Race.fi  Puotilan autokorjaamo

XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa

  • 38 Vastauksia
  • 11187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Marco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
XC70 D3 vm12 ja mittarissa siis noin 180tkm, lievää tutinaa korissa esiintyy noin 100km/h vauhdissa, ratti ei tärise vaan lievää tutinaa/tärinää tuntuen penkissä istuessa. Tämä alkoi jo kesällä kesärenkailla sitten vaihtui talvirenkaat ja hiljattain vielä uusittiin uudet kitkat joten renkaiden tasapaino ongelmat lienee poissuljettu. Autossa ei kuulu milloinkaan mitään ylimääräisiä jurinoita tai ääniä ja nämä uudet kitkatkin on niin äänettömät että ylimääräiset äänet kuuluisivat helpoimmin läpi. Edellisessä huollossa eivät ”löytäneet” mitään vikaa mutta pieni tutina vain jatkuu. Moottorin kierroksilla tai vaihteella ei ole vaikutusta tutinaan, tutinaa myös siis rullatessa joten vaikuttaisi siis jonkin pyörivän voimansiirron osan ongelmalta. Tutina hieman lievenee kun vetopäällä (myös vauhti kasvaa yli 100km/h) ja esiintyy voimakkaimmin tasakaasulla tai rullatessa.

Mitä pitäisi siis tutkia seuraavaksi tarkemmin ?

Oikea vetoakseli / tukilaakeri ? kardaanin tukilaakeri ? jotain muuta ?

Tulee kalliiksi jos vain lähtee kokeilemalla osia vaihtelemaan….


Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #1 : 23.02.2016, 16:26:24 »
...putsaa vanteet sisäpuolelta. :) volvon ominaisuus.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Marco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #2 : 23.02.2016, 16:47:57 »
..niinkuin kirjoitin aloituksessa että tutina toistuu kolmella eri rengas setillä ja renkaat/vanteet on puhtaat kun ne vaihdetaan alle. Rengasongelmat myös yleensä tuntuu ratissa, kuvaamani tutinia ei tunnu ratissa. Eli muita ehdotuksia kiitos...

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #3 : 23.02.2016, 17:31:38 »
Onko vanteiden suoruutta tarkistettu ? Kyllähän ne koneessa saa "tasapainoon" mutta saattavat silti lievästi tutista ajaessa. Oikeastaan yksikään vanne ei ole suora, kuin siihen asti kun se laitetaan alle, varsinkin isommissa. Eikä ne ole itseasiassa uutenakaan suorat :). Puhutaan sitten eri hintaluokan valsseista kuin näistä 500-1000e marketti sarjoista. Itsellä on varmaan tasan jokainen vannesarja saanut osumaa parissa vuodessa. Kerran kun vetää routakuoppaan niin, että tärähtää kunnolla pohjaan niin avot, suurella todennäköisyydellä on 18" alkuperäinenkin vanne klommolla. Kauheeta kuraahan noi perus vanteet on. Edellisessä V60:ssä oli Volvon omat 18" Ixionit ja ne oli ainakin joka suuntaan niin saatanan kierot kahden kesän jälkeen, että kävivät suoristettavana. Itse väitän että 99.9% vanne/rengas on syyllinen.  Ei se ratissa tunnu jos on vaikkapa pystyheittoa.

Sekin on sitten vähän kuskista kiinni. Joku ei huomaa koko pikku tutinaa/vapinaa, kun toisella palaa jo siinä vaiheessa hermot. Itse olen aika kriittinen tuon vapinan suhteen. Joku varmaan noilla Ixioneillakin olisi ajellut ihan tyytyväisenä  ;). Tuollainen perus rengasjamppa kun kiepauttaa sen renkaan vanteelle niin sitä ei paljon kiinnosta onko just siinä, vaan se riittää kun on sinnepäin. Itse ole useamman kerran kurvannut takaisin liikkeeseen ja kertonut, että nyt otetaan uusi yritys siinä tasapainoituksessa. Aina se on parantunut ja yleinsä painot siellä vanteella vähentynyt, kun vaivaudutaan vaikkapa vähän pyöräyttämään sitä rengasta siinä vanteella. Täytyisi tuokin tehdä itse niin tulisi kerralla hyvä.

