Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"

  • 107 Vastauksia
  • 53156 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #45 : 30.08.2016, 17:06:06 »
Ja vinkkinä vaan kaikille harrastelijoille että käyttäkää sitä hengityssuojainta.
Lisähuomiona, että käyttäkää sellaista missä on aktiivihiilisuodattimet.
Niistä paperisista pölykopista ei oo mitään hyötyä, pöly jää kyllä ulos, mutta liuottimet ei.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #46 : 29.09.2016, 21:28:41 »
Tähän väliin voisin pienen kysymyksen pistää. Mitään sivua mistä tilata koko moottorin tiivisteet kerralla (B230FT)? Tuntuu että jokaisessa sivussa on joko yläpään tiivistesarja tai alapään tiivistesarja mutta ei molempia. Saisi molemmat mukavasti kerralla tilattua. Onko mitään erikoismaininnan arvoisia tiivistesarjoja mitkä hintansa arvoisia?

Myös samalla voisin pienen teaserin pistää tuosta väristä.


Eiköhän siihen saada vielä astetta kovempi kiilto kun vesihiotaan roskat pois ja kunnon tahnoilla kiiltoa!  8)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:42:54 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #47 : 29.09.2016, 22:21:47 »
Tähän väliin voisin pienen kysymyksen pistää. Mitään sivua mistä tilata koko moottorin tiivisteet kerralla (B230FT)?

JanicolRacing. Löytyy Reinziä ja Elginriä

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #48 : 30.09.2016, 12:26:58 »
JanicolRacing. Löytyy Reinziä ja Elginriä
Tattista!  8) EDIT: Monet kerrat kyllä tuolta katsonut mutta nyt löysin! Perhana kun on vaikea nettisivu mulle  :D Ei vaisinkaan... Sokea kun on...  ::)

Onkos muuten kellään tietoa paljonko tuommoinen Cometic mls 1.14mm paksuinen "pahvi" menee läjään kun kansi on momentissaan? Jopa maahantuoja ei tietänyt vastausta...
« Viimeksi muokattu: 02.10.2016, 21:43:27 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #49 : 21.10.2016, 01:02:40 »
Jos vaikkapa päivittelisi kuvien kera taas.

Lohko ja kampiakseli ovat tällä hetkellä koneistuksessa. Tosiaan poraus 96,30mm (Wössnerin männät) , plaanaus , öljynpaluuseen kierteet , kampiakselin kaulojen kiilloitus ja hieroo männänrenkaiden katkosvälykset kohilleensa. Eiköhän ensikuussa päästä alakertaa niputtelemaan. Kansi vielä pitäisi viedä foorumilaiselle että saa puristuksia nosteltua sinne 9 pintaan.

Tällä viikolla tuli myös tehtyä tuo nestekytkimelle muutos elikkäs kytkinpoljinjumppaa. Pidensin poljinta noin 6,5cm ja itselle tuli ainakin tosi hyvään kohtaan ja jämäkän tuntunen siitä tuli muutenkin.


Tosiaan poljin poikki ja sisälle n. 12cm pitkä lattaraudan palanen ja väliä säädin sen 6.5cm ja hitsuuttelin kiinni. Tämän jälkeen tuli vielä hifisteltyä illalla väsyneenä hallilla ja vääntelin peltiä lattaraudan ympärille mutta ei siitä ihan siistein tullut mutta ainakin jämäkkä ja toimiva poljin!


Tänäpä tuli myös vihdoin suihkittua koppa maaleihin! Tosiaan lokarit ja ovien sisäpuolet tuli maalailtua jo aikasemmin mutta nyt on maalaushommat ohitse korin osalta. Vihdoin ja viimein...  :D Maalipinnasta tuli yllättävän siisti. Tottakai roskia niinkuin lokareissakin näin autotalliolosuhteissa mutta pienellä vesihionnalla ja myllytyksellä kaikkoaa pois. Myös koriinkin tuli muutama pieni valuma ikävä kyllä mutta helppo hioa pois. Maalia tuli pistettyä kaksi paksua kerrosta niin pitäisi kestää vesihionnankin ja myllytyksen. Suunnitelmissa P2000 Abralonilla valumat ja P3000 koko auto niin lähtee roskat jonka jälkeen Polarshine 10 ja 5 ja käsin vahaus. Annetaan nyt tietty kuivua kunnolla muutaman viikon.

