Proturbo  Autodiagnoosi

V50 -07 käsijarru ongelma

  • 13 Vastauksia
  • 14774 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
V50 -07 käsijarru ongelma
« : 26.03.2016, 20:50:33 »
Moi.

Tuli vaihdettua jarrupalat joka nurkkaan eilen ja huomasin testiajolla että oikealla käsijarru ottaa paljon heikommin.
Ilmasin takajarrut ja testailin vielä tallissa niin huomasin että ero on pari napsua kahvassa ja vaijeri menee reilut 5 milliä pidemmälle satulassa kuin vasemmalla puolella. Ymmärtääkseni säätö on automaattinen joten vaijerin pituudella ei pitäisi olla merkitystä.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja onko satulan uusiminen ainut ratkaisu?
V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #1 : 27.03.2016, 10:02:02 »
Moro!

Veikkaan että tuo on säätöongelma..

Nyt en ole 100% varma miten tämä säätö menee tässä V50.. Mutta omassa entisessä V40:ssä oli tarkkaa.

Eli se että jos uusit vaikka palat ja painoit sylinterin sisään. Niin kun laitoit kaikki nippuun, niin piti ensin ehdottomasti pumpata jarrulla ensin kohdalleen. Eli että palat ja sylinteri asettuu oikeaan asentoon. Tämän jälkeen vasta piti käsijarrua käyttää jotta se säätyi kohdalleen.

Jos teit nämä hommat eri järjestyksessä, niin minulla ainakin käsijarru toimi miten sattui.

Mutta kuten sanoin niin en tiedä että miten menee tässä v50:ssä.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Tihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #2 : 27.03.2016, 21:53:17 »
moi.

Kiitokset vinkistä.

Voisin vielä kertaalleen irroittaa satulat ja pyöräyttää männät sisään että saa  tehtyä tuon ohjeen mukaan.
V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #3 : 27.03.2016, 23:46:49 »
Minun autossa alkoi käsijarru jumittaa nyt talven aikana aika pahasti. Äskettäin auto oli pajalla jossa ensin vaihdettiin uudet vaijerit... Mekaanikko soitti kesken päivän ja ilmoitti että takasatulat on niin pahasti jumissa että pitää ottaa irti ja yrittää herkistellä. Operaatio onnistui mutta olivat kuulemma olleet tosi lujaa jumissa ja voimaa piti käyttää reippaasti että lähtivät toimimaan. Vasemman puolen palat (vain puoli vuotta vanhat) olivat ehtineet kulua melkein loppuun vaikka olin yrittänyt saada pyörää pyörimään kun huomasin että jarruttaa ajossakin. No, onneksi palat eivät olleet kalliit. :) Samassa yhteydessä uusittiin jarrunesteet.

Nyt käsijarru ottaa ihan eri tavalla kuin aiemmin (jotenkin olin tottunut heikkoon tehoon kun pysyi kumminkin kaltevalla parkkipaikalla aloillaan) ja vikaa oli siis sekä vaijereissa että satuloissa. On kuulemma melko yleistä tämän ikäisissä Volvoissa, onhan minunkin auto jo kohta 11 vuotias.

Eli tämän keskustelun aiheeseen tämä liittyy siten että vaijerit sekä jarrunesteetkin kannattaa välillä uusia ja tosiaan satuloiden toiminta kannattaa myös tarkistaa säännöllisesti...
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #4 : 28.03.2016, 10:23:48 »
Moro TiHI!

Niin ja kun painat sylinterit sisään niin muista löysätä käsijarrun säätö jos siinä sellainen on.

Minulla on olemassa V50 korjausopas. Haluatko että otan siitä ohjeet tänne?
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #5 : 29.03.2016, 18:27:06 »
Moro TiHI!

Niin ja kun painat sylinterit sisään niin muista löysätä käsijarrun säätö jos siinä sellainen on.

Minulla on olemassa V50 korjausopas. Haluatko että otan siitä ohjeet tänne?
Säätö mistä?

Näissä ei ole satulassa mitään manuaalista säätöä, mäntä kierretään sisään ja satulan automatiikka hoitaa loput.... jos hoitaa.
Tämäntyyppiset satulat on ihan kulutustavaraa, käsijarrumekanismi hajoaa satulan sisältä.

Voihan ne männät kokeilla kiertää uudestaan sisään ja käyttöjarrulla painaa ulos, mutta luultavasti sen satulan joutuu uusimaan.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #6 : 30.03.2016, 18:34:02 »
Säätö mistä?

