KL-varaosat  Race.fi

Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys

  • 8 Vastauksia
  • 3502 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« : 05.02.2016, 08:53:23 »
Joo eli kyseinen auto on nyt ollu ajossa jonku aikaa ja on pääpiirteittäin toiminut niinkuin tehdas vastaava  S*

Ongelmana on tuo ahtopaineiden ihmettely. Pääsin vähä kuivalla asfaltilla tekemään vetoja niin auto ei anna täyttä 0.8bar ahtopainetta heti, vaan siinä on 0.5bar (autogaugella) mittailtuna kauan aikaa, menee varmaan 5s tai enemmän ennenkuin esim. kolmosella se säätää sinne lisää huttua.

Autossa oli 1bar + lastu kun ostin sen, vaihdoin orkkis lastun tilalle ja ruuvasin hukkaportin tangosta ahdot melkein tehdas arvoon, vielä tekee lievän fuel cutin kun ahdot pääsee nousemaan hintsusti liikaa, eli säätöä kaipaisi lisää.

Tässä autossahan on toi sähköinen ahtopaineensäätö TCU boksin kautte solenoidia ohjaamalla ja perusahdot pitäis olla tangosta 0.4bar. Onko ongelma kaasuläppäkytkimessä jonka säädin niin, että nyt auto ainakin moottorijarrulla katkaisee polttoaineensyötön ja se puoli toimii. Mutta siinä kytkimessähän on potentiometri ja tcu boksi haistelee tällöin kaasuläpän asentoa hyvin tarkasti, jos kaasuläppäkytkin ei saisikaan 100% kaasun avautumistietoa niin olisko lopputulema tälläinen?

Tämä tuskin on ominaisuus, sillä tuntuu hölmöltä että ohitustilanteessa antaisi täydet tehot vasta viiveellä...
Silloin ku innostuin ruuvaamaan vähä liikaa sitä kellon tankoa nii sillo kyllä anto aika äkkiä löylyä  :D
Huippuvääntö pitäis olla 2400/r ja 290nm ja ahdin alkaa heräilee siinä 2100 paikkeilla.

Kiitos  :)
« Viimeksi muokattu: 08.02.2016, 08:04:57 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #1 : 07.02.2016, 16:34:43 »
Pakko vastata itselleni ku taisin pienellä aivojumpalla selvittää vian syypään. Tänään otin tuosta sähkösolenoidista letkut irti ja laitoin suoraa kompressorikotelolta letkun hukkaportille ja säädin tankoa. Silti auto ahtoi vain 0.5bar verran kunnes 4500-5000 kierroksilla menee jo vähän yli 0.9...  :nohnoh

Hetken mietiskely ja tuloksena paha aavistus että bypassin kalvo olisi saanu joskus kipiää ja vuotaa sen verta ohi pienillä ahtimen kierroksilla ettei tuotto riitä niinku pitäis, ja sit isommilla kierroksilla tuotto on niin paljo suurempi et väkisinki alkaa ahtamaa....  >:(

Skandixilla tais olla tohon T3 garrettii korjaussetti mut se on 72e, pienin vaiva siinä olis vrt. dumpin asentamista ja semmosta et se yskäsee takas imupuolelle ilmat..

Pitää käydä se kalvorasia ny purkamas ja kattoo mikä sitä vaivaa, mut todennäköisesti se sieltä on menny. Turbo on huollettu joskus 30tkm sisällä muuten aika jännä  :idiot2:

Edit: kalvo näytti ehjältä.... pitää jostaki hommata alipainepumppu ja todeta vielä kun se on paikallaan...
Mikä muu voi aiheuttaa tämmöstä? Pakopuoli jos olis halki jostaki nii tuskin ahtais juuri mitään(?).
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016, 19:30:48 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #2 : 07.02.2016, 21:19:58 »
Hukkaportinkellolta letku irti ja käy koettamassa nostaako paineita. Jos nostaa, on vika liian löysässä kellossa tai sen säädössä. Jos tilanne ei muutu, saattais hukkaportti olla jäykistynyt ja jäädä hieman raolleen löysällä kellon säädöllä.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2016, 11:14:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #3 : 08.02.2016, 07:57:41 »
Mahtavaa kiitos!  :) Ei tullu ollenkaa mieleen! Kieltämättä, kun ruuvasi esijännitystä tankoon lisää, nii huippuahdot saavutettii nopeammin mut sitte taas yliahtoi ja ei kerinny päästään niitä pois.

