Nyt se on sitten mitattu! Nimittäin se, mitä perän nopeusanturi syöttää mittarille ja mitä mittarilta lähtee ECU:lle.
Irroitin 940:stä mittarin ja perän nopeusanturin. Laitoin sorviin leveähampaisen rattaan ja kiinnitin nopeusanturin sitä lukemaan. Oskilloskoopilla luin suoraan anturin piuhoista siniaallon muotoista jännitettä, mikä luonnollisesti vaihteli pyörimisnopeuden mukaan 0-35V. Anturin kytkin sitten nopeusmittariin ja mittarin ECU:lle menevään piuhaan kytkin oskilloskoopin.
Ensimmäinen mielenkiintoinen havainto oli se, että ECU:lle menee pinniin 34 tasavirta 12V kun ajoneuvo ei liiku! Kun laitetaan sorvi pyörimään, muuttu virta kanttiaalloksi. Jännite pysyy vakiona 0-12V, vain kantin leveys muuttuu mittarinopeuden mukaan. 20 km/h, leveys 15 ms. 60 km/h, leveys 5 ms. 100 km/h leveys n. 3ms. Ohessa kuvia, tosin juuri päinvastaisessa järjestyksessä.



Olen ihmetellyt, kun projektini ei anna vikakoodia puuttuvasta nopeustiedosta, vaikka pinnin 34 johto on irti. Kaikki toimii kuitenkin aivan ok. Kaasu laskee tyhjäkäynnille heti ja vaikuttaisi, että kiihdytysrikastuksetkin on käytössä. Täytyy kokeilla syöttää kyseiseen pinniin tuo 12V ja seurata mitä tapahtuu

. Todennäköisesti saan sen vikakoodin esiin.