Näissä ei ole satulassa mitään manuaalista säätöä, mäntä kierretään sisään ja satulan automatiikka hoitaa loput.... jos hoitaa.
Tämäntyyppiset satulat on ihan kulutustavaraa, käsijarrumekanismi hajoaa satulan sisältä.

Voihan ne männät kokeilla kiertää uudestaan sisään ja käyttöjarrulla painaa ulos, mutta luultavasti sen satulan joutuu uusimaan.

No niin no...

Mitä tähän nyt sanois kun täällä näyttää näitä tietäjiä riittävän.

No sanotaanko nyt sitten oma "varmasti väärä" versio asiaan.

Eli kannattaa palojen vaihtamisen jälkeen siis löysätä käsijarrun juuressa, käsijarrun kahvan nahkaisen alla oleva säätö nolliin.

Sitten painella jarrupoljinta jotta sylinteri ja palat säätyvät oikealle kohdalle.

Tämän jälkeen kiristäisin käsijarrun tuosta säädöstä niin, että siinä olisi noin 1mm väli ennen kun alkaa kiristämään vaijereista.

Sitten vetelisin käsijarrusta lepposasti ja koittelisin alkaako pitämään.

Jos tuo käsijarrun kahvan säätö on liian tiukalla. Säätyy palat takana liian tiukkaan. Jos taas liian löysällä niin silloin vaijereiden veto jarrusatulaan ei ole tarpeeksi voimakas jolloin käsijarru ei säädy kohdalleen eikä näin ollen pidä.

Jos sylinterit liikkuu kevyesti sisään ilman väkivaltaa, niin luultavasti se toimii silloin.

Mutta kuten sanottua kannattaa ehkä kuunnella ennemmin näitä "tietäjiä" täällä ;)
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Tihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #7 : 30.03.2016, 21:06:06 »
Moi.

Ajattelin antaa vaimon ajella palat sisään ja perehtyä joku viikonloppu ongelman ratkaisuun. Kiitoksia vinkeistä.

Ihmetytti vaan tuo reilu 5mm ero vaijereissa nimenomaan heikomman puolen satulassa että onko sillä mitään merkitystä?

Jos olen ymmärtänyt oikein säätö satulassa pitäisi olla nimenomaan automaattinen ja kahvan säätöhän vaikuttaa myös molempiin satuloihin saman verran.

Voihan olla että satula on kaput mutta voisin testata noi säätövinkit ennen uusimista kun on sen verran pieni vaiva.

Kiitos wildcard kun tarjosit ohjeita mutta minulla on jo alfamer kovassa käytössä. :)
V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #8 : 30.03.2016, 21:42:46 »
Moro!

Hyvä että Alfamer on käytössä. :)

Tuo mainitsemasi 5mm voi olla avain asia tuon käsijarrun toimimisen kannalta.

En ole vielä omasta autostani joutunut tutustumaan joten pienellä mutuilulla mennään. Mutta veikkaan että homma menee seuraavasti.

Kummaltakin puolelta autoa tulee jarrusatuloilta vaijerit t-kappaleeseen joka menee yhdellä tangolla tai vaijerilla sitten itse käsijarrun kahvaan.

Jos esim jompi kumpi vaijereista on poikki, tuo t-kappale kääntyy vinoon. Ja kun käsijarrua käyttää, pitäisi voiman jakautua t-kappaleen kautta tasaisesti vaijereiden kautta jarrusatuloihin. Jos toinen vaijeri on esim poikki, niin toinenkaan jarrusatula ei säädy oikeaan asentoon vaan voima karkaa rikkinäisen vaijerin kautta.

Nyt en osaa hahmottaa täysin että mikä on 5mm pidemmällä? Vaijerin pää vai hahlo johon vaijerin pää tulee kiinni jarrusatulan päässä?

Mutta itse lähtisin tuon sinun 5mm perusteella etsimään vikaa kyllä käsijarrun vaijereista. Helpoin olisi jos joku vetäis käsijarrua ja näkisit liikkuuko molemmat puolet yhtä paljon.

Veikkaan että toinen puoli liikkuu ja toinen ei tai sitten vähän. Se kumpi ei liiku niin vaijeri siltä puolelta poikki.
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #9 : 30.03.2016, 22:17:07 »
No niin no...

Mitä tähän nyt sanois kun täällä näyttää näitä tietäjiä riittävän.

No sanotaanko nyt sitten oma "varmasti väärä" versio asiaan.

Eli kannattaa palojen vaihtamisen jälkeen siis löysätä käsijarrun juuressa, käsijarrun kahvan nahkaisen alla oleva säätö nolliin.