Päivittelen tähän sittenkun oon keriinny kasaamaan ton bypassin takasin tuonne ahtaasee tilaa  ::)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #4 : 08.02.2016, 22:13:33 »
Kellon tangossa kuuluu olla esijännitystä suuruusluokkaa 3mm.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #5 : 10.02.2016, 11:37:32 »
No joo, kellon tankohon about toi 3-4mm pistetty ja nyt ne ahdot pitäis aika tarkkaan olla tolle kellolle oikeat 0.4bar, ei piikkaa 5000 jälkee kun ehkä 0.45 eli kello on ehjä :)

Mutta säikähdyksen määrä oli suuri kun huomasin sanat pierburg siinä sähkösolenoidissa joka säätelee sen 0.4-0.8bar alueen ahdot  ::) Yllätys sinänsä että koeajolla ei ahdot noussu 0.4bar enempää missään tilanteessa, joka johtaa miettimään että siitä säätöventtiilistä on hajalla jotaki. Se päästää koko ajan ohjauspaineen suoraa hukkiksen kellolle ilman rajoituksia. Tai sitten se ei saa virtaa.
Nois on semmone ominaisuus et vaikka se sähköinen säätö ei toimi, nii se ahtopaineensäätö toimii aivan mekaanisesti.

Kaasuläppäkytkimen potikan ja tyhjäkäyntikytkimet testasin. Jännä jos kaasurullasta väänti kaasun auki niin oli n. 590 ohmia ja jos irrotti sen tangon kaasurullan ja läpän akselin väliltä ja akselilta vielä väänti vähän niin sai 150 ohmia. Tiedä sitten vaikuttaako tuo siihen täyskaasutietohon :/ Välyksiin häviää ton verra....

Pitää vielä osanumero ottaa ylös ja kattoa kuinka paljon tuollainen säätöventtiili maksaa, oletan että se olis sama ku turbo+ sarjas joka on jossai b230ft:ssä? Vai olisko vaa järkevämpi tilata säädettävä hukkis ja sinne 0.8bar jousi... Tuntuu toi sähköinen ahtopaineensäätö markkinointikikalta tuohon moottorii  :nohnoh

Ei täs kai muuta tarttis ku jotenki tuplata nykyisen kellon "teho", onnistuiskohan jollaki ulkopuolisella lisäjousella joka vastustaa tangon liikettä...  :-[

Edit: Turbosmartin boost tee tai vastaava rajapainevena/bleedi vai uus hukkiksen kello 0.8bar jousella? Sopisko tommone kello suoraa tohon vakio garrettii tb0381:see?
http://www.ebay.com/itm/MAMBA-Adjustable-Turbo-Wastegate-Actuator-VOLVO-700-760-B230ET-2-3T-Garrett-TB03-/171973362718?hash=item280a69441e:g:p30AAOSweW5U6y5v&vxp=mtr
« Viimeksi muokattu: 10.02.2016, 17:25:10 kirjoittanut Rämpytin »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #6 : 10.02.2016, 17:25:50 »
Ei täs kai muuta tarttis ku jotenki tuplata nykyisen kellon "teho", onnistuiskohan jollaki ulkopuolisella lisäjousella joka vastustaa tangon liikettä...  :-[
Niin on monet jäykistäneet esim. 230FK:n 0,3bar kelloa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #7 : 10.02.2016, 17:29:18 »
Joo kiitosta. Taitaa olla halvin reitti jos vaan saa sopivan jousen sinne. Biltemasta vetojousisarjasta varmaa löytyy sopivia ;D

Poissa Rämpytin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 965 b204ft ahtopaine kysymys
« Vastaus #8 : 14.02.2016, 17:20:00 »
Pakko vielä koittaa kysellä viisaammilta neuvoa, vaikka onhan tää moottori aika harvinainen :)

Elikkä hukkaporttia säätelevä solenoidi on nyt testattu ehjäksi, kytkemällä suoraa akkuvirtaa ja puhaltamalla reunimmaisesta lähdöstä ja tukkimalla toinen reunimmaisista jolloin keskeltä pääsee ilma (takaisin turbon imupuolelle). Liittimestä on tsekattu piuhat iskaritornille asti ja ehjät oli.

