Kai se on alettava pikkuhiljaa tekemään projektikertomusta autoista ja tekniikasta, onhan toisella ajettu jo parisen vuotta ja toiseenkin kone jo lähes valmis...
Eli: Aikoinaan tuli vaihdettua jokkistasoinen Mazda 323 Fordin/Ladan tekniikalla valmiiseen B200k-koneeseen johon tuli mukaan Holset H1C-ahdin, halkosarja ja Dellorton paineistettu kaasari. Kaupantekijäisiksi 240 kori vuodelta 1986. Sisään teetätin kaaret jotka kelpaa rallisprintin SS-luokkaan.
Alunperin kone piti tulla kaasarilla mutta päädyttiin kuitenkin Autotunen ATDriveBoard-ohjaimeen, joka osoittautuikin hyväksi valinnaksi
valmiiden johtosarjojen ja puolien/antureiden osalta sopivaksi kun opeteltiin pääsyä Megasquirtin saloihin.
Ensimmäinen setup: B200k lohko cossun männillä. Tilavuutta 2070cc ka puristus noin 8,2:1. 530 kansi turbon pakoventtiileillä ja siistityillä kanavilla.
Ruiskun imusarja johon sovitettu Boschin bensanpaineensäädin säädettävällä kannella. VX3-nokka, Ahtoja.comin rosterisarja, HKS:n kopio-hukkis ja säätöruuvi sisään. LS2-puolat hukkakipinällä, 630cc Siemes Dekat.
Laatikoksi vaihtui M47:n tilalle Getrag 262.
Peränä 1031 jossa jokin "kisalukko" ja 5.1 välitys.
Ensimmäinen karkea säätö tehtiin jääradalla jossa pitkä suora, siinä pääsi ensimakuun turbon potkusta

Aika varattiin Ohenmäen Tehon penkkiin jossa ei saatu ahtoja kuin 0,6bar temppuilevan hukkiksen vuoksi. Sillä 224hp koneesta.
Sytytys saatiin kuitenkin kohdalleen ja tehoa alkoi löytymään ahtojen noston myötä.
Moottori säädettiin Noproblem Racingilla Joensuussa ja säätäjä sai kaikki kohdalleen mutta ahdin antautui ennen tehon mittausta.
Säätäessä näytöllä näkyi 320-330 tehot ja säätöjen ollessa kohdallaan käyttäytyminen muuttui todella kiukkuiseksi radalla ajettaessa.
Ahdin korjattiin mutta se rikkoutui uudelleen oman seuran jäsentenvälisissä ylikuumenemisen vuoksi.
Tilalle tuli nykyinen Garretin ahtimeen jonka Fin-Turbo rakenteli ja jossa oli vesijäähdytetty keskiö.
Samalla kone laakeroitiin ja rengastettiin.
Ensimmäinen asfalttisprintti ajettiin alustalla joka koostui Lesjös:n madallusjousisarjasta, takana Bilstein B6:t ja edessä Audin Bilstein B4:t. Ei muuten toimi... kallistelee eikä pitoa ole lainkaan. Hommaa ei helpottanut käytettynä hankitut slicksin jotka olivat varmasti kovinta seosta sekä sikavanhat.
Kisan jälkeen alusta päivitettiin Lautamäeltä hommattuihin kynäjousisarjoihin eteen ja taakse.
Taakse tosin tyydyttiin asentamaan jouset pienillä muutoksilla omille paikoilleen.
Kylmässä kelissä ajettiin toiset jäsentenväliset joissa aika parani yli 6s vaikka alla oli Toyo R888:t.
Nyt sai ajaa nelosella koko radan kun vanhalla alustalla joutui vaihtamaan välillä kolmoselle....

Talven tullen sattui vastaan sopuhintainen M45 SSF-pyörän suorakytkynä joka vaihdettiin paikalleen.
Kytkyllä ajettu yksi sprintti ja joitakin kierroksia jääradalla eikä paluuta perinteiseen ole... Välitykset passaa, pitkällä ykkösellä pääsee vauhtiin ja ennenkaikkea pykälät menevät päälle ja NOPEASTI

Toista vekotinta alettiin rakentamaan pikkuhiljaa sivussa. Hankittiin B23 lohko josta tehtiin 4,5mm sivuun hiomalla 2497cc pitkäiskumoottori SPM:n 97 männällä ja H-veivillä. Kanneksi 531 jossa palotilat ja kanavat muotoiltu, tehty 37/46 teräsventtiilit.
Nokaksi Enemin K24, kaasareina 50Fajs:t ja kunnollinen pakosarja josta saa säädettyä kollektoria.
Jakajaksi tuli 123ignitionin race-mallin jakaja.
Moottori on koekäytetty trukkilavalla ja kiukkua tuntuisi löytyvän..
Ensi viikolla kone käytetään ja säädetään moottoripenkissä.
Toinen kori hankittu jossa kaaret sisällä mutta sitä aletaan jalostamaan keväällä.
Sitten niitä kuvia:
