Morrjesta vaan!
Pidempään jo miettinyt projektipäiväkirjan alottamista, ja nyt kun aikaa on niin miksi ei aleta veistelemään tarinaa!
Voisin tähän alkuun hieman vaikka esitellä itseäni kun uusi kirjoittelija foorumilla olen... Elikkäs 19v pojankloppi täältä Länsi-Suomesta, Porista. Autojahan itsellä muutamia ollut mutta itse Volvoja ei yhtään ja pidempään himoitellut jonkinsortin projekti pistää tulille. Hetken mielijohteesta sitten tänne foorumille ja "ostetaan" osiolle osto-ilmoitusta tekemään. Joulukuun puolessa välissä tuli sitten käytyä trailerin kera Jämsässä ja kyytiin pomppasi Volvo 242 vm79! Tästä se Volvo harrastus sitten lähtee!
Elikkäs itse autoon... Myyjä kun kertoi että kyseessä vähäruosteinen ja hintakin sopi budjettiin niin kiinnostus pomppasi heti! Kyseessä tosiaan -79 242 väkivahvalla B19A+M45 tekniikalla ilman minkään sortin herkkuja. Kotipihassa auto joutui sitten Tammikuuhun asti seisomaan autokatoksessa, kun hallitilaakaan ei ollut vielä tarjolla. Pahalta se tuntui ulos jättää kun 10 vuotta melkein seissyt tallissa...
Ja näkyhän oli siis tämä. Varoitan että kuvat ei ole mitään 10+ laatua kun minkään sortin järkkäreitä en omista.

Suunnitelmia:Tarkoitus olisi rakennella "racing" henkinen katulaillinen auto itselleni ja tekniikaksi valikoitui Volvon oma kaikkien rakastama 8v turbotekniikka.
Moottori / Voimansiirto-B230FT Lohko.
-Wössner takomännät 0.3mm ylikoossa , H-Profiilit ARP pulteilla.
-King Race "XP Tri-Metal Sarjaa" kiertokangen laakerit , Glyco runkolaakerit
-Läpikäyty 530 Kansi. Portattu , jäykemmät jouset , miraseetit , venttiilien hionta , säädettävä nokkapyörä ja otettu n. 1mm pois.
-Puristukset n. 9.1
-"V" Nokka-akseli
-Holset HX40 Super #16 Ahdin
-EV14 1000cc Suuttimet
-Pottapyörä , 4 lapainen jousittamaton sintteri , SRE763 Asetelma
-BMW ZF310 vaihdelaatikko
-Cometic MLS Kannentiiviste
Sähköpuoli / Polttoainepuoli-Megasquirt 2 v3.0
-PLX Laajakaista
-Jaz 45l turvatankki
-EV14 1000cc suuttimet
-Facet Blue Top Siirtopumppu
-Bosch 044 Pääpumppu
-2l Kerääjäsäiliö (AN8)
-Bosch Hukkakipinä
-Teräspunosletkusta linjat (AN8)
-BLOX b-paineensäädin
Alusta-GTS Sport -iskarit
-Lesjön -40mm jouset edessä , laikatut kuormajouset takana
-1031 Taka-akseli 3.31 välitys ja Torsenin lukolla.
-Uudet tukivarret edessä että takana / vahvistettu takana
-Kaikki puslat ym uusia
-Perus jäähdytetyt jarrut
-Vanteet 17" JapanRacing JR-10, Takana 9" ja edessä 8"
-Renkaat: Taakse: 235/40/17 , Eteen: 205/45/17
Sisusta / Kori-2x Kuppipenkkiä
-Kaikki bitumit irroitettu ja sisusta purettu. Ovipahvit + takasivupahvit jäävät.
-Varapyöräkotelot poistettu
-Pyöränkaaria levitetty n. 4cm takapäästä ja sisälokari vedetty suoraksi.
-Kabiinin sisältä saumat vahvikehitsattu
-Kuten otsikko "Mean Green Jalapeno" kertookin että vihreää on tulossa niin värikoodi on "Volvo 118 - Light Green"
Tosiaan osia on mahdollisimman paljon keräilty mutta kyllä niitä vielä uupuu ja paljon... Joten käykää katsomassa osto-ilmoitukseni!
Elikkäs projekti itse alkoi Tammikuussa kun oltiin käden vapinat saatu hallintaan rankan vuodenvaihteen jälkeen
Auton laitto alkoi varapyöräkoteloiden poistosta ja pyöränkaarien levittämisestä. Tuumasta toimeen ja töihin! Kuvia ei kyseisestä vaiheista oikein ole kuin tämä.

Tuosta nyt näkee hieman koteloon sisälle että on venytetty ulospäin hieman...
Kuskinpuolelta olikin varapyörä mätinyt astetta enemmän ja ruoste oli karannut takasivupeltiinkin mutta kiitos klokkerholmin ja korjauspalojen saatiin homma hoitoon.

Tosiaan kun tuli tallikavereille hehkuteltua kuinka hyväkorinen tuo on verrattuna mitä on täälläkin foorumilla nähty niin vittuiluahan siitä sai...


Takapään peltitöiden jälkeen auto käännettiin ja alettiin etupäätä purkailemaan ja tuulilasia irrottelemaan. Paikanpäällä kun autoa kävin katsomassa huomasin hieman kukkaa listojen ympärillä koska perus 200srj paikka on tuo tuulilasin karmi. Noh, sieltähän paljastui se mikä uniinkin tuli pelottelemaan.

On kyllä veemaisessa paikassa mutta muuten auton kuntoon nähden en valita, vaan hammasta puremaan ja fixaamaan.
Tekniikan irtioton jälkeen lähti etuakselisto kaikkineen päivineen ja alustanosien fixaaminen. Tosiaan hiekkapuhallin sanoi itsensä irti joten vakaajat ja etupalkki sai tyytyä teräsharjalaikkaan... Kyllähän siitäkin hyvä tuli mutta tukivarsien kaikkia koloja ei sillä saanut joten päätin tilata kokonaan uudet tukivarret etupäähän. Tällä hetkellä vakaajat ja etupalkki maalattu + jarrutehostinkin tuli siinä samalla suihkittua. Värinä tosiaan "musta". Jep putelin kyljessä lukee kiiltävä musta mutta enemmän harmaalta näyttää mutta ei sen väliä! Ihastuin väriin!

Vakaajat saivat sitten hieman räväkämpää väriä päällensä.



Kun tukivarsia ei vielä tullut niin päätin ryhtyä konehuoneen kimppuun joka sai tänään maalin niskaan. Tosiaan ulkopuolen väristä poiketen konehuone sai mustan värin. Ja tällä kertaa ihan oikean mustan.


Muutama roska pintaan tuli kun mitkään sairaalaolosuhteet hallissa ei ole

Mutta kelpaa itselle ja sehän on tärkeintä!
Mutta tosiaan tässähän tämä aloitusviesti. Ehkä hieman pitkä mutta tulipahan kirjoitettua. Loppuun vielä piilomainontana että jos kyseisisä kojelaudan osia mitä kuvasta puuttuu niin olen kiinnostunut ostamaan! Ja kuvastahan näkee myös että siellä on terve lattia! Ainoat ruosteet autosta löytynyt ovat varapyöräkotelot ja tuulilasin reuna... Nosturilla nostettu autoa ja pohjasta yhtään ruosteen tekemää reikää / edes alkua.

Mutta tosiaan, tästä se lähtee!