Kulkukoira  Proturbo

Apua kaivataan! B230F käyntiongelma

  • 50 Vastauksia
  • 10328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« : 01.02.2016, 11:00:53 »
Elikkäs nyt alkaa pikkuhiljaa ideat loppumaan...
Kylmänä kun laittaa käymään niin tyhjäkäyntikierrokset ihan tasaiset joskin ravistaa melkoisesti. Kun lähtee liikkeelle niin ei kestä kierroksia yli 2000. Jos painaa kaasun pohjaan auto sammuu tai ainakin rötää ja paukkuu. Joskus lyö valkeeta ilmanputsariin. Kun ekan kerran alamäessä onnistuu saamaan kierrokset nousemaan lähes rajoittimelle asti niin toimii ja ottaa kierroksia lähes normaalisti koko matkan ajan. Yhtäkkiä kesken maantieajon saattaa vauhti alkaa hiipumaan ja ei vaan jaksa mennä vaikka kuinka kaasua pumppailisi. Aikansa kumminkin kun pumppailee niin saa auton taas yhtäkkiä toimimaan normaalisti taas joksikin aikaa kunnes taas vika iskee. Aina vian ilmetessä kuulostaa kaasua painettaessa kuin kävisi kahdella tai ehkä välillä kolmellakin. Tyhjäkäynti pysyttelee lämpimänä melkeimpä aina 1000-1500 kierroksen välissä ja kone ravistaa ihan tuntuvasti ohjaamoon ja vaihdekepin päällä ei meinaa käsi pysyä.

Osaa vaihdettu:
Tulpat
Virranjakajan kansi ja pyörijä
Jakoremmi tarkistettu ja vaihdettu
Sytytysjohdot ja tulpat
Sytytyksen pääteaste
Ruiskunohjauksen ECU
Polttoainepumpun rele
Ilmamassamittari
Lamdba anturi

Lämpöanturi, kaasuläpän asentotunnistin ja ykk-anturi olen mitannut ja arvojen mukaan pitäisi olla ehjinä.

Todella mystinen vika kun välilllä voi olla viikon poissa ja välillä ei pääse edes ajamaan 10 kilometria yli 40km/h  :D
« Viimeksi muokattu: 02.02.2016, 13:42:13 kirjoittanut jesse240 »

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #1 : 02.02.2016, 23:52:43 »
Tänään vaihdettu ykk-anturi ja huohotusjärjestelmä putsattu ja kaikki letkut ja liekkilukko tarkastettu. Tänään en oo ku yhden kerran huomannu rajumpaa käyntiongelmaa. Edelleen ku maantiellä ajaa ni tuntuu ku osa voimista olis poissa ja aina kun painaa vauhdista kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuu viisarinverran alle 1500 josta laskee hitaasti tyhjäkäynnille. Hitaammin ku ennen. Välillä sitten taas laskee ihan normaalisti. Tyhjäkäynnillä edelleen ravistaa jonkinverran.

Siitälähtien ku auton ostin niin huomasin noin 4000 kierroksen kohdalla oudon "sirahduksen" koneesta. Ylemmillä kierroksilla ääntä ei kuulu. Oli auto sitten paikallaan tai vedätettäessä niin aina kuuluu neljäntonnin kohdalla tuo ääni. Ääni on kuin pelti rämisisi toista peltiä vasten. Syytä en vielä oo saanu selville mutta koneesta se tuntuisi kuuluvan. Pakosarjasta kaikki rämisevät pellit riisuttu ja katalysaattori tyhjätty. Venttiilitkin on säädetty. Mielenkiintoista... :D

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #2 : 03.02.2016, 18:35:26 »
Mites evap järjestelmä , lämpöanturi  lisäilmaventtiili , kylmäkäynnistyssuuti   , polttoainelinja , korvaus ilma tankkiin , polttoaine onko 98 , mitä vikakoodeja antaa , pumpun tuotto ..

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #3 : 03.02.2016, 19:32:01 »
Imusarjan tiiviste on ensimmäinen mikä pitäisi vaihtaa tyhjäkäynnin ongelmissa. Jos ei sitä haluatehdä niin ainakin vikakoodit pitäisi lukea.
No kun halvalla sai.

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #4 : 04.02.2016, 22:52:31 »
Tänään vaihdoin imusarjan ja kaasuläppäkotelon tiivisteen. Liimalla viimisinpäälle kunnolla kasailin ja silmäilin et kaikki loputkin letkut ja antureiden johdot olis kiinni. Vikakoodeja ei anna. Edelleen tyhjäkäynnilla tuntuu käyvän erikoisen epätasaisesti ja ravistaa.

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #5 : 04.02.2016, 23:00:04 »
Bensapaineet on oikeastaan ainut asia mitä ei ole mitattu. Paluuletkun kumminkin kun ottaa irti ja laittaa pumput käyntiin niin bensa lentää kyllä nätissä kaaressa että painetta luulisi piisaavan. Molemmat pumput kyllä ainakin käy terveen kuuloisesti. Korvausilmaa saa. Anturit kaikki mitattu ja tyhjäkäyntiventili lähes uusi. EVAP pöntöstä imusarjalle menevät letkut tukein molemmat. > ei vaikutusta

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #6 : 05.02.2016, 09:46:17 »
mites polttoainesuodatin koska vaihdettu ,mittaa tuotto pumpulta ja paine .imusarja oli ruiskutettu vuotaako ja ainaiset johtoliitokset ..mitä vikakoodia antoi .voi kyllä ola tps vika ..imuputki on ehjä .

