Proturbo  Autodiagnoosi

Latauksessa ongelmaa(ko) V70 2.5T -04

  • 4 Vastauksia
  • 1248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Latauksessa ongelmaa(ko) V70 2.5T -04
« : 11.02.2016, 19:52:05 »
Ongelmana on ilmennyt nyt talven aikana: auton ollessa tyhjäkäynnillä lyhyet halogeenit palavat himmeämmin kuin silloin kun kierrokset ovat hieman korkeammalla. Auto ei ollut laturin persiissä talven aikana, mutta olipa pakko viritellä kiinteästi laturi lataamaan akkua aina kun auto oli piuhan päässä pihalla. Akun varaus nimittäin pieneni ajojen jälkeen syksystä lähtien -> kerran taisi varoittaa käynnistyksen jälkeen että akun varaus on pieni. Nyt on ylläpitolaturilla tullut 3-4 kk ladattua akkua aina kun on piuhassa, ja siitä huolimatta, vaikka aamulla lähtee ajelemaan lähes 100 km työmatkaa, niin matkalla humppaa humpatellessa valot tahtoo alkaa vilkkumaan. En ole moiseen Volvossa tottunut, ja ihmettelen sitä muutenkin koska humpat eivät järin järeät ole (Alpine SWR-10D2 jota ohjaan Pioneerin GM-D8601:llä, virtapiuhat on 35 mm² ja maadoitukset kunnossa, ei mitään konkkia tms). Radiona toimii vakimankka ja bluetooth-palikka sen perässä. Akku on tyyliin Boschin Silver 74 Ah, joka oli uusittu syksyllä 2014 edellisen omistajan toimesta.

Mistä/miten tässä vehkeessä kannattaa lähteä vikaa etsimään, että saisi selvyyden että miksi akku hyytyy ja miksi railakkaammin humpattaessa valot välkkyy? Mielestäni piuhan paksuus on tarpeeksi suuri vahvarin tehoille.

Aihe liippaa osin siis autohifiä, mutta kuitenkin ehkä enempi korjaamotekniikkaa, jonka vuoksi alue on tämä.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Latauksessa ongelmaa(ko) V70 2.5T -04
« Vastaus #1 : 11.02.2016, 20:00:54 »
Kokeile jollain toisella akulla.
Saa sen vaihtoehdon pois.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Latauksessa ongelmaa(ko) V70 2.5T -04
« Vastaus #2 : 11.02.2016, 20:14:10 »
Hae jostain sellainen tupakansytkäriin tökättävä jännitemittari, tai jokin muu aparaatti jolla voit seurata jännitettä ajon aikana.
Näkee ainakin, että onko latausjännite kohdallaan.

Näissä kun on akku takapaksissa, jossa oletettavasti se vahvistinkin on, riittää aika paljon maltillisempi virtajohto vahvarille. Eli tuo 35mm2 on vähintäänkin riittävä vaikka vahvistintehoa olisi rajumminkin.

Moottorin ja korin väliset maadoitukset kannattaa katsoa ja vaikka lisätä yksi johto siihen välille.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Latauksessa ongelmaa(ko) V70 2.5T -04
« Vastaus #3 : 22.02.2016, 17:52:52 »
No nyt vihdoin etenee tämä. Ajeltu tässä eilisestä lähtien ihan testimielessä 1,5 v vanhalla vapaa-ajan akulla, joka ainakin vihreätä näyttää ja CTEK on pitänyt sen varauksessa aina talven yli. 12,5 volttia näytti nyt paikalleen laittaessa jännitteitä, napaisuus ei käynyt joten piti tehdä viritelmä että akun sai nurinprein paikalleen, eli toisella akkukengällä + pulttiliitoksella auton plusjohtoon kiinni. Yön yli oli latauksessa, aamulla lähtiessä näytti 14,6 volttia, ja ajon aikana hiljalleen aleni noin 14,33 - 14,34 volttiin. Kun penkin-, takalasin lämmittimet ja puhaltimet kytki täysille, jännite notkahti noin 14,24 volttiin. Tämä siis palttiarallaa 1800 - 2000 rpm alueella ajaessa. Selkeitä jännitenotkahduksia alkoi tulemaan sitten humpatellessa, tarpeeksi alas toistaessa vahvistin notkautti jännitettä siten että tipahti hetkellisesti 13,29 volttiin ja palasi sinne 14,2 voltin hujakoille, välillä pyrähti 13,5 voltissa ja ylipäätään siis matalimman ja ylimmän arvon ero oli juurikin 13,29 - 14,2 volttia, kaikkien kuormien ollessa päällä ja humpat vähän kovemmalla voluumilla raikaten. Ja tämä siis tuolla vapaa-ajan 75 Ah akulla, joka ei toki paras ole virranantokyvyltään, mutta olettaisin että tekee samaa notkahtelua myös tuolla Boschin starttiakulla. Mittari on kiinalainen AC/DC -pihtiampeerimittari, joka on ainakin suuntaa antava, omilla mittauksilla en ihan sataprosenttisesti ole ko. mittarin virtanäyttämiin luottanut toistaiseksi.

Onko syytä lähteä etsimään vikaa latauksesta?

e: varmaan täysin optimaalinen tuo viritysliitäntäni ei ole, kun ajonvakautuksen puuttuessa peliin valot vilkkuivat myöskin. :2funny:
« Viimeksi muokattu: 22.02.2016, 17:56:39 kirjoittanut anon »

Poissa anon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Latauksessa ongelmaa(ko) V70 2.5T -04
« Vastaus #4 : 17.08.2016, 17:38:47 »
Vilkunta jatkuu. On käytetty uutta akkua paikallaan. On mitattu jännitteitä. Samaa notkahtelua. Tyhjäkäynnillä valot ovat kirkkaat, hieman kun painaisee kaasua, niin valojen kirkkaus notkahtaa hetkeksi ja sitten taas kirkastuu. Finanssipuoli rasittaa sitä rataa ettei tointaisi lähteä komponentti kerrallaan vaihtamaan osia kunnes viallinen komponentti on paikallistettu. Maattojohtoja on sekä takakontissa että moottorissa lisätty, ei pitäisi olla enää siitä kiinni.

 

KL-varaosat  Race.fi