Eli ohjaustieto puuttuu..  :-\ Auton ostaessa sielä oli turbon ohjainboksista vikakoodi 4-2-1 eli boost signal faulty ja epäilen että se on tullu kun autossa on ollu 1bar ahdot. Nyt ei oo ollu mitään vikakoodeja ja autolla on ajettu sellainen 500km.

Ohjaustietoihin kuuluu RPM, nopeus, nakutus, kaasuläpän avautuma, egt pakolämpö, MAP- ahdot ja syylärinlämpö -tiedot.
Boksi ohjaa ilmastoinnin poiskytkemistä ohitustilanteessa ja sähköflektiä (laittaa varmaan kovalla moottorin kuormituksella 2. asentoo), ja itse solenoidia ahtojen säätöhön.

Kaverilta saan rajapainevenan testiin nii jos sillä saa ahdot pysymään riittävän tarkasti 0.8 nii jää tää ongelma mysteeriksi.



Edit 17.2 lueskelin 850 vihreää manuskaa ja sieltä pomppasi silmiin turbon ohjausventtiilin kunnon toteaminen komponenttitestaus diagnostiikkatilassa ;D Ajattelin että voisko tuossakin olla kerta muissa bokseissa on.
Olihan sielä :o Eka käytti sähköflektin 1. ja 2. asennot läpi, sitten se maadoitti sen tcu kautte sitä solenoidia jollai 32hz taajuudella jonku 10 kertaa. Toimii!!! (Myös A/C releen testasi). Elikkä nyt täytyy vain selvittää miksei boksi anna nostaa ahtoja. Autossa ei ole mitään vikakoodeja jotenka epäilisin MAP anturille (tcu-boksin sisällä) menevää letkua tms. Auto on joskus tunnistanut vikakoodin viallisesta ahtopaineesta,varmaan ollu liian korkealla. Olispa nyt käsissä sellane käsipumppu niin voisi huijata boksia ja pumpata 0.8bar painetta siihen tunnistimeen ;)

Kokeilin myös vaihtaa solenoidista reunimmaisten letkujen paikkaa muttei vaikutusta :idiot2:

Myös jarrua vasten kiusalin vähän aikaa ja tuloksena pakosarja sopivasti punahehkuinen turbon laipasta, mun käsityksen mukaan kojetauluun pitäisi syttyä "kuuman pakosarjan/katin" varoitusvalo, joka syttyy silloin kun pakolämpöanturi haistaa liian kuumat pakolämmöt(?). Ei hajua koska sen pitäisi syttyä muttei syttyny. Sytytysvirrat kun kytkee niin valo kyllä syttyy ja käynnistäessä katoaa.


Edit 18.2 kytkin akulta sulakkeen kautte 3W lasikannalle virran ja ryöstin maan siltä piuhalta jota tcu-boksi maadoittaa kun käyttää turbon säätösolenoidia. Komponenttitesti -tilassa hyvin vilkkuu ja sitten tien päälle -> ei missään tilanteessa syttyny. Auto antoi 0.4bar normisti, 2 vaihteella rajoittajalle 0.5bar ja 3. vaihteella 4000-5000 kohdilla 0.6bar taisi jopa olla?  :idiot2:

Pihaan päästyäni tsekkasin vikakoodit tcu-boksista ja sieltä tuli 2-4-2 Boost solenoid open circuit or shorted. Oiskohan pitäny laittaa se + johto siitä joka menee solenoidillekkin  :-[. Tallissa sitten pieni ihmettely, kun olin sammuttanut virrat ja avasin pellin huomasin että mun testilamppu syttyi ja jäi palamaan. Maajohto ei ollut osunut muuhun maakosketukseen kuin siihen ryöstettyyn johtoon. No otin johdon irti ja kytkin takaisin niin auto käytti jotain relettä ja bensapumppu pyöri :2funny: Lamppu helvettiin ja lukemaan vikakoodit uudestaan koska en ollut varma sainko ne nollattua. Ei ollu vikakoodeja enää :o Sekos tai jotaki.. No mietitään ja koitan vetää vielä muutamia vetoja jos se purkki oppis tavoille, oppiva kun on...
« Viimeksi muokattu: 18.02.2016, 14:25:12 kirjoittanut Rämpytin »

 

Proturbo  Autodiagnoosi