Sitten painella jarrupoljinta jotta sylinteri ja palat säätyvät oikealle kohdalle.

Tämän jälkeen kiristäisin käsijarrun tuosta säädöstä niin, että siinä olisi noin 1mm väli ennen kun alkaa kiristämään vaijereista.

Sitten vetelisin käsijarrusta lepposasti ja koittelisin alkaako pitämään.

Jos tuo käsijarrun kahvan säätö on liian tiukalla. Säätyy palat takana liian tiukkaan. Jos taas liian löysällä niin silloin vaijereiden veto jarrusatulaan ei ole tarpeeksi voimakas jolloin käsijarru ei säädy kohdalleen eikä näin ollen pidä.

Jos sylinterit liikkuu kevyesti sisään ilman väkivaltaa, niin luultavasti se toimii silloin.

Mutta kuten sanottua kannattaa ehkä kuunnella ennemmin näitä "tietäjiä" täällä ;)
Ei pidä ottaa nokkiinsa jos joku "tietää" enemmän ;)
Vai ymmärsinkö tuota sarkasmiasi jotenkin väärin?


Vaijeria säädetään vain silloin jos se on esim. venynyt, tai jos vaikka uusi vaijeri on lyhyempi kuin vanha.
Satulan päässä se käsijarrulinkku pysyy ihan tasan tarkkaan samassa paikassa, oli siellä uudet tai vanhat palat.
Eli jos sinne vaihdetaan vain palat ja levyt, ei siihen vaijerin säätöön tarvitse koskea.

Jos molemmat linkut satuloissa ovat palautuneet täysin lepoasentoon ja kahvassa tuntuu löysää ennenkuin vaijerit alkaa vetää niitä satulassa olevia linkkuja, voi sitä vaijeria kiristää.
Jos taas ne linkut satuloissa eivät palaudu täysin lepoasentoonsa, luultavasti satula tai vaijeri on jumissa, vika ei ole vaijerin säädössä, ellei joku sitä ole säätänyt.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #10 : 31.03.2016, 10:16:09 »
Komppaan Hurm0sta. Vaijerin säätöihin ei lähtökohtaisesti tarvi puuttua. Oma Volvo-kanta on niin uutta, ettei ole tarvinnut jarruja rassata, mutta Nissan Primerassa jumitti nimenomaan käsijarrumekanismi satulan sisällä. Sitä jarruklipsua kannattaa vääntää tongeilla lepoasentoon, niin automaattisäätö alkaa toimia. Jos vaijeri on kiristetty liian kireälle, käsijarru ei palaudu riittävästi eikä automaattisäätö siksi toimi. Todennäköisempää kuitenkin ettei palauta tarpeeksi, koska satula on jumissa. Varsinkin kun vaijerissa oli se 5 mm välys alunperin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Tihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #11 : 06.04.2016, 17:28:37 »
Moi..

Viikonloppuna kun vaihdoin kesäset alle niin samalla irroitin sen heikomman puolen satulan ja kiersin männän sisälle.
Tein "säädön" jarrulla ohjeen mukaisesti mutta ei se parantanut tilannetta.

Se 5mm ero on siinä satulan linkussa, eli tehottoman puolen linkku on sen 5mm kauempana verrattuna toimivaan puoleen.

Vaijerit liikkuvat kuitenkin molemmilla puolilla. Ongelmanhan saisi ratkaistua helposti jos säätö olisi linkussa. Vaijerin säätö ei mielestäni auta koska säätää molempia eli ero pysyy samana?

Voisko olla että vaijeri olisi venynyt noin paljon vaan toiselta puolelta?


V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #12 : 06.04.2016, 19:23:45 »
Olisin vieläkin sitä mieltä, että käsijarru jumittaa satulan sisältä. Violetilla merkattu tappi jumittaa. Yritä herkistellä kääntämällä pihdeillä sinisen nuolen suuntaan ja taas kiskomalla käsijarrua. Jos ei herkistys auta, niin satulan joutuu purkamaan ja putsaamaan tai vaihtamaan ehjään...

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Tihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 -07 käsijarru ongelma
« Vastaus #13 : 21.05.2016, 16:57:38 »
Suljetaan tämä case toistaiseksi.
Käytin katsastuksessa vaikka selvä ero käsijarrussa oli tiedossa, inssi huomasi eron ja testasi jarrun puoli kerrallaan.
Leima tuli koska jarruteho oli ok.
Ensi keväänä pitää satuloille tehdä huolto tai uusia..
Kiitoksia vinkeistä.
 
V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

 

Carcom Oy  Elekma