Autoracing  KL-varaosat

V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)

• 44 Vastauksia
  • 12792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2.4D ja irtoamaton pyöränlaakeri (autom.)
« Vastaus #30 : 03.04.2016, 22:08:55 »
kumpi puoli muuten oli tämä joka irtosi helposti?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kytkijä

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #31 : 04.04.2016, 07:25:26 »
kumpi puoli muuten oli tämä joka irtosi helposti?

Apukuskin puoleinen eli oikea..
Vida Pohjois-Savossa

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #32 : 04.04.2016, 09:09:06 »
Apukuskin puoleinen eli oikea..

Jaaha, tässä alkaa olla havaittavissa kaava. mullakin näet oli kuskin puoli pirun tiukassa mut toinen puoli irtos helposti. Tosin otantahan on hurjat 2 autoa ;D

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #33 : 04.04.2016, 10:36:05 »
Minä tiedän jo nyt että mulla on repsikan puolella vetri kiinni navassa ja ainakaan vuosi sitten ei ollut kuski puolella jumissa. Kävi ilmi pallonivelien vaihdossa.
Asentaja ei saanut moskalla paukuttelemalla vetaria liikkumaan, selviää joskus ehkä että irtoaako millään :)

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #34 : 31.08.2017, 09:52:44 »
Minä tiedän jo nyt että mulla on repsikan puolella vetri kiinni navassa ja ainakaan vuosi sitten ei ollut kuski puolella jumissa. Kävi ilmi pallonivelien vaihdossa.
Asentaja ei saanut moskalla paukuttelemalla vetaria liikkumaan, selviää joskus ehkä että irtoaako millään :)

Jahas, tämä taitaa eskaloitua tulevana viikonloppuna. Pientä jarrun nypytystä on ollu kaartaessa tässä viime aikoina ja eilen löysin katkenneen abs-hammaskehän. Ja tietysti sieltä puolelta, jossa vetonivel on jumittunut napaan.

Tarkoitus on yrittää kuitenkin kehä vaihtaa viikonloppuna ja olen varautunut isolla ulosvetäjällä. Jos ei ala irtoamaan omin voimin, niin pajallehan se on vietävä.

Onko tässä kuitenkin riskinä että pyöränlaakeri vaurioituu tässä rupeamassa?

Poissa Lankku

• 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Sairaan nopee
    • Videoita
« Vastaus #35 : 31.08.2017, 12:40:24 »
Todennäköisesti joutuu laakerin uusimaan samalla, jollei suosiolla lähde. Kahdesta autosta laakerinvaihdon takia joutunut irrottamaan koko olkavarren, prässissä 10 tonnia puristusta, laakeri kuumaksi ja sitten vasta lähtenyt irtoamaan. Toinen vähän kevyemmin, toinen pamahti kunnolla liikkeelle. Eipä siinäkään tietysti ihan mahdottomasti mene aikaa jos työvaiheet ovat tuttuja.
Muuten on tähän mennessä irronneet lyömällä pulttaamalla sopivan holkin kiinni vetarin päähän.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : 31.08.2017, 12:55:49 »
Pitänee käydä varuilta sitten melkein uusi napa tarpeiksi myös. Ja toivoa ettei autoa tarvitse jättää pukeille ilman yhtä olkavartta :D

Motonetin tarjoama SKF laakerillinen lienee kestävä ratkaisu?

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #37 : 31.08.2017, 13:11:18 »
Pitänee käydä varuilta sitten melkein uusi napa tarpeiksi myös. Ja toivoa ettei autoa tarvitse jättää pukeille ilman yhtä olkavartta :D

Motonetin tarjoama SKF laakerillinen lienee kestävä ratkaisu?

Motonetin navat itse laitoin ja muistaakseni oli SKF. Eipä ole valittamista. Auto on tosin jo myyty mutta noin 60tkm ehdin uusilla laakereilla ajaa. Ja vanha napa irtosi tosiaan vain kappaleina.. Aivan h*lvetin tiukassa..
« Viimeksi muokattu: 31.08.2017, 13:13:42 kirjoittanut mulugren »

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #38 : 31.08.2017, 14:36:15 »
Minulla molemmat napapultit oli vähän löysällä niin vetarit ei 260tkm kohdalla olleet jumissa navassa. Kuskin puolen etunapa lähti irti pyöränpultilla ahdistamalla, olihan se kohtuu tiukassa mutta hyvin pultit kesti. Ja Motonetin SKF meni tilalle, siinä myös uudet 4 pulttia ja napapultti taisi olla mukana.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa pihlaja

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #39 : 31.08.2017, 16:53:07 »
Itsellä kävi viime talvena, ei tosin volvon, vaan yhden ooppelin kanssa mielenkiintoinen tapaus. Samanlaisen napalaakeripaketin vaihto safiraan,  toisen puolen olin vaihtanut vähän aiemmin ilman ongelmia (skf paketti). Sit kaveri toi jonkin high level paketin toiselle puolelle. Vanha irtos helposti  mut uuteen ei vetari mahtunut paikoilleen, n. 0.2mm alimittainen sisäkooli  :idiot2:. Kaveri vei mätänettiin laakerin, no myyjä tietenkii väitti asennusvirheeks, onneks olin laittanut matkaan akselintumpin, joka meni skf laakeriin muttei high leveliin....oli kuulemma myyjän ilme melko muikea  ;D