« Viimeksi muokattu: 23.02.2016, 17:45:51 kirjoittanut Bawuka »
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #4 : 23.02.2016, 17:50:23 »
..niinkuin kirjoitin aloituksessa että tutina toistuu kolmella eri rengas setillä ja renkaat/vanteet on puhtaat kun ne vaihdetaan alle. Rengasongelmat myös yleensä tuntuu ratissa, kuvaamani tutinia ei tunnu ratissa. Eli muita ehdotuksia kiitos...
Takavanteiden tutinako tuntuu ratissa?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Marco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #5 : 24.02.2016, 18:10:43 »
 ei toki, itsellä vaan jotenkin tuntuma että tutina tulisi kuintenkin etupään suunnasta mutta faktoja ei ole.

Ongelma on esiintynyt jo noin 10tkm ajan ja kesärenkaatkin ovat uudehkot. Kesällä renkaista uusittaessa kysyin tasapainotuksen yhteydessä että ovatko vanteet suorat ja vastaus oli että ovat kuin uudet. Sitten syksyllä vaihtui vanhat talvirenkaat (eri vanteilla) ja tutina jatkui eikä helpottanut vaikka nekin renkaat uusittiin ja tasapainotettiin. Tällöin vain tuli mieleen että eipä taida vika rengaisssa olla...

Poissa JPN_V70D3OR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #6 : 24.02.2016, 22:00:57 »
Eipä siinä sitten jää,kuin alustan osat. Joku pusla ja/tai iskarit,kertonevat seur. katsastuksessa.

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #7 : 24.02.2016, 22:54:31 »
Ihan villi veikkaus takaa pitkittäistukivarren puslat entiset.. mut tää oli ihan villi veikkaus.

Poissa Taikaviitta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #8 : 23.03.2016, 19:44:24 »
Ihan villi veikkaus takaa pitkittäistukivarren puslat entiset.. mut tää oli ihan villi veikkaus.

Juu tuohan olisi selkeä homma mutta täällä tarkistettiin pitkittäistukivarret ja ei ratkennut.
Ongelmahan ei ole vakavan oloinen. Iskarit tuli uudet kun etupumput luovutti (180tkm)
Tärinä tuntuu sekä talvi että kesävanteilla. Gummit on uudet keskihintason renkaat. Ratti ei tärise
Kuljettajaan välittyy oletettavasti rungon kautta tärinää.
Onko mk3:ssa muuta mitä voisi kokeilla. Moottorin kumityynyt? Voimansiirto puolella välystä?
V70 mk3 D5

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #9 : 24.03.2016, 08:03:06 »
Tutisee täälläkin eikä järkeevää syytä ole löytynyt. XC70. Vm 2010 160 000tkm. Noin satasen vauhdissa eniten. Olen pannut vanhenevien talvirenkaiden tai ei suorien vanteiden syyksi ja katson nyt kun saan kesärenkaat alle. Renkaat minullakin tasapainotettu ja puhtaat. Volvon orkkisvanteiden suoruutta ei tosin ole tarkistettu. Hyvin mielenkiintoista.

Poissa veeaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #10 : 13.04.2016, 08:37:35 »
Vaihtui uudenkarheat kesärenkaat alle ja pieni värinä jatkuu. Tämähän se mielenkiintoista on :-[

Poissa Marco

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #11 : 13.04.2016, 09:18:17 »
Aloittajallakin vaihtui uudehkot kesärenkaat alle puhtaana ja siten että edestä renkaat vaihtui taakse. Mutta sama värinä jatkuu, syy on edelleen löytämättä. Jenkki Volvo palstoilla valitellaan paljon oikean etuvetoakselin/tukilaakerin ongelmia, mutta sekin vaihdettuna olisi tonnin joten ei viitsi lähetä kokeilemaan tuon vaihtoa...

Ja takaa ne  puslatkin on vaihdettu n. 20tkm sitten jota joku aikaisemmin ehdotti...ja mietin jopa että voisiko värinä liittyä tähän jotenkin koska värinät alkoi noin 20tkm sitten mutta kun en enää muista tarkalleen. Eli pitäisikö tehdä nelipyöräsuuntaus ja varmuuden vuoksi vielä tasapainottaa kesärenkaat ? Auto toki kulkee suoraan ja renkaat näyttää kuluvan tasaisesti.

Muuten auto on priima ja hyvin pidetty joten värinä ketuttaa...

Poissa HulluJaYlpee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #12 : 13.04.2016, 13:39:47 »
Aloittajallakin vaihtui uudehkot kesärenkaat alle puhtaana ja siten että edestä renkaat vaihtui taakse. Mutta sama värinä jatkuu, syy on edelleen löytämättä. Jenkki Volvo palstoilla valitellaan paljon oikean etuvetoakselin/tukilaakerin ongelmia, mutta sekin vaihdettuna olisi tonnin joten ei viitsi lähetä kokeilemaan tuon vaihtoa...

