Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 2007 Classic : Automaattilaatikko kolahtaa kun vaihdetaan N->D tai N->R

  • 23 Vastauksia
  • 25245 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Okei , täytyy heti sanoa että termit on hieman hakusessa , mutta tuo mitä Teutori selitti on varmastikin juuri se mistä on kysymys , varmennan vielä vähän jotta ymmärtäisin : asentaja otti vanteen keskeltä volvologon irti auton ollessa maassa ja pulttipyssyllä irroitti pitkähkön pultin jossa paksu prikka päässä , tarkasteli sitä silmämääräisesti ja laittoi takaisin , ilmeisesti johonkin momenttiin , tämän jälkeen kloksahdukset loppuivat . Kun  mainitsit pultin uusimisen jonkunajan kuluttua niin sekö ei sitten muita toimenpiteitä vaadi ja kuinka pitkään arvioisit näillä pulteilla mentävän , siis jotain summittaisesti .
« Viimeksi muokattu: 30.05.2012, 21:31:51 kirjoittanut glade »

Poissa Rompe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • V70 2,4D -07 Classic, Busines, Cromiumpack
Okei , täytyy heti sanoa että termit on hieman hakusessa , mutta tuo mitä Teutori selitti on varmastikin juuri se mistä on kysymys , varmennan vielä vähän jotta ymmärtäisin : asentaja otti vanteen keskeltä volvologon irti auton ollessa maassa ja pulttipyssyllä irroitti pitkähkön pultin jossa paksu prikka päässä , tarkasteli sitä silmämääräisesti ja laittoi takaisin , ilmeisesti johonkin momenttiin , tämän jälkeen kloksahdukset loppuivat . Kun  mainitsit pultin uusimisen jonkunajan kuluttua niin sekö ei sitten muita toimenpiteitä vaadi ja kuinka pitkään arvioisit näillä pulteilla mentävän , siis jotain summittaisesti .
Ne pultit on kertakäyttöiset. Eli venyvät.
Pahimmassa tapauksessa kun käyttää vanhan pultin uudestaan se menee poikki.
Ja uusi pultti maksaa sinisellä ihan 3,20€ eli ei kannata "säästää"

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Ne pultit on kertakäyttöiset. Eli venyvät.
Pahimmassa tapauksessa kun käyttää vanhan pultin uudestaan se menee poikki.
Ja uusi pultti maksaa sinisellä ihan 3,20€ eli ei kannata "säästää"
Juurikin näin, samaa irroitettua ei saa takaisin laittaa.  :nohnoh
No, itte olen noita pultteja vaihtanut kolmen vuoden aikana vasemmalle puolelle neljä,,,jostain syystä vaan tuntuu tuolta puolelta löystyvän.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2012, 15:51:35 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Mitenkä uusi pultti tulisi oikeaoppisesti laittaa paikoilleen , käykö vaihto niin kuin tuossa aikaisemmin kerroin vai pitääkö olla rengas ylhäällä/irti maasta´jotta momentti tulisi oikein vai onnistuuko maasa , jos vaihtaisin itse niin pitääkö ottaa huomioon joitain tiettyjä asioita .

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Mitenkä uusi pultti tulisi oikeaoppisesti laittaa paikoilleen , käykö vaihto niin kuin tuossa aikaisemmin kerroin vai pitääkö olla rengas ylhäällä/irti maasta´jotta momentti tulisi oikein vai onnistuuko maasa , jos vaihtaisin itse niin pitääkö ottaa huomioon joitain tiettyjä asioita .
Jos onnistuu niin että vanteesta saa keskiökupin pois  ( jos on alu vanteet ), niin ei mitään ongelmaa.
Vanha pois, ja uusi paikoilleen kiristysmomentti on 35Nm + 90 astetta.
Tuon kiristyksen saa, vaikka pyörä olisi ylhäälläkin, vanne pois,  ja vaide päällä.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2012, 22:02:08 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Kiitos tiedoista ja neuvoista , täytyyhän asiat tehdä kunnolla kun tehdään .


Niin mikä ?   ::) vetari, vaiko jo tuolla selitetty napapultti.
Jarruhan on päällä kun vaihdetta vaihdetaan, D/R/P/N  joten auto ei liiku pätkän vertaa tuossa vaiheessa, joten ei kolahdus voi tulla mistään liikkuvista koneen/ripustuksen osista.
Napapultin löystymisen huomaa siitä, että kun ajossa himmaa kaasua, ja taas kiihdyttää, niin sitten kolahtaa, ja juuri tuo on vetarin päässä kiinni.
Napapultti kun löystyy, niin kolahtaa niinkuin kerroin, ja kun se löystyy, niin siihen ei kiristys kauaa auta,,,,on vaihdettava uusi pultti, ja kiristettävä se 35Nm:n +90 asteen kireyteen.
Eikös tässä nyt kuitenkin tapahdu vaihteen päälle laitto , koska , jos nyt nostat jalan jarrulta auto lähtee välittömästi siihen suuntaan jonka valitsit vaihteilla . kloksahtava äänihän kuuluu juuri tuossa vaiheessa kun jokin vaihde on valittu , ei siis auton liikkuessa vielä senttiäkään . Auton liikkuessa ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä , johon tuossa myös viittaat .

Poissa glade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Tieto kiinnostaa koskapa eihän se ääni sittenkään poistunut , vaikka hetken ehkä siltävaikutti . Tässä tuli nyt käsiteltyä tuota napapulttia joka sinänsä oli ihan asiaa ja kiinnostavaa , mutta kuten omaltaosaltani tähän ketjuun mukaan tulin niin kysymys oli äänestä joka syntyy vaihteenvalinnan yhteydessä , onko normaalia .

Jaro

  • Vieras
koitas nyt tuota aikasemmin kirjottamaani juttua, eli vetoakselien sisäpäät ulos laatikosta ja rasvaa spooreihin,ei tule automaattilootasta öljyä ulos vaikka ottaisit vetarit kokonaan irti.mulla kolaus hävisi rasvauksen myötä.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012, 19:50:15 kirjoittanut Jaro »

Poissa Guatemala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Itselläni (S60 -09 60tkm) ei kuulu pamausta, vaan ennemmin pirun kova naksahdus.  Ei huomaa jos ikkuna on kiinni, mutta ikkunat auki oikein säikähti. Olisi tosiaan kiva tietää onko normaalia, vai pitäisikö olla "äänetön".
S60 2.4D -09 aut.
Ex: S40 2.0T -02 aut.

 

RallyBaron  Samppasport