Autoracing  KL-varaosat

Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma

  • 17 Vastauksia
  • 3467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tero_P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« : 31.03.2016, 00:07:56 »
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Volvo alkoi oireilemaan siten, että lämpimänä käynnistettäessä esim. 20 min (tai kauemmin) seisottamisen jälkeen, konetta saa "sahata" normaalia kauemmin ja sittenkin hyrähtää ontuen käymään. Kokeiltu myös painaa hiukan kaasua käynnistettäessä, mutta eipä juuri vaikutusta. Kone kuitenkin toimii käynnistyttyään normaalisti eikä ajossa ole ongelmia. Jos koneen sammuttaa ja käynnistää melkein heti uudelleen, lähtee normaalisti sen pienen normi sahauksen jälkeen käymään, eikä ontuile. Vaikuttaisi, kuin polttoainepaine järjestelmässä häviäisi johonkin. Yön yli seisottuaan kylmällä pakkasilmalla käynnistyy hyvin, mutta jos lohkolämppäri ollut päällä, niin taas oireilee. Samoin nyt kun päivisin on ollut lämmintä ja auto seisoo työpäivän parkkipaikalla, niin taas oireilee.

Autoon on nyt vaihdettu:
- tankin uudempi, muovinen kansi jossa meno/paluu putket ja pumppu
- polttoainepumppu ja suodatin
- paineensäädin