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #40 : 01.09.2017, 21:28:53 »
Näyttää vähän että menee pajahommiksi vetonivelen irroitus. Lopulta kun sain ulosvetjän kohtuudella kiristettyä suoraan ja napakasti kiinni niin olen hakannu moskalla vetäjän päähän välillä kiristäen niin ettei hylsy mene enää siihen. Jätin ulosvetäjän nyt yöksi painattamaan ja huomenna vielä koitan uudemman kerran vähän aikaan.

Täytyy toivoa että napa on yhä niin suora ja laakeri kunnossa että autolla voi ajaa viikon pari. Jos ei siis suostu irtoamaan.
Maanantaina sitten voikin soitella aikaa työpaikan vierestä AD:ltä. Ja kysyä samalla että onhan tarvittaessa ulompi vetonivel hyllyssä myös :D

Pirun kallis asb-hammaskehä tulee kyllä :D

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #41 : 02.09.2017, 21:04:48 »
Näyttää vähän että menee pajahommiksi vetonivelen irroitus. Lopulta kun sain ulosvetjän kohtuudella kiristettyä suoraan ja napakasti kiinni niin olen hakannu moskalla vetäjän päähän välillä kiristäen niin ettei hylsy mene enää siihen. Jätin ulosvetäjän nyt yöksi painattamaan ja huomenna vielä koitan uudemman kerran vähän aikaan.

Täytyy toivoa että napa on yhä niin suora ja laakeri kunnossa että autolla voi ajaa viikon pari. Jos ei siis suostu irtoamaan.
Maanantaina sitten voikin soitella aikaa työpaikan vierestä AD:ltä. Ja kysyä samalla että onhan tarvittaessa ulompi vetonivel hyllyssä myös :D

Pirun kallis asb-hammaskehä tulee kyllä :D

Ulosvetäjät (suuretkaan) eivät auta. Älä haaskaa niiden kanssa aikaa. Pitää olla hydrauliprässi kuten joku tuossa jo mainitsikin ja hirmuiset paineet.

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #42 : 02.09.2017, 21:54:23 »
Joo ajanhaaskaus loppui aamulla. Kiristin ulosvetäjää lisää ja siitä katkesi sorkka. Kasasin kulman ajokuntaan ja totesin että auto on yhä kuitenkin ajokuntoinen, joten maanantaina pajalta aikaa varaamaan. Keskipäivän sitten hyödynsin jäähdytysnestevuodon korjaukseen.

Toivottavasti lähtee vetonivel irti prässillä ja/tai pillillä lämmittäen. Ettei tarvitse paloitella laikalla ja vetoniveltä samalla vaihtaa...

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #43 : 03.09.2017, 19:39:36 »
Joo ajanhaaskaus loppui aamulla. Kiristin ulosvetäjää lisää ja siitä katkesi sorkka. Kasasin kulman ajokuntaan ja totesin että auto on yhä kuitenkin ajokuntoinen, joten maanantaina pajalta aikaa varaamaan. Keskipäivän sitten hyödynsin jäähdytysnestevuodon korjaukseen.

Toivottavasti lähtee vetonivel irti prässillä ja/tai pillillä lämmittäen. Ettei tarvitse paloitella laikalla ja vetoniveltä samalla vaihtaa...

Lähtee se hydrauliprässillä eikä tartte olla kummoinenkaan niin saa jyty paineet. Volvo mekaanikko näytti millä irroittaa juuttuneet eikä se mikään valtava mörssäri ollut. Pienellä pullotunkillahan se 2t painoinen autokin ylös nitkutetaan. Hydrauliikka on ihmeellistä :)

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #44 : 06.09.2017, 20:19:07 »
Tänään oli auto pajalla. Vetonivel oli irronnut navasti ilman että napa oli kärsinyt. Vastaanoton kaveri ei osannut sanoa, että miten oli irrotettu, mutta veikkaan että prässi on riittänyt. Meinaan laakeri oli ollut hyvässä hapessa ja se oli jätetty vaihtamatta. Koeajolla olivat huomanneet että kuskin puolen pyöränlaakeri loppu, niin olivat sitten sinne vaihtaneet navan, mikä oli mukana.

Hyvin oli saaneet repsikan puolen laitettua kuntoon kun jarrun kahnatuskin jäi sille tielleen :)
snadi vajaa 3h oli laskutus, joten on siellä luultavasti joutunut töitäkin vähän tekemään.

Joten kahinaa? olen jo ihan vähän aikaa kuunnellut, mutta olen pistänyt sen luulotaudin piikkiin. Mutta se kahinaääni taisi poistua, joten ehkäpä se laakeri oli siihen sitten syyllinen...
« Viimeksi muokattu: 06.09.2017, 20:21:31 kirjoittanut Itsok »

Samppasport  Futurez