Pakko vielä koittaa kysellä viisaammilta neuvoa, vaikka onhan tää moottori aika harvinainen

Elikkä hukkaporttia säätelevä solenoidi on nyt testattu ehjäksi, kytkemällä suoraa akkuvirtaa ja puhaltamalla reunimmaisesta lähdöstä ja tukkimalla toinen reunimmaisista jolloin keskeltä pääsee ilma (takaisin turbon imupuolelle). Liittimestä on tsekattu piuhat iskaritornille asti ja ehjät oli.
Eli ohjaustieto puuttuu..

Auton ostaessa sielä oli turbon ohjainboksista vikakoodi 4-2-1 eli boost signal faulty ja epäilen että se on tullu kun autossa on ollu 1bar ahdot. Nyt ei oo ollu mitään vikakoodeja ja autolla on ajettu sellainen 500km.
Ohjaustietoihin kuuluu RPM, nopeus, nakutus, kaasuläpän avautuma, egt pakolämpö, MAP- ahdot ja syylärinlämpö -tiedot.
Boksi ohjaa ilmastoinnin poiskytkemistä ohitustilanteessa ja sähköflektiä (laittaa varmaan kovalla moottorin kuormituksella 2. asentoo), ja itse solenoidia ahtojen säätöhön.
Kaverilta saan rajapainevenan testiin nii jos sillä saa ahdot pysymään riittävän tarkasti 0.8 nii jää tää ongelma mysteeriksi.
Edit 17.2 lueskelin 850 vihreää manuskaa ja sieltä pomppasi silmiin turbon ohjausventtiilin kunnon toteaminen komponenttitestaus diagnostiikkatilassa

Ajattelin että voisko tuossakin olla kerta muissa bokseissa on.
Olihan sielä

Eka käytti sähköflektin 1. ja 2. asennot läpi, sitten se maadoitti sen tcu kautte sitä solenoidia jollai 32hz taajuudella jonku 10 kertaa. Toimii!!! (Myös A/C releen testasi). Elikkä nyt täytyy vain selvittää miksei boksi anna nostaa ahtoja. Autossa ei ole mitään vikakoodeja jotenka epäilisin MAP anturille (tcu-boksin sisällä) menevää letkua tms. Auto on joskus tunnistanut vikakoodin viallisesta ahtopaineesta,varmaan ollu liian korkealla. Olispa nyt käsissä sellane käsipumppu niin voisi huijata boksia ja pumpata 0.8bar painetta siihen tunnistimeen

Kokeilin myös vaihtaa solenoidista reunimmaisten letkujen paikkaa muttei vaikutusta

Myös jarrua vasten kiusalin vähän aikaa ja tuloksena pakosarja sopivasti punahehkuinen turbon laipasta, mun käsityksen mukaan kojetauluun pitäisi syttyä "kuuman pakosarjan/katin" varoitusvalo, joka syttyy silloin kun pakolämpöanturi haistaa liian kuumat pakolämmöt(?). Ei hajua koska sen pitäisi syttyä muttei syttyny. Sytytysvirrat kun kytkee niin valo kyllä syttyy ja käynnistäessä katoaa.
Edit 18.2 kytkin akulta sulakkeen kautte 3W lasikannalle virran ja ryöstin maan siltä piuhalta jota tcu-boksi maadoittaa kun käyttää turbon säätösolenoidia. Komponenttitesti -tilassa hyvin vilkkuu ja sitten tien päälle -> ei missään tilanteessa syttyny. Auto antoi 0.4bar normisti, 2 vaihteella rajoittajalle 0.5bar ja 3. vaihteella 4000-5000 kohdilla 0.6bar taisi jopa olla?

Pihaan päästyäni tsekkasin vikakoodit tcu-boksista ja sieltä tuli 2-4-2 Boost solenoid open circuit or shorted. Oiskohan pitäny laittaa se + johto siitä joka menee solenoidillekkin

. Tallissa sitten pieni ihmettely, kun olin sammuttanut virrat ja avasin pellin huomasin että mun testilamppu syttyi ja jäi palamaan. Maajohto ei ollut osunut muuhun maakosketukseen kuin siihen ryöstettyyn johtoon. No otin johdon irti ja kytkin takaisin niin auto käytti jotain relettä ja bensapumppu pyöri

Lamppu helvettiin ja lukemaan vikakoodit uudestaan koska en ollut varma sainko ne nollattua. Ei ollu vikakoodeja enää

Sekos tai jotaki.. No mietitään ja koitan vetää vielä muutamia vetoja jos se purkki oppis tavoille, oppiva kun on...