Muutama sumeinen kuva kun tallissa hirveä pöly kun juuri olin saanut maalattua.





Maalia jäi vielä yhden ruiskullisen verran mutta ohenne pääsi maalipaketista loppumaan vaikka mittamukin mukaisia seoksia käytin. Noh, hyvin silti riitti kahteen paksuun kerrokseen!

Jos ensiviikolla niputtaisi listoja , ovenkahvaa , laseja ym pientä paikoilleensa. Tosiaan pikkuhiljaa! Ensikesäksi ajoon!  ;)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:43:19 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno" Maalattu!
« Vastaus #50 : 09.11.2016, 22:22:06 »
Kirjotellaampas taas jotakin...

Elikkäs auto tuli viimekuun lopussa maalattua jonka jälkeen annoin auton kuivua rauhassa viikon päivät. Teippien ym papereiden siivouksen jälkeen tuli asenneltua hieman oviin listoja ja lukkopesää ja ovenkahvaa. Kylkilistoja en vielä pistä kun auto tullaan vesihiomaan ja kiillottamaan.

Lohko ja kampiakseli ovat vieläkin koneistamolla, tosiaan äijä kyllä totesikin että kiirettä pukkaa hänellä niin eiköhän siinä syy. Mutta osia tullut hieman haalittua. Ala- että yläkerran tiivistesarjat tuli hommattua sekä voimansiirrostakin tuli kaupat sovittua. Vaihdelaatikoksi nyt tulossa bemarin ZF310. Tulee vakio pottapyörään kylläkin kiinni jonka jälkeen tulee myös 4-lapainen sintteri sekä SRE763 asetelma. Ompahan nyt voimansiirtookin tulossa kestävää palikkaa. Moottori enää bensakiskoa ja ahdinta vailla niin on kaikki osat kerätty.

Nyt kun osat koneistamolla niin on tarkoitus saada autoon jarrut pelaamaan. Jarruosatkin on putkia vailla hommattu ja tänäpä tuli taakse asenneltua paikoillensa. En tiedä onko hieman turhaa hommaa kun akseli vielä vaihtuu 1031 myöhemmin mutta ompahan korissa jarrut. On muuten mukava asennella puhdasta uutta palikkaa paikoillensa  8) Tosiaan jarruina perus vakio satulat takana ja jäähdytetyt jarrut edessä. Levyt että palat ovat OE tavaraa. Hieman tuli ehkä budjetilla jarrut kun letkutkin kumisia eikä ebc:n paloja/levyjä.

On muuten pikkasen hionta- ja maalipölyssä alustan osat. Pyöränkoteloihin pitääpi kiveniskumassat pistää niin peittää maalit.


Jarrujen asennussarjassa tuli tämänlaiset sokat, mutta mikä hyöty? Koska tuo reikä liukutapissa mihin sokan pitäisi tulla jää ns. satulan sisään eikä sokkaa saa paikoilleensa. Ja on oikeinpäin osat. Tippuvat vielä ajossa liukutapit...? Jännä juttu, olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty ongelma?  :D

Tosiaan tuli aikaisemmin ostettua mastonin dippimaalia ja vetelin sillä nuo ovien listat ym niin arvatkaapa vain irtosiko jo asennuksessa. Tiedä sitten osuko esim. hiha joka repäsi dipin irti, mutta listat tuli nyt maalattua perus mattamustalla.

