Carcom Oy  Elekma

Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto

  • 13 Vastauksia
  • 10589 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« : 19.07.2011, 17:12:13 »
Alkaa menemään hermot nuitten volokkarin koneiden kanssa, eli pitäis saada joko pensakone tai sitte Cedricin diesel. Käykö Esim B230 moottori suoraan dieselin M46 (nappivitonen) laatikkoon? Vai pitääkö vaihtaa kytkinkoppa? Jostain luin että moottori tulis siinä vaiheessa liian taka, eli pitäis vaihtaa myös laatikko pensamoottorisesta ja ilmeisesti kardaanin etupätkä. Onko totta? Entäs onko kenelläkään kokemuksia tuosta Nissanin LD28 moottorin vaihtamisesta että minkäslainen projekti se on? Onko järkee vai ei? :D Jos jotain kiinnostaa niin D24T:stä meni nokka-akseli poikki. Olisi kuulemma kannen oikaisun yhteydessä pitänyt porata nokka-akselin se laakeri pinnat tai jottain :/

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #1 : 19.07.2011, 17:53:06 »
Juu, eri kytkinkoppa bensakoneeseen. Kardaanin etupätkä myöten vaihtoon.

Tuo nyt ei ole mikään ihme. Kyllä koneistamon ainakin pitäisi samalla mitata nokka-akselin laakeripukkien
linja, meneekö toleransseihin. Kun kansi vääntyy, niin varsinkin pitkässä kannessa kuten sinulla, jo pieni
vääntymä vaikuttaa siihen linjaan paljon, eli nokka-akseli valitettavasti napsahtaa poikki
väännön takia..  :( Ei siis moottorin väännön.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #2 : 19.07.2011, 18:15:06 »
Alkaa menemään hermot nuitten volokkarin koneiden kanssa, eli pitäis saada joko pensakone tai sitte Cedricin diesel. Käykö Esim B230 moottori suoraan dieselin M46 (nappivitonen) laatikkoon? Vai pitääkö vaihtaa kytkinkoppa?
Kytkinkoppa tarvii vaihtaa.

Jostain luin että moottori tulis siinä vaiheessa liian taka, eli pitäis vaihtaa myös laatikko pensamoottorisesta ja ilmeisesti kardaanin etupätkä. Onko totta?
Etupätkä myös vaihtoon.

Entäs onko kenelläkään kokemuksia tuosta Nissanin LD28 moottorin vaihtamisesta että minkäslainen projekti se on? Onko järkee vai ei? :D Jos jotain kiinnostaa niin D24T:stä meni nokka-akseli poikki. Olisi kuulemma kannen oikaisun yhteydessä pitänyt porata nokka-akselin se laakeri pinnat tai jottain :/

Suomessa on ainakin 3 LD28 moottorista Volvoa.
Itselläkin oli aikomuksena yhessä vaiheessa se motti laittaa volvoon, mutta totesin että paljon mukavampi pitää se omassa kopassaan, lisäksi ld28 on aika painava vrt d24seenkin. Ja ld28ahtamisessa tulee tilaongelmaa kun sarjat on volvon jarrutehostimen puolella.

Juu, tota kanttahan ei sais oikoa vaan jos pinta kiero niin vaihtoon, jos kuitenkin menee oikomaan niin nokka-akselilinja tarvii porata suoraksi. Ei ole ensimmäinen eikä viimenen d24 missä nokka 2-3palassa  :-\

Mutta jos LD28sin haluat ehdottomasti niin mulla olis yks ylimääränen mistä puuttuu pumppu+suuttimet+sarjat. Sen kaveriksi manuaalilaatikko, tosin näistä lienee toi laatikko kalliimpi ku ite kone, kun nuo laatikot on aika kysyttyjä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #3 : 21.07.2011, 19:12:29 »
Eipä sitä välttämättä ahtamaan tarvi rueta. Kunhan ois vaan paremmin toimiva mitä tuo D24. Joku moottori pitäis kuitenki saada :P Ei kyllä oikeen innosta ostaa mitään palapelejä. Kone sais olla miltei täydellisenä. :) Ruukaavatkohan laittaa Nissanin laatikon kans vai Volvon laatikon kans? Minkähänlainen homma on muuttaa kytkinkoppa sopivaksi volvon laatikkoon? Ja onko niissä sitte jotain muitaki muuttujia? :P Helpoin homma ois varmaan vaihtaa se B230 mutta mitenhän nuitten välitysten kans oikeen käy? Ja pelottaa vähä nuo pensan hinnat/kulutus :/ Talveksi ois kyllä kiva jo saada luisupulkka kuntoon :P