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #7 : 05.02.2016, 15:49:05 »
Polttoainesuodatin vaihdettu ihan lähiaikoina. Imusarja näytti ihan kunnossa olevalta ja johtoliitokset kaikki putsasin ja rasvasin. Imuputki ehjä. Jo ennen imusarjan tiivisteenvaihtoa ruisken pilotilla ympäri imuletkuja ja tiivistepintoja. Vuotoja en löytäny silläkään. Nyt ei anna mitään vikakoodeja. Ravistaa vaan tyhjäkäynnillä edelleen...

s73

  • Vieras
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #8 : 05.02.2016, 16:07:31 »
Bensapaineet on oikeastaan ainut asia mitä ei ole mitattu. Paluuletkun kumminkin kun ottaa irti ja laittaa pumput käyntiin niin bensa lentää kyllä nätissä kaaressa että painetta luulisi piisaavan. Molemmat pumput kyllä ainakin käy terveen kuuloisesti. Korvausilmaa saa. Anturit kaikki mitattu ja tyhjäkäyntiventili lähes uusi. EVAP pöntöstä imusarjalle menevät letkut tukein molemmat. > ei vaikutusta
Tuleeko toinen evapin letku tankilta vai tosiaan imusarjalta?
Onko erillistä kk-suutinta läppäkotelossa?

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #9 : 07.02.2016, 12:13:40 »
Yks letku tulee ainaki evapilta imusarjaan. Tankilta menee myös evappiin. En oo varma minne menee imusarjalla evapletkun vieressä oleva letku mutta evap pöntölleppäin näytti menevän. Ja on imusarjassa kylmäkäynnistyssuutin.

Nyt auto toiminut pari päivää kaupunkiajossa ihan normaalisti. Tyhjäkäynti vieläkin ajoittain vähän erikoista mutta vetoja on tuntunut löytyvän. Eilen kuitenkin kun pistin auton käyntiin niin heti huomasi että nyt ei kaikki oo kunnossa. Ravistus tuntui tosi voimakkaalta ja voimat oli taas hukassa. Lambdavalo syttyi... Kaasun kun painoi pohjaan niin booasi vaan. Yritin vaihtaa ilmamassamittaria ja ottaa akunkenkää auki... ei vaikutusta. Juuri ja juuri tyhjäkäyntikierroksilla pääsin kotiin ajamaan...

Tänään vaihtuu polttoaineen siirtopumppu. Sitten alkaa olla keinot vähissä jos vielä vika jatkuu...

s73

  • Vieras
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #10 : 07.02.2016, 12:32:14 »
Evapin ja tankin välinen letku tulpattu? ???
Mikä vikakoodi tällä kertaa?

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #11 : 07.02.2016, 23:08:05 »
Sitä en oo koittanu tukkia.
Nyt on siirtopumppu vaihdettu. Vanha pumppu kävi miten sattu kun koitin suoraan akulta.
Remontin jälkeen kävi normaalia tyhjäkäyntiä mutta edelleen ravisti. Tuntu kestävän kierroksia paikoillaan. Ajattelin lähteä kokeilemaan ja pääsin 500m normaalisti ja taas samat oireet. Tyhjäkäynti heitteli miten sattu ja kaasua ei kestäny olleenkaan. Mietein et jos sinne remontin aikana pääsi ilmaa ja ajattelin lähteä pikatielleppäin. Muutama sata metriä ennen pikatietä auto alkoi taas toimia  melkein kuin uusi. Vedätin reilusti pienillä vaihteilla kiihdytellen. Tätä riitti noin 10km jonka jälkeen sammui vauhdista ja lambdavalo syttyi. Ajoin tienposkeen eikä toivoakaan päästä liikkeelle. Kaasua ei kestänyt antaa ollenkaan. Tyhjäkäynti heitteli sammumisen ja 500 kierroksen välillä.
Kaveri hinas auton ja vi****ntuneen kuskin hallille. Huomena alkaa tutkimukset. Ei kestänyt ajaa edes halliin sisälle.


Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #12 : 07.02.2016, 23:11:44 »
Ja vikakoodeja anto kun koitin
2-3-2 lambda arvo. Liian rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä.
1-1-3 lambda anturi. Iiian rikas/laiha seos.
 
Ilmamassamittarin vaihto ei auta.
Paikallaan noin 1000km ajettu Delphin lambda.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #13 : 08.02.2016, 00:17:43 »
Ja vikakoodeja anto kun koitin
2-3-2 lambda arvo. Liian rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä.
1-1-3 lambda anturi. Iiian rikas/laiha seos.
 
Ilmamassamittarin vaihto ei auta.
Paikallaan noin 1000km ajettu Delphin lambda.

Huomannut ainakin lambdojen suhteen boschilainen oltava. Vähän aikaa kestää muun merkkiset tarvikemallit.
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa jesse240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Apua kaivataan! B230F käyntiongelma
« Vastaus #14 : 08.02.2016, 00:32:14 »
Koitettu myös boshilaisella. Ei vaikutusta. Ja muutenkin en oikein usko että pelkästä lambdasta vois tää kaikki johtua :-\

 

RallyBaron  Samppasport