Elekma  Autoracing

850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,

  • 11 Vastauksia
  • 4030 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tee Viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Otsikon mukainen auto, ajettu 130tkm. Vikoina kesken ajosta sammuminen(flekti jää pyörimään vaikka autosta sammuttaa virrat), lähtee uudelleen käyntiin 1-30 min.kuluttua jonka jälkeen pystyy ajamaan esim.100km ilman ongelmia, esiintyy niin kylmällä kuin kuumallakin koneella vaihtelevin väliajoin, joskus voi mennä 500km ilman ongelmia. Toinen vika: Tasakaasulla ajettaessa auto nostaa itse kierroksia esim.2000rpm ja kulkee itseohjautuvasti eteenpäin vaikka jalan nostaa kaasu polkimelta pois(pojin palautuu ylös asti). Pysähtyminen, vaihde asentoon P ja auton kierrokset alkaa humppaamaan 1500-2000rpm välillä. Auton sammuttamisen jälkeen lähtee uudelleen käyntiin ja tyhjäkäyntikierrokset on normaalit ja autolla pystyy jatkamaan ajoa normaalisti. Sytyttää lambda valon käynnistettäessä tämän vian jälkeen ja vikakoodeja tulee aika liuta pistokkeesta 2, ne tässä alapuolella:

212    P0130 (missing/faulty), P0131 (low), P0132 (high), P0133
(slow)       Front HO2S signal
   
413    P1416 (Faulty), P1417 (Low), P1418 (High)       EGR temp sensor signal 

154    P0402       EGR system leakage

241    P0400       EGR system flow malfunction   

143    P0326       Front knock sensor signal   

433    P0331       Front HO2S slow response   

Vaihdettuja osia: Virranjakajan kansi+pyörijä, tulpat(volvo), molemmat nakutus tunnistimet, tyhjäkäynti moottori, puola+sytkäboxi, imm, bensapumpun rele, ecusta korjattu kylmäjuotokset ammattimiehellä. Imuvuotoja ei ole löytynyt. Autossa on tällä hetkellä kiinni rican lastu. Ajettu myös 3 muulla lastulla, 1 näistä alkuperänen eikä toiminut silläkään normaalisti. Seuraavaksi vaihtoon menee moottorin lämpötila tunnistin ja sen jälkeen mitä? Osaako joku antaa neuvoja näinkin sekavaan soppaan?  ::)

Poissa HirviTarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #1 : 29.03.2016, 11:05:47 »
Koodien perusteella autossa olisi häikkää lambdassa (hidas signaali), etummaisessa nakutus tunnistimessa (tämän olitkin jo vaihtanut, mutta signaalista valittaa) sekä egr:ssä vikaa. Näitä itse lähtisin ihan ensimmäisenä tutkimaan.


Poissa Tee Viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #2 : 29.03.2016, 13:27:18 »
Joo, tosiaan se etummainen nakutunnistin on vaihdettu 2 krt(molemmat bosch osia). Korjaamolla sanoivat että tuossa autossa ei ole edes EGR:ää?? unohtui vaihdettujen listalta vielä bensansuodatin... Lambda asian voisi ottaa työn alle, sieltäkään ei kaiketi aina tule vikakoodia vaikkei toimisikaan kunnolla.

Poissa HirviTarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #3 : 29.03.2016, 14:17:30 »
Eipä ole tuota egr:n olemassaoloa tullut sen kummemmin mietittyä, vaikka tuo auto on elokuusta asti pihassa ollut, mutta nopealla googlettamisella ainakin löytyi tietoa 850 egr:stä ja jopa videoita sen puhdistamisesta.

Katoppa tuolta tietoa siitä jos englanti taipuu: http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/engine_repairs/exhaust_gas_recirculation_egr.html

Yleensä tukkiutuu tuon sivuston mukaan jossain vaiheessa, ja antaa vikakoodia.


Ei tuo mullakaan oikein tuota lambdaa ymmärrä, niin ruvennut sytyttämään vikavaloa n. muutama sata km välein, pitää vissiin alkup. vaihtaa paikalleen.. Silloin kun vikavalo syttyy, antaa koodia lambdan lämmityksestä.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #4 : 29.03.2016, 14:26:31 »
Vikoina kesken ajosta sammuminen(flekti jää pyörimään vaikka autosta sammuttaa virrat), lähtee uudelleen käyntiin 1-30 min.kuluttua
Tuo viittaa ainakin suoraan ecu/lastu vikaan.

Poissa Tee Viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #5 : 29.03.2016, 16:24:17 »
Joo, kiitokset linkistä! Täytyy perehtyä tähän egr asiaan paremmin, ensiksi selvittää että onko tuossa autossa sitä vaiko ei. Googlettamalla löysin tiedon että joissakin 850 malleissa se on olemassa, onhan se aika erikoista jos antaa vikakoodia sellaisesta laitteesta mitä ei edes löydy koko autosta :idiot2: Ecu vikaa olen itsekkin tässä pyöritellyt mahdollisena vaihtoehtona, niinku vähän kaikkea muutakin mahdollista ja mahdotonta. Oli vaan se ecun tarkastanut ja huoltanut ammattimies sitä mieltä että vika löytyy jostain muualta... Noh, kait se joskus tulee kuntoon kun vaihtaa kaikki mahdolliset osat jotka jotenkin asiaan liittyy! Käyköhän noi 850 t5 ecut miten keskenään vai pitääkö olla täsmälleen samoilla numeroilla oleva boksi?