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #4 : 21.07.2011, 21:11:10 »
Eipä sitä välttämättä ahtamaan tarvi rueta. Kunhan ois vaan paremmin toimiva mitä tuo D24. Joku moottori pitäis kuitenki saada :P Ei kyllä oikeen innosta ostaa mitään palapelejä. Kone sais olla miltei täydellisenä. :) Ruukaavatkohan laittaa Nissanin laatikon kans vai Volvon laatikon kans? Minkähänlainen homma on muuttaa kytkinkoppa sopivaksi volvon laatikkoon? Ja onko niissä sitte jotain muitaki muuttujia? :P Helpoin homma ois varmaan vaihtaa se B230 mutta mitenhän nuitten välitysten kans oikeen käy? Ja pelottaa vähä nuo pensan hinnat/kulutus :/ Talveksi ois kyllä kiva jo saada luisupulkka kuntoon :P
Palapelissä on jotain tekemistä, ja noi kannattaa uppgradea aina 525TDS bemarin pumpulla, pitäs olla melko plug&pray.

Laittavat Nissanin laatikon kanssa yleensä, ja viritettynä kiroavat lootan kestoa, vakiona tosin kestävä loota, tossa paremmassa cedrikissä ny 705tkm mittarissa eikä lootassa vielä mitään ongelmaa, kohta vaihtuu kori parempipeltiseen jos vielä tossa sattuu yks yksilö oleen tarjolla, just semmonen mistä kone nostettu chevyvanin keulille, americanoihin noitahan on aika pal enemmän laitettu mitä volvoihin.

Jossen väärin muista niin cedricin lootassa on kiintee kytkinkoppa niin menee leikkaa/liimaa touhuksi jos alkaa siitä tekee kytkinkoppaa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #5 : 21.07.2011, 21:25:24 »
dieselissä on pitempi kardaanin etupätkä niin sitä ei välttämättä tarvii vaihtaa mutta sillon ei bensan moottorin omat tukikumit ihan käy.
volvo 240 tdi :)

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #6 : 24.07.2011, 16:51:20 »
Pemarin pumppu tehon takia vai miksi? Koska voimalle ei nyt älyttömästi oo tarvetta. Kunhan ny toimis etes :D Miten tollasessa menee sitte esimerkiksi moottorin ja vaihelaatikon kiinnitykset? Entä sitte mittaristo että onko Volvo/Nissan yhistelmissä vaihettu Nissanin mittaristoa tai jotain tällasta? :P Kierroslukumittarille nyt on aivan sama, mutta nopeusmittari ja tärkeimmät varotusvalot ois hyvä olla :P Ja miten vaihekepin saadaan oikealle kohdalle? Epätoivo on sen verran kyllä vallannu tämän projektin että tekis mieli myyä hyvä projektiauto jollekki :)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #7 : 24.07.2011, 20:23:22 »
Pemarin pumppu tehon takia vai miksi? Koska voimalle ei nyt älyttömästi oo tarvetta. Kunhan ny toimis etes :D Miten tollasessa menee sitte esimerkiksi moottorin ja vaihelaatikon kiinnitykset? Entä sitte mittaristo että onko Volvo/Nissan yhistelmissä vaihettu Nissanin mittaristoa tai jotain tällasta? :P Kierroslukumittarille nyt on aivan sama, mutta nopeusmittari ja tärkeimmät varotusvalot ois hyvä olla :P Ja miten vaihekepin saadaan oikealle kohdalle? Epätoivo on sen verran kyllä vallannu tämän projektin että tekis mieli myyä hyvä projektiauto jollekki :)
Pemarin pumppu sen takia, koska se on halvempi ja varmempi ja enemmän käytetty mitä setrikin oma, ja se pitäs mennä melko pikkuvaivalla.
Moottorin korvat tarvii varmaan tehdä. Vaihdelaatikon palkki sopii varauksin, ainakin 240ssä löytyy asennuspaikkoja niin että saa sovellettua valmiista palikoista palkin.

