Hetken nitkuttelin edestakas ja olin jo tyytyväinen, että nyt lähti. Niin lähti, mutta tulpan kierreosa jäi kanteen ja loput tulpan sisälmyksineen tulppa-avaimeen. Koskaan en ole vastaavaa nähnyt. Tulpat olivat näemmä Boscheja, mutta tuskin sillä on merkitystä.
Aikalailla harvinainen tilanne

. Tulpassa lienee ollut joku rakennevika tai sitä on väkivalloin murjottu jopmpaan kumpaan suuntaan. Mulle ei selvinnyt, mikä moottori on kyseessä, mutta ilmeisesti tähän alueelle kuuluva 5-sylinterinen bensiinimoottori, missä ne tulpat ovat melko syvissä rei'issä neljän venttiilin keskellä. "Nitkutus" on voinut olla tulpan ehjän osan myötäämistä, jos se on kierreosa on kunnolla jumissa.
Tuollainen voi olla hyvinkin tiukassa jos se alumiinikierre on jotenkin leikkaantunut siihen tulppaan kiinni. Kuumennus ja kylmennys auttavat usein tuollaiseen. Väkisin en sitä irrottaisi, koska voi olla nyt jo hieman vahingoittuneen kierteen meno.
Monesti olen katkenneisiin pultinpätkiin hitsannut ison mutterin päälle (mm. jarrujen ilmausruuvi) melko isolla virralla migillä. Lämpeneminen ja jäähtyminen irroittavat ruuvinpätkän löysään ja ruosteenirroitusöljy menee tuon lämmityksen jälkeen kierteisiinkin helposti. Tuollaista tulpanjämää ei ehkä mahdu hitsailemaan, vaanpitänee koittaa tuota 12-kulma-avainta tai vastakierretappia. Itse kiertäisin sitä tulppaa ensin sisäänpäin, koska se ole löysä siinä suunnassa.
Itse ehkä tekisin jostain työkalusta varren, joka sopii tulpanjämän päälle tukkien reiän ja ollen samalla renkaana tulpanämän ympärillä niin että tulpasta jää koko näkyvä pinta hitsattavaksi. Sitten hitsaisin sen hitsauspuikolla kiinni tulpanjämään. Hitsausta hieman liikaa, että lämpenee. Tuon jäähdyttyä laittaisin irroitusöljyä ja aloittaisin kiertämällä kiinnipäin. Saisi tuohon mutterinkin kun porasi ensin reiän riittävän isoksi. Tulpanjämän sisälle voisi laittaa jonkun rautatapin joka nojaa vaikka yläasennossa olevaan mäntään tms. mutta ei vahingossakaan tipahda palotilaan.