Ja takaa ne  puslatkin on vaihdettu n. 20tkm sitten jota joku aikaisemmin ehdotti...ja mietin jopa että voisiko värinä liittyä tähän jotenkin koska värinät alkoi noin 20tkm sitten mutta kun en enää muista tarkalleen. Eli pitäisikö tehdä nelipyöräsuuntaus ja varmuuden vuoksi vielä tasapainottaa kesärenkaat ? Auto toki kulkee suoraan ja renkaat näyttää kuluvan tasaisesti.

Muuten auto on priima ja hyvin pidetty joten värinä ketuttaa...

Kannattaa suunnata ja painottaa nakit.. eihän tuo vaarallista ole mutta kyrpii ku tutisee ja vapisee.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #13 : 03.05.2016, 22:06:50 »
Sekin on sitten vähän kuskista kiinni. Joku ei huomaa koko pikku tutinaa/vapinaa, kun toisella palaa jo siinä vaiheessa hermot.

Jos taloudessa on useampi auto niin nämä Volvo-tutinat kyllä huomaa ja käy hermoille. Itsellä on Volvon lisäksi muun muassa 200tkm ajettu 9v ikäinen kia cee'd ja vaikka sille tulee naureskeltua niin se pirulainen menee täysin(!) tutinoitta ja vakaasti sekä kesä että talvirenkailla. Tuo koppiainen tuli taloon kohtalon oikusta mutta on kyllä pakko sanoa että hieman on mielipide kiasta muuttunut kun tuolla on hieman pärtsännyt. Muun muassa juurikin tuo alusta toimii vielä noillakin kilometreillä oikein hyvin.

Mutta näistä tutinoista piti sanomani että melko varmasti siihen ei ole yhtä ainutta syytä. Näin ainakin vaikuttaa kun tutinajuttuja lukee. Itse olen vaihtanut mk2 Volvoon molemmat vetoakselit ja etunavat ja suht hyvillä kesärenkailla on liki tutinaton nyt. Mutta ei täysin. Veikkaan että jos etujarrulevyt ja alatukivarret vielä raskis niin se ois siinä. Silloin ei pitäisi olla enää tutinan lähdettä eikä sitä "vahvistavia" elementtejä. Tai no oishan ne vielä ne joustintuen yläpäät.. Ne muuten kannattaa kokeilla kiristää jos mk3:ssa sen on mahdollista.

Edit: jarrulevyt alkaa muuten olla jo aikalailla ruostuneet 200tkm paikkeilla ja taitaapa se napakin jo vähän korroosiosta kärsiä tuossa vaiheessa. Ruostunut, kulunut ja raskas levy joka vielä vähän epäkeskeisesti paikoillaan niin...
« Viimeksi muokattu: 03.05.2016, 22:16:00 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 D3 vm12 ~180tkm lievää tutinaa korissa
« Vastaus #14 : 04.06.2016, 11:37:57 »
Minulla on ollut hyvin vaihtelevaa tärinää V70 -09:ssä reilut pari vuotta. Välillä etupää tuntui tärisevän pystysuunnassa ja välillä ratti tärisee. Ei kovasti, mutta häiritsevästi. Sitten mennään välillä kymmeniä kilometrejä tasaisesti. Mitään logiikkaa ei tärinälle tuntunut löytyvän.

Pyöriä tasapainotettiin ja vaihdeltiin autojen välillä. Useampi paja tutki alustaa eikä siellä koskaan mitään muuta vikaa löytynyt kuin takatukivarsien etupuslat. Niiden vaihto poisti takapään nuljuamisen mutkissa. Jarrutkin tulivat vaihtoikään 180 tkm kohdalla, mutta niiden vaihdolla ei ollut tärinään vaikutusta.

Sitten toisella kertaa vaihdettiin kokeeksi etutukivarret, kun puslat vaikuttivat vähän pehmeiltä. Tämä ei vaikuttanut tärinään, mutta urien ja sivutuulen vaikutus autoon loppui.

Kuukausi sitten auton kulku muuttui epävakaammaksi moottoritien mutkissa ja olin varma, että viimein jotakin on etupäästä niin rikki, että vika löytyy. Autosta löytyi kaksi vikaa: eturenkaat epätasapainossa ja takaiskarit aivan loppu. Noiden korjauksen jälkeen on menty 400 km tasaisesti. Toivotaan, että tilanne on pysyvä.

Kaksi asiaa tuli opittua: jos ratti tärisee, niin kannattaa koittaa tasapainotusta joskus toisellakin tasapainotuskoneella ja jos auton etupää tärisee niin tutkitaan myös takapää huolella...

 

Elekma  Autoracing