Mittaristohan toimii suoraan, koska 740ssä nopeustieto perästä, kierroslukutiedon saa nissanin laturilta, koska niissä on ollu aina vakiona kiekkamittari.
Vaihdekepin sijoitus kohdilleen keppitelinettä muokaten, en oo mitannu paljonko eroaa.

Mutta varmaan kohta pääsen mittaamaan kun löysin setrikkiin uuden datsunnissan korin missä ei oo nii pal hitsaamista ku nykysessä, mutta kori on vanha tomaatti ni voi joutua askartelemaan. Huonoja nää LD28sit, 705tkm, konetta ei avattu koskaan, nyt vaan korin joutuu vaihtaan  :2funny: Se ylimääränen motti olis vaan joku 600tkm ajettu, eli just sisäänajettu.
Meinasin että LD28silla vois päristellä talven meneen jos toi kori on niin hyvä miltä vaikuttaa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #8 : 25.07.2011, 17:09:26 »
Jossen väärin muista niin cedricin lootassa on kiintee kytkinkoppa niin menee leikkaa/liimaa touhuksi jos alkaa siitä tekee kytkinkoppaa.
Manuaaliaskissa on kiinteä koppa, mutta automaatissa on irroitettava, jos nyt haluaisi jonkin kombinaation tehdä niin risteyttää sen kytkinkopan M46 lootan kanssa, siinäkin kun on irroitettava koppa. Tai sitten laittaa LD28:n automaatin kanssa, koska se Jatcon tomaatti on oikeasti hyvä ja paljon kestävämpi kuin manuaali, siis juurikin tuo 4-vaihteinen, edeltäjä oli 3 pykäläinen 60 luvulta...

Mittaristohan toimii suoraan, koska 740ssä nopeustieto perästä, kierroslukutiedon saa nissanin laturilta, koska niissä on ollu aina vakiona kiekkamittari.
LD28 koneissa kierroslukusignaali tulee anturilta joka on syöttöpumpun remmin suojakopassa, ei laturin W nastasta ainakaan Y30 Cedricissä.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2011, 17:16:56 kirjoittanut Juniku »
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #9 : 25.07.2011, 17:38:31 »
Rupiaa houkuttaan korin myynti ihan projektina. Taitaa projekti kasvaa jo vähä liian isoksi, ku rupiaa eri autosta konetta vaihtamaan :/

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #10 : 18.08.2013, 18:57:50 »
Miten päästö asiat menee jos vaihtaa 740 koriin EI vähäpäästöisen BENSA moottorin?

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #11 : 18.08.2013, 19:05:27 »
Miten päästö asiat menee jos vaihtaa 740 koriin EI vähäpäästöisen BENSA moottorin?
Se riippuu kopan vuosikerrasta.

Mutta pääsääntöisesti seiskassa ei ongelmia lukuunottamatta viimeisiä vuosimalleja joissa voi tulla jotain vääntöä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #12 : 18.08.2013, 19:18:04 »
Etupäässä aattelin tollasta 1986-1989 vuotista laitetta.

Ei ollut oikein mitään tietoa miten noissa menee noi pykälät ja internet tarjosi melko sekalaisia keskusteluja ilman viitettä mihinkään faktaan...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 740 2.4 TD Moottorinvaihto
« Vastaus #13 : 18.08.2013, 19:27:36 »
Etupäässä aattelin tollasta 1986-1989 vuotista laitetta.

Ei ollut oikein mitään tietoa miten noissa menee noi pykälät ja internet tarjosi melko sekalaisia keskusteluja ilman viitettä mihinkään faktaan...
Jos papereissa ei lue vähäpäästöinen, ja koppa on 1991 tai vanhempi, niin saa laittaa epävähäpäästöisen moottorin. 10/87-91 vaatii vaan yleensä katin että varmistuu riittävän pienet päästöt silti. Toki jos autoa on saatu juuri sillä ei vähäpäästöisellä moottorilla sinävuonna, niin sillon taas ei tarvii sitä kättiä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Carcom Oy  Elekma