No niin. Aamulla vaihdettu 2012 volvooni puhaltimen moottori. Aikaa meni meni korjaajalta vähän reilu kolme tuntia. Ei ollut ennen vaihtanut tähän kolmoskoppaan moottoria. Jatkossa vaihto menisi korjaajan arvion mukaan noin 2.5 tunnissa tai vähän nopeammin, kun tietää mitä tekee. Mainittakoon myös, että monen käyttämään Volvoswedenin videoon verrattuna tässä 2012 facelift-mallissa ei tarvitse irroittaa mittariston takana olevaan lämmittimen muoviputkea. Se on yhtenäinen putki ja vanhemmissa malleissa se on kaksiosainen, joka on helppo irrottaa. Myöskään apukuskin penkkiä ei ole tarpeen irrottaa, kuten videossa tehdään. Tässä vähän vinkkejä muille.
Käytin siis täsmälleen alkuperäistä Behrin moottoria. Tyyppinumero: 8EW 351 040-461. Ostettu fixukselta. Entinen moottori on selvästi jo sökö, kun irrotettiin pois.
Testattiin moottoria ennenkuin koottiin apukuskin puoli kokonaan. Lähti puhaltamaan ja mitään sirinää ei kuulunut. Pistettiin auto kokonaan kuntoon ja ajoin ulos. Heti korjaamon ulkopuolella kiinnitin kuitenkin huomiota, että lämmitin ei puhalla täydellä teholla. 2012 facelift-mallissa on 18-portainen asteikko puhallukselle. Kun manuaalisesti laitoin puhallusta, niin 1-9 välillä koko ajan nousi puhalluksen teho. Välillä 10-18 puhalluksen teho ei noussut ollenkaan. Kävin sanomassa korjaajalle ja sovittiin, että testaillaan nyt ja tarvittaessa palaillaan asiaan.
Joku oli sanonut aikaisemmin, että puhallinmoottorin vaihdon jälkeen pitää laittaa sisäilman kierrolle ja käydä kaikki puhalluksen asteikot läpi. Tein tämän ja ei ollut vaikutusta. Lähdin matkajoon, jossa oli hyvä testailla.
Huomasin, että kun laitan manuaalisesti puhaltimen täysille, niin noin 4-8 minuutin kohdalla hyppää aivan sattumanvaraisesti yhtä-äkkiä täydelle teholle. Ja tarvittaessa täysi teho jatkuu niin pitkään kuin haluaa.
Mutta jos täyden tehon jälkeen laittaa automaatti-ilmastoinnin taas päälle ja sitten kytkee takaisin manuaalisesti säädettävälle, niin teho on jumittunut taas arviolta tehoon 9 eikä reagoi säätöihin välillä 10-18. Kunnes taas satunnaisten minuuttien jälkeen lähtee puhaltamaan täysillä

.
Huomasin myös, että jos puhallin puhaltaa täydellä teholla ja sammutan auton , niin uuden startin jälkeen puhaltaa heti maksimiteholla. Vastaavasti jos taas startin jälkeen yritän lisätä heti puhaltimen tehoa automaattisesti/manuaalisesti täysille, niin ei onnistu, jos teho on ollut ennen auton sammumista esim. puolivälissä.
Hyvänä puolena voisin sanoa, että nyt puhallin joka tapauksessa puhaltaa selvästi lämpimämmin ja tehokkaammin kuin entinen viallinen puhallin. Mutta haluan kuitenkin, että toimii kuten pitääkin. Esim. tuulilasin puhalluksen pitää toimia heti maksimiteholla eikä puoliteholla

. Minulla on asetuksista valittuna voimakas puhallus.
Mutta jotain vikaa on:
1) Uusi puhaltimen moottori rikki (teoreettinen vaihtoehto)
2) Puhaltimen esivastus viallinen (tätä jopa epäilen). Tämä olisi ilmeisesti aika harvinainen vika.
3) Voisiko entinen viallinen moottori aiheuttaa jonkin vikakoodin, joka pitäisi Vidalla nollata?
4) Kertoisikohan Vida sen, jos esivastus tai jokin muu asiaan vaikuttava olisi rikki.
Vinkkejä otetaan vastaan...