvella hieman tutkia.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2018, 07:04:03 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #113 : 16.09.2018, 21:44:19 »
Hyvät äänet oli vaikka jälkimmäinen veto ei ollut ihan parhaita muuten  ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Janari

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #114 : 05.09.2019, 23:01:14 »
Ollaanko sitä menossa Kasukkalaan tänä vuonna?

Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #115 : 14.09.2019, 16:23:16 »
Oli ja tais tulla taas voimansiirtoon remonttia.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #116 : 14.09.2019, 18:38:54 »
Oli ja tais tulla taas voimansiirtoon remonttia.
Näin kävi. Missasin vaihtamisen vähän molemmissa vedoissa ja taas lähti jälkimmäisessä nelosen rattaista hampaat.
Kyllä se on nyt uskottava, ettei tuo loota kestä. Juuri nelosen rattaat ovat tässä noin sentin muita kapeampia, vähintään pitäisi teettää leveämmät.
Mutta vaikka kaikki olisi toiminut, ei voittoon olisi rahkeet riittäneet. Kouvolan kaverit on rakentaneet Majoreihin kytkimet, mitkä sallivat luistattelun ja lähtemisen suurimmalla vaihteella. Kello tykkää, kun ei tarvitse vaihtaa. Jotain vastaavaa täytyy rakentaa, jos meinaa pärjätä. Oli heillä kyllä tehojakin muutama sata enemmän, mutta myös painoa traktorissa, mikä tilannetta kompensoi.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #117 : 15.09.2019, 00:06:09 »
Ettei Majorissa ollut turbiinikytkin. Sitähän voi luistattaa paikallaan.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #118 : 15.09.2019, 08:05:59 »
Ettei Majorissa ollut turbiinikytkin. Sitähän voi luistattaa paikallaan.
Ei ollut turbiinikytkintä, vaan tuolta tractor pulling puolelta olevia kamoja.
Turbiini kyllä toimisi tässä oikein hyvin, mutta on pirun työläs tähän laitteeseen sepittää.
Aiheesta keskusteltu tässä ketjussa jo aiemmin.
Luistatustarve on aika lyhytkestoinen, joten massalevyilläkin voisi pärjätä. Ehkä se kuitenkin vaatii tuplalevyt ja muokatun paineasetelman.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Toisenlainen projekti
« Vastaus #119 : 19.01.2020, 22:10:14 »
Viime syksyisen kisan jäljiltä kaivelin hampaansa menettäneet rattaat vaihdelaatikosta esiin, ja toimitin alansa ammattilaiselle malliksi.

Lupasi tehdä rattaat isommilla ja 10 mm. leveämmillä hampailla, mitkä kestää moottorivääntöä ainakin 700 Nm. Ensiövälityksestä johtuen, on tällöin rattaan akseleilla vääntöä jo moninkertaisesti.

Viimeisestä koitoksesta oppineena päätin panostaa myös kytkimeen. Kuten aiemmin kirjoitin, kello ei tykkää vedon aikana vaihtamisesta. Ja kun mulla oli vielä sintterilevy, ei se taas oikein siedä luistattamista, että voisi lähteä suurimmalla vaihteella. Päädyin ratkaisuun, missä nykyisen SRE 765:n kaveriksi rakennetaan massatuplalevyt. Valmiitakin paketteja on varmaan rahaa vastaan tarjolla. Mutta kun hinku rakentaa itse on kova, päädyin tee-se-itse menetelmään 8)
Tarkoitus oli tehdä kahdella 240 mm. massalevyllä, mutta sopivalla boorilla olevia en vaan löydä mistään. No tilasin sitten 2 kpl TE20 Fergusonin 9” levyjä, mihin lisäsin tuplaniitit kitkapintoihin. Alkuperäiset olivat vain 8:lla niitillä kiinni!

Sitten mitoitin kykinlevyjen väliin välilaipan, mikä tukeutuu paineasetelman pidennettyjen kiinnityspulttien pusliin (3kpl) + ylimääräisiin pulttien pusliin (myös 3kpl). Välilaippa syntyi kätevästi laser-leikkurilla viiden satasen tarkkuudella. Kolmen asetelman kiinnityspultin alle tein neliötangosta korokepalan, mihin tulee myös tavallista pitemmät ohjuritapit.

Tasapainotusta varten tein polyasetaalista apuakselin, mihin vauhtipyörä-kytkinpaketti kiinnitettiin. Apuakselin sisään löytyi fidget spinneristä herkästi pyörivät laakerit. Sorvin kärkienvälissä löytyi sitten tasapaino hämmästyttävällä tarkkuudella.

Hyvin tuntuu kytkin ainakin irrottavan, kytkinakseli pyörii kitkattomasti sormin, kun kytkintä painaa. Myös kotelossa oli sopivasti tilaa, vaikka asetelma tuli n. 18 mm kauemmas.














« Viimeksi muokattu: 19.01.2020, 23:04:22 kirjoittanut Oski »
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

 

KL-varaosat  Race.fi