Poissa Tee Viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #6 : 31.03.2016, 11:08:01 »
ECU on mallia Bosch, 0 261 203 073 (074). Onko tietoa käykö tuohon tilalle joku muu ecu vai pitääkö olla täsmälleen samanlaisella nro sarjalla?

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1820
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #7 : 31.03.2016, 14:50:20 »
ECU on mallia Bosch, 0 261 203 073 (074). Onko tietoa käykö tuohon tilalle joku muu ecu vai pitääkö olla täsmälleen samanlaisella nro sarjalla?
Ilmeisesti automaatti niin sen tilalle ei ainakaan suositella muuta, kun toisen automaatin ecua. Esim 0261 203 627
Saattaa ne muutkin silti toimia.
Mulla on kyllä T5 automaatin ecu ylimääräsenä. Laita yv jos kiinnostaa.

Poissa Tee Viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #8 : 09.04.2016, 06:27:40 »
Juu, elikkä toisella eculla sytyttää lambda valon ja antaa vikakoodin 143, front knock sensor. Varsinaisia käyntihäiriöitä ei ilmennyt reilun 200km matkalla mitä ehdin tällä eculla ajaa.Tämä naku tunnistin on vaihdettu vajaan vuoden sisään 2 krt... Seuraavaksi ois sitte vuorossa johtosarjojen tarkistus, jos sieltä ei vikaa löydy niin sen jälkeen varmaankin nokka&kampiakselin tunnistin vaihtoon, sitten alkaakin olla kaikki vähänkin aiheeseen liittyvät osat vaihdettu, vai onko jollain kertoa vinkkejä et mistä vois vielä vikaa etsiä?

Poissa Tee Viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #9 : 03.05.2016, 06:47:07 »
Päivitystä tilanteeseen: vaihdettu ruiskusuuttimien ohjausrele. Nyt tekee sellaista että ahdot/tehot häviää hetkellisesti jonka jälkeen sytyttää vikavalon ja vikana tuttu 143 eli front knock sensor. Tekee tätä satunnaisesti, voi pelata useamman päivän ihan normaalisti... mikähän siellä nyt mättää jos lähdetään siitä että tämä nakutus tunnistin ei ole viallinen? kun ei huvittais vaihtaa sitä turhaan 3 krt vuoden sisälle, kai noiden tunnistimien pitäisi pitempään kestää..? ::)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6654
  • Global alligator
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #10 : 03.05.2016, 08:11:34 »
Jos nakuanturi on kiristetty oikeaan momenttiin niin vika on johtosarjassa tai ecussa.
Halvin kokeilu kai olisi vetää anturilta uudet johdot eculle?

Tuolla noiden ecujen sopivuuksia.
http://www.turbo-tuner.co.uk/           (compatibility)

T-5 malleissa en ole egärrää nähnyt. Onhan se ehkä mahdollista joissakin variaatioissa?
Itselläni on ollut mm. 850 20V usa malli jossa tuo oli, samoin -97 20V jossa oli mutta yhdessäkään T-5 mallissa ei ole osunut kohdalle, ei edes usa mallissa. USA:ssahan tuo T-5 ei ole T-5 vaan Turbo, joka lukee perässäkin.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2016, 08:37:23 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Tee Viis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5-94 automaatti, useampi käyntihäiriö ongelma,
« Vastaus #11 : 03.05.2016, 09:00:08 »
Jos nakuanturi on kiristetty oikeaan momenttiin niin vika on johtosarjassa tai ecussa.
Halvin kokeilu kai olisi vetää anturilta uudet johdot eculle?

Tuolla noiden ecujen sopivuuksia.
http://www.turbo-tuner.co.uk/           (compatibility)

T-5 malleissa en ole egärrää nähnyt. Onhan se ehkä mahdollista joissakin variaatioissa?
Itselläni on ollut mm. 850 20V usa malli jossa tuo oli, samoin -97 20V jossa oli mutta yhdessäkään T-5 mallissa ei ole osunut kohdalle, ei edes usa mallissa. USA:ssahan tuo T-5 ei ole T-5 vaan Turbo, joka lukee perässäkin.

Okei, kiitoksia tästä. Kahella eri eculla olen ajanut autoa ja tuon listan mukaan molemmat käyvät ko.autoon. Ei tossa minunkaan autossa egr:ää ole, sen on jo moni ammattimies todennut... johtosarjojen tarkistus/uudelleen veto on kyllä ohjelmassa, heti kun kaverilla olisi siihen aikaa muilta töiltään, itselläni ei riitä osaaminen/taito tuollaisiin operaatioihin. VRCF:n foorumin puolelta luetuista aiheista päätellen nokka-akselin asentotunnistin tekeemyös monenlaisia temppuja auton käynnille, onko tällä tunnistimella minkäänlaista yhteyttä nakuanturiin tai ahtoihin? nakuanturi on vaihdettu hyväksi&varmaksi todetulla autokorjaamolla joten oletan että se on oikealla momentilla kiinni.

 

Futurez  Kulkukoira