KL-varaosat  Race.fi

XC70 D5 2008 ja pyörreläpät

  • 20 Vastauksia
  • 16638 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jolkkon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« : 25.01.2016, 20:28:33 »
Hei,
Tänään huollossa huomauttivat että pyörreläppien vipu on irti. Korjaus on mahtavat 900e. Kilometrejä takana 168tkm.
Kysymykset:
1) Vivun voi käsittääkseni jotenkin mekaanisesti lukita. Eteen vai taaksepäin ja mistä suunnasta katsoen?
2) Vipuun on jonkin jutun mukaan olemassa korjausosia. Mitä osia ja mistä?
3) Onko kokemuksia korjauksen onnistumisesta tai kestosta?
4) Mitä, edes teoreettista, haittaa läppien lukittamisesta on?
5) Onkohan joku joskus ihan vakavissaan korjauttanut Volvolla läpät ja maksanut 900?

Kaikkia kohtia 1-3 olen kiinnostunut kokeilemaan itse. Kohtaa 5 en nyt edes harkitse.

Kiitos jo etukäteen kaikille ystävällisille avusta!

Jani.p.olkkonen@gmail.com

Ps. Tänään sain Essential huollosta kaupanpäälle taskulampun ja vituta lähes yhtään.


Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #1 : 25.01.2016, 22:00:33 »
Löytyy topicci jo aiheesta haulla mutta eikun surrilangalla sidot vaan kiinni. Ethän tuota ilmeisesti nytkään ole huomannut mitään poikkeavaa enkä huomannut minäkään kun tuo vipu oli irti. Sidottu nyt kiinni (muistaakseni lipotin taka asennossa on läpät auki) ja kaikki toimii. Tuosta ei kannata iki maailmassa tuollasta summaa maksaa jos ei ihan oikeesti ole liikaa pätäkkää.
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa moby

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #2 : 26.01.2016, 21:34:08 »
Mulla oli kans vipu irti. Hain uuden vivun 8€ siniseltä ja laitoin kiinni. Hyvin on pelannu, eikä oo vikakoodeja tullu.
V70 2.4D 2008 ja XC90 D5 2003
ex S60 2.4D 2003 ja 460 1.8 GL 1993
Webasto ja Autocom testerit

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #3 : 01.02.2016, 21:48:34 »
Ne läpäthän on siellä lähinnä EGR:n virtausta parantamaan tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla.

Eli tuskin niiden läppien hirttäminen auki vaikuttaa muuten mihinkään, mutta saattaa tuon jäljeen kerätä entistä enemmän EGR:stä tulevaa p*skaa imusarjaan ja imukanaviin.

Ongelma siinä läppien tangossa on usein sen kuulan kuluminen joka on itse siinä läppäakselissa, eli uusi 8e välitanko voi auttaa hetken, mutta tuskin pysyy kauaa kiinni jos se kuula on jo kulunut.
Läppäakseli on volvolla 150e, tuon lisäksi tarvitsee tiivisteitä ym pientä tarviketta. Työ siinä suurin on...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #4 : 01.02.2016, 23:34:39 »
Ne läpäthän on siellä lähinnä EGR:n virtausta parantamaan tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla.

Eli tuskin niiden läppien hirttäminen auki vaikuttaa muuten mihinkään, mutta saattaa tuon jäljeen kerätä entistä enemmän EGR:stä tulevaa p*skaa imusarjaan ja imukanaviin.


Täytyy sen verran korjata, että ei pidä paikkaansa! Läpät on ovat imusarjassa nimensä mukaisesti parantamassa ilman pyörteilyä (parantaa ja hienosäätää palotapahtumaa eli päästöjuttuja) ja pienillä kierroksilla parantamassa alavääntöä, ei mitään muuta virkaa. Automaatissa ei käytännössä ole läppien jumittamisesta mitään haittaa, eikä manuaalissakaan tuota huomaa kuin penkissä olemattoman vähän.

EGR virtaa pakokaasua sitä paremmin mitä enemmän on pakopainetta ja tuohonhan ei imusarjassa olevat läpät vaikuta yhtään. DPF poisto esimerkiksi pienentää EGR virtausta oleellisesti jos EGR:ää ei ole jostain syytä poistettu DPF poiston yhteydessä, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että siitä tulisi ilmoitusta vikakoodin kera.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Toasty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #5 : 01.02.2016, 23:55:05 »
Mun edellisessä autossa 2,4D S 60 oli ko.ongelma ja kyllä se ilmoitti "moottorijärjestelmä vaatii huollon" sekä kiihtyvyys oli nykivää ja heikkoa!

Merkkiliike kiinnitti vivun mutta eihän se ikuisuuksia pysy...uusi osa aina varmempi! Joskin törkeen kallis työn osuus...

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #6 : 02.02.2016, 19:44:06 »
Täytyy sen verran korjata, että ei pidä paikkaansa! Läpät on ovat imusarjassa nimensä mukaisesti parantamassa ilman pyörteilyä (parantaa ja hienosäätää palotapahtumaa eli päästöjuttuja) ja pienillä kierroksilla parantamassa alavääntöä, ei mitään muuta virkaa. Automaatissa ei käytännössä ole läppien jumittamisesta mitään haittaa, eikä manuaalissakaan tuota huomaa kuin penkissä olemattoman vähän.

EGR virtaa pakokaasua sitä paremmin mitä enemmän on pakopainetta ja tuohonhan ei imusarjassa olevat läpät vaikuta yhtään. DPF poisto esimerkiksi pienentää EGR virtausta oleellisesti jos EGR:ää ei ole jostain syytä poistettu DPF poiston yhteydessä, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että siitä tulisi ilmoitusta vikakoodin kera.
Eli läpät on mm. parantamassa alavääntöä, mutta jumittamista ei silti huomaa?
Ne läpät blokkaa toiset imukanavat kokonaan jos jumivat kiinni, sen ihan varmasti huomaa. Auki jumittamista ei varmasti huomaakaan.

EGR virtaa sitä pakokaasua imusarjaan ja kun imusarjan "aukkoa" pienennetään eli toiset kanavat suljetaan läpillä, virtausnopeus kasvaa ja sylinteritäytös paranee, eli eikö ne läpät silloin vaikuta EGR:n virtaukseen?
Tai no, ei varmaan saa nyt puhua EGR:n virtauksesta, vaan EGR:stä tulleiden kaasujen virtauksesta imusarjan läpi sylintereihin.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #7 : 02.02.2016, 20:05:44 »
No itellä -08 D5 AWD V70 autommaatti ja tuo vipu ollu irti ties miten kauan enkä ajossa huomannu mitään poikkeavaa. Huomattuani silloin aikoinaan tuon niin sidoin läpän vuoron perään kunpaankin asentoon selvittääkseni kumpi on oikea. Lyhyen testituokion aikana en huomannu mitään eroa olipa vipu kummassa ääriasennossa tahansa. Sidoin sen sitten auki asentoon kun kuullemma se olis oikea.  Mitään hälyjä tai herjoja tuo ei ikinä antanut sinäkään aikana kun heilui vapaana valtoimenaan eikä nyt. Väitän että puhtaasti päästöhommia hämmentävä systeemi tuo on.
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #8 : 03.02.2016, 23:06:04 »
Eli läpät on mm. parantamassa alavääntöä, mutta jumittamista ei silti huomaa?
Ne läpät blokkaa toiset imukanavat kokonaan jos jumivat kiinni, sen ihan varmasti huomaa. Auki jumittamista ei varmasti huomaakaan.

EGR virtaa sitä pakokaasua imusarjaan ja kun imusarjan "aukkoa" pienennetään eli toiset kanavat suljetaan läpillä, virtausnopeus kasvaa ja sylinteritäytös paranee, eli eikö ne läpät silloin vaikuta EGR:n virtaukseen?
Tai no, ei varmaan saa nyt puhua EGR:n virtauksesta, vaan EGR:stä tulleiden kaasujen virtauksesta imusarjan läpi sylintereihin.

Nuo imusarjan läpät ovat KIINNI kun kierrokset ovat alle 2000rpm tai syöttöä on alle 30mm3 eli jos kierroksia on esim. 1800rpm ja 28mm3 on syöttöä niin on alavääntö parempi vs jos läpät ovat jumitettu auki, koska ilma pyörteilee paremmin. Muussa tapauksessa läpät ovat täysin auki. Jos läpät jumittaa vaikka vahingossa kiinni niin tehonpudotus on 10% luokkaa täyskaasulla, toiset huomaa toiset ei... Parempi pyörteily siis auttaa palotapahtumassa ja näin edelleen päästöjen hallinnassa eli läpät hienosäätää palotapahtumaa.

Läpät eivät ole tuolla siis EGR:n vuoksi vaan edellä mainituin seikkojen vuoksi, toki pakokaasuja EGR:stä tungetaan tuonne ja ovat välttämätön paha, mutta läpillä ei EGR:n virtausta säädellä vaan EGR:ssä on ihan oma servomoottori, joka kykenee välillä 0-100% säätämään pakokaasujen pääsyä imusarjaan. Kun läpät aukeaa niin EGR menee melkein heti jo kiinni, koska imusarjan paine ylittää pakopaineen ja näin ahdot karkaisivat suoraan pakopuolelle. Tuo painesuhde on tarkkaan laskettu ohjelmassa, milloin EGR:n pitää sulkeutua.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa ceebbari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • V70 2.4 20v -01
V70 2.4 20v

Poissa Volvia74

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #10 : 27.02.2021, 20:41:23 »
Mielenkiintoista keskustelua, piti oikein rekisteröityä :) Imusarjan läpistä siis, samoin XC70 my08 D5 awd, Quantumin ohjelma sisällä, EGR + DPF käytössä.

- Volvo jälleenmyyjältä käytettynä aikanaan auto ostettu ja viikon omistuksen jälkeen vika huomattu, ainoa vastaantulo 800€ kustannusarvio remontista, jätin teettämättä
- Läpät pääosin auki sidottuna olen sen reilut 40tkm ajanut, laskettu kulutus minimi tankillinen pitkää siivua 6,5L/100km, nurkissa talvella 9,0L/100km, keskimäärin 8,0L/100km
- Laatikko humppailee erityisesti 1600-1800rpm esim 5. vaihteella laitakaupunkia 66-70km/h
- Viime kesälomareissulla poikkeuksellisen suuri kulutus, läppien asento ”missä lie” sidonnan irrottua, melkoista honotusta kuului ilmeisesti imusarjan puolelta ja vedot oli huonot

- onko jollain faktaa kulutuksesta läpät auki / kiinni / käytössä?
- onko näkemystä dpf polttoväleistä läpät auki / kiinni / käytössä?
- car scannerilla koitin täysvedossa katsella laatikolta vääntöjä, max oli eroa 15nm läppien ollessa sidottuna auki vs kiinni
- Motonetista hain äsken tangon ja kuumassa vedessä taivuttelin sopivampaan muotoon, jotta sain ”haitat” sisäänpäin. Yllätyksekseni, nopeudessa 58km/h / 1400 rpm D:llä aiemmin vaihtanut 4. vaihteelle pienessäkin ylämäessä cruisella, vaatinut 60km/h / 1500rpm, jotta pitänyt 5. vaihteen sisällä. Onko näkemystä erityisesti alaväännöstä 1500-1900rpm laatikon käyttäytymisestä, humppaamisesta, momentinmuuntimen lukittumisesta läppien suhteen?


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3370
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #11 : 27.02.2021, 21:49:57 »
Itse en huomannut turbiininlukon toimintaan tulevan mitään muutosta noiden pyörreläppien johdosta. Yhtälailla häröili kun läpät oli toiminnassa ja sama kaava jatkuu myös nyt kun läpät ovat auki. Omalla kohdallani ainakin tuo turbiininlukon häröily alkoi kun erehdyin päivittämään vaihteiston softan uusimpaan mahdolliseen. Sitä ennen toimi paljon paremmin.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1495
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #12 : 28.02.2021, 14:03:35 »
Mielenkiintoista keskustelua, piti oikein rekisteröityä :) Imusarjan läpistä siis, samoin XC70 my08 D5 awd, Quantumin ohjelma sisällä, EGR + DPF käytössä.

- Volvo jälleenmyyjältä käytettynä aikanaan auto ostettu ja viikon omistuksen jälkeen vika huomattu, ainoa vastaantulo 800€ kustannusarvio remontista, jätin teettämättä
- Läpät pääosin auki sidottuna olen sen reilut 40tkm ajanut, laskettu kulutus minimi tankillinen pitkää siivua 6,5L/100km, nurkissa talvella 9,0L/100km, keskimäärin 8,0L/100km
- Laatikko humppailee erityisesti 1600-1800rpm esim 5. vaihteella laitakaupunkia 66-70km/h
- Viime kesälomareissulla poikkeuksellisen suuri kulutus, läppien asento ”missä lie” sidonnan irrottua, melkoista honotusta kuului ilmeisesti imusarjan puolelta ja vedot oli huonot

- onko jollain faktaa kulutuksesta läpät auki / kiinni / käytössä?
- onko näkemystä dpf polttoväleistä läpät auki / kiinni / käytössä?
- car scannerilla koitin täysvedossa katsella laatikolta vääntöjä, max oli eroa 15nm läppien ollessa sidottuna auki vs kiinni
- Motonetista hain äsken tangon ja kuumassa vedessä taivuttelin sopivampaan muotoon, jotta sain ”haitat” sisäänpäin. Yllätyksekseni, nopeudessa 58km/h / 1400 rpm D:llä aiemmin vaihtanut 4. vaihteelle pienessäkin ylämäessä cruisella, vaatinut 60km/h / 1500rpm, jotta pitänyt 5. vaihteen sisällä. Onko näkemystä erityisesti alaväännöstä 1500-1900rpm laatikon käyttäytymisestä, humppaamisesta, momentinmuuntimen lukittumisesta läppien suhteen?

Mulla on läpät pois ja tuota häröilyä tekee, yleensä pukkaan manuaalipuolen päälle talvella matka-ajossa tuon takia. Myös tyhjäkäynti häröilee, se kertaalleen on jo käyty "korjaamassa" nollaamalla suutinten sopeutusarvot mutta reilu satatuhatta lisää ajettuna vaiva on palannut.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa volvoukkoawd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #13 : 28.02.2021, 14:52:02 »
Itsellä s80 vm.07. Venttiilinnostin remontin yhteydessä päätin poistattaa pyörreläpät kokonaan. Ennen remonttia ajotietokone näytti keskikulutusta 7,3l/100km syksykeleillä. Talvella keskikulutus pyörinyt remontin jälkeen 6,0-6,5l/100km. Alavääntö on mielestäni hyvä, en ole sen kummemmin kierrosalueita tuijotellut, mutta ei kovin herkästi vaihda pienemmälle ylämäessä. Minulla oli myös yksi pyörreläpistä kadonnut koneen uumeniin ja läpät oli todella karstaiset lähes kiinniasennossa. Vaihteiston käyttäytymiseen remontti ei vaikuttanut.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC70 D5 2008 ja pyörreläpät
« Vastaus #14 : 06.03.2021, 21:52:05 »
Vieläkö tätä läppä ongelmaa ilmenee uudemmissa 2.4 koneissa? Vm -12 eteenpäin?
« Viimeksi muokattu: 07.03.2021, 08:12:17 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

RallyBaron  Samppasport