Mutta seuraavaksi luvassa jakotukin purkua ja putsausta sekä eteen jarrut pistellä kiinni ja lopuksi vielä jarruputket sekä ilmaus. Toivottavasti sen jälkeen pääsisi moottoria jo niputtelemaan  :P

Onhan se jo hieman muuttunut kun auto talliin ajettiin ja nyt pariviikkoa sitten maalattuna. Omaan silmään niin törkeän hyvä tuo vihreä väri! Kertokaa muutkin nyt mielipidettä väristä vaikkapa ettei ihan yksinpuheluksi mene.  :D


Ja lopuksi vielä että jos joltain sattuu löytymään maskia ja lampunkehyksiä ehjiä ja kiinnikkeet mukana niin pistäppä yv:tä! Joo anteeksi vaan nappisilmä fanit, ei ole vieläkään mieli vaihtunut etulyhtyjen kanssa  :D


Mutta tosiaan pikkuhiljaa ja osa kerrallaan. Hieman on raastavaa kun työttömänä näitä väsäilee. Kuukaudessa jää muuhun elämiseen muutama kymppi kun auto tuppaa kaiken viemää mutta ensi kesäksi ajoon, makso mitä makso!
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:43:34 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 693
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno" Maalattu!
« Vastaus #51 : 10.11.2016, 01:08:14 »
Jarrujen asennussarjassa tuli tämänlaiset sokat, mutta mikä hyöty? Koska tuo reikä liukutapissa mihin sokan pitäisi tulla jää ns. satulan sisään eikä sokkaa saa paikoilleensa. Ja on oikeinpäin osat. Tippuvat vielä ajossa liukutapit...? Jännä juttu, olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty ongelma?  :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Jääkö se reikä siis ihan sen satulan rungon sisälle vai jarrupalan ja satulan väliin niin, kuin tässä kuvassa kädessäni olevassa satulassa.  http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240/IMG+3309.JPG. Noin sen pitäisi jäädä ja voi olla vähän tympeä laittaa paikalleen se sokka sinne jarrupalan ja satulan väliin. jos ne sokan reiät jää kokonaan satulan rungon sisälle niin voisi kokeilla liukutappeja toisinpäin. Jarrusatulan valu voi heittää sen verran, että uudessa liukutapissa se reikä ei passaa ihan kohdalleen. Omassakin piti laittaa toisen liukutapin kannan alle prikka, kun liukutapin reikä jäi jarrupalan alle.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5759
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno" Maalattu!
« Vastaus #52 : 10.11.2016, 05:52:59 »
Väristä ei voi vielä sanoa muuta kuin kiiltävä hernekeitto. Mutta olen toiveikas että parempi kamera ja luonnonvalo auttaa näyttämään todellisuuden :D.

Saa jatkaa samaa rataa :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #53 : 10.11.2016, 10:46:25 »
Suunnitelmissa P2000 Abralonilla valumat ja P3000 koko auto niin lähtee roskat jonka jälkeen Polarshine 10 ja 5 ja käsin vahaus. Annetaan nyt tietty kuivua kunnolla muutaman viikon.
Kannattaa valumat hioa ensin kovan kapulan kanssa ihan vaikka arkkipaperilla niin ei suotta hioskele siitä ympäriltä tavaraa pois. Ja roskat kans samallalailla.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno" Maalattu!
« Vastaus #54 : 10.11.2016, 21:00:14 »
Dmies: Elikkäs se reikä jää sinne satulan rungon sisälle eikä satulan että palan väliin niinkuin kuuluisiki. Mielessä kävi tänäpä että kun liukutappihan tulee toiselta puolelta hieman yli niin jos sinne puolelle poraisin sokan mentävän reiän. Sama toimintaperiaate niin ei pääse liukutappi putoomaan.

Huikkoster: Kuvat on mitä on...  :D Kaverilta olisin halvalla saanut järkkärin mutta se on työttömältä iso raha pois jos alan semmoista hankkimaan pelkkien projektitopicin kuvien takia. Eiköhän se auton eteneminen tärkeämpää ole. Tottakai olisihan mukava saada paremmin esille autoa laadukkaimmilla kuvilla mutta eiköhän kun auto ajossa ole niin saada kunnon kuvia kunnon kameralla räpsittyä. Mutta tällä hetkellä saa Galaxy S5 kamera kelvata missä vielä linssin välissä vuosien pölyt ja hiekat...

vee40td: Kiitoksia ammattimiehelle vinkeistä. Maalia tuli kaksi paksua kerrosta niin ei heti pitäisi läpi kulua mutta kokeilen tuota sinun antamaa vinkkiä kun aika tulee kyseiselle hommalle.

Mutta tosiaan tänäpä tuli sitten nuo etujarrut kasailtua ja kun uudet satulat ovat niin nyt sokkakin meni paikoilleen niinkuin kuuluu. Tuli myös jakotukki putsailtua ja pistettyä maalia pintaan sekä takakonttiin täyttöputken läpivientiin tuli popniiteillä pellin palanen pisteltyä kiinni ettei suurempaa kuratulvaa konttiin tule.

« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 21:43:45 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 693
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno" Maalattu!
« Vastaus #55 : 10.11.2016, 21:16:33 »
Dmies: Elikkäs se reikä jää sinne satulan rungon sisälle eikä satulan että palan väliin niinkuin kuuluisiki. Mielessä kävi tänäpä että kun liukutappihan tulee toiselta puolelta hieman yli niin jos sinne puolelle poraisin sokan mentävän reiän. Sama toimintaperiaate niin ei pääse liukutappi putoomaan.
Okei. No sekin on yksi mahdollisuus, että poraa uuden reiän parempaan paikkaan. :) Ilmeisesti jotain eroja noissa tarvike ja orginal varaosa liukutappisarjoissa.

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno" Maalattu!
« Vastaus #56 : 10.11.2016, 22:12:08 »
Okei. No sekin on yksi mahdollisuus, että poraa uuden reiän parempaan paikkaan. :) Ilmeisesti jotain eroja noissa tarvike ja orginal varaosa liukutappisarjoissa.

Tiedä sitten osien eroista... Takana tosiaan alkuperäiset girling satulat kunnostettuina ja edessä on motonetistä ostetut satulat. Palat + levyt ovat OE palikkaa mutta liukutappisarjat ei taida olla. Perus motonettiläinen lankajousikiinnitys sarja. Mutta joo pitänee kyllä porailla taakse liukutappeihin toiset reiät päähän niin alkaa pysymään paikoillansa.  :)
Volvo 242DL -79

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #57 : 04.12.2016, 14:32:45 »
Pientä päivitystä ja infoa...

Koriin nyt ei ole ihmeempiä tehty. Takajarrujen tappeihin porailin toiset reiät jotta sain lukitus sokat paikoilleensa. Ei mennyt kuin yksi 1.5mm terä poikki  :D Myös jarruputkia ja letkuja vedellyt mutta taakse pitäisi vielä putket hommata ja ilmailla. Myös takalasi ja takasivu ikkunat tuli pistettyä paikoillensa.

Moottorin osatkin tuli noudettua koneistamosta ja kannenkin voi jo hakea käyttäjä "exclusive"lta mutta menee ensiviikolle kannen nouto. Tosiaan lohko tuli porailtua 96.30mm ylikokoon , kampiakselin kaulat kiilloteltiin ja öljynpaluu lohkon kylkeen. Myös koneistaja hierasi männänrenkaiden välykset kohdilleensa. Kohta pääsee kasailemaan!


Tosiaan tekniikasta voisi nyt pistää tämmöisen listan...
Elikkäs:
-B230FT Lohko öljysumuilla
-Wössnerin 96.30mm männät
-H-Profiili veivit arp pultein
-King Racen kiertokangen laakerit
-Glycon runkolakrut
-Kansi 530 "race" portattuna , jäykät jouset , seetit koneistettu , venttiilit hiottu (std venttiilit jää ensi kesäksi) ja kantta hieman laskettu. Puristukset 9.3. Nokka-akselina "V" mallinen ja säädettävällä nokkapyörällä.
-Cometic MLS 1.14mm "kansipahvi"
-630cc Dekat
-HX40 Superi 14# pakopesällä
-KKD 60mm hukkaportti

Eilen tuli myös ostettua itselle hieman joululahjoja. Parhaat lahjat saa kun itse ostaa  ::) Elikkäs tuli haettua ZF310 laatikko muokattuna vinokoneelle , SRE763 asetelma , 4 lapainen jousittamaton sintterikytkin , valmiiksi muokattu keppiteline 200srj , kardaani ja laatikon kannatinpalkki.


Lohkosta moinen kysymys että mimmoista momenttia öljysumuilla on? Porausta varten koneistaja irti ottanut. Entäs onko välissä minkäänsortin kupariprikkoja? Vai pistikö koneistaja omaan taskuun prikat  :D

Tosiaan nyt joulukuussa tulee tallin vaihto eteen niin loppu joulukuu saattaapi olla hiljaista. Tammikuussa pääsee 110% voimin rakentamaan autoa kun nyt pääsee väsäilemään ihan oman maun mukaan! Moottoria pääsee vielä joulukuussa jo niputtamaan koska lohko ym ovat jo uudella tallilla.

Pikkuhiljaa ja tammikuussa sitten tehokkaat kolme-neljä kuukautta rakentamista niin auto ajoon kesäksi! Iso helpotus nyt kun pääsee oman maun mukaan rakentamaan eikä kerran viikossa paria tuntia. Vaikka iso kiitos kaverille ketä antoi näinkin kauan hallissa pyöriä ja ymmärrettävää että ei joka päivä ole päässyt.

Hyvät joulun odotukset kaikille!
« Viimeksi muokattu: 04.12.2016, 14:34:27 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #58 : 04.12.2016, 16:01:40 »
Paljon sul on tehotavote? Ohjauksena mikä, Mega, LH?
Aattelin vaan kun kuitenkin suuttimet kuulostaa pieniltä tonkin kokoselle ahtimelle...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 242 -79 "Mean Green Jalapeno"
« Vastaus #59 : 04.12.2016, 16:16:03 »
+350hp tavoitetta havitellaan. Ja LH tulee ohjaamaan ensikesäksi. Purkeissa Tonin lastut ja toiminut edellisellä omistajalla vastaavalla setillä mutta pienemmällä ahtimella +320hp tehoilla hyvin. Itselle tulossa vielä hukkakipinämodi tuohon LH ohjaukseen. Piti tulla myös pienempi ahdin mutta sain tutun kautta tarjouksen holset hx40 superista jota ei voinut jättää välistä. Riittääpähän tosi pitkälle pakopesän vaihdolla.

Tosiaan suunnitelmissakin kävi vielä vaihtaa moottorinohjauskin toiseen mutta budjetti ja aika ei riitä moiseen ja ensikesällä pakko päästä ajelemaan joten se on päivityksen kohteena vuoden päästä. Ja en kaipaa väittelyä moottorinohjauksista.

Kyllä suuttimet 98 bensalla tuohon +350hp riittänee mutta ei kyllä yli 400 pahemmin. Mutta nekin on päivityksen kohteena ensi talvena. Ostin pakettina aikanaan kaikki suuttimet , lastut , boxit , imm ym ym mille lastut ovat tehty.

EDIT: Tuolta virityspuolelta kun katselin muiden reseptejä niin vastaavankokoisilla suuttimilla monet yli +350hv lukemia saanut ja jopa Re85:lla otettu 397hv.

Mutta ensitalveksi riittää taas hommaa. Moottoriohjauksen vaihto , suuttimet , isommat venttiilit kanteen ja alustaan coiloverit ja säädettävää panhardia ja ylätukivartta ym... saisi nyt edes tämän kokoonpanon valmiiksi ennenkuin suunnittelee seuraavaa.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2016, 16:28:37 kirjoittanut JVEEM »
Volvo 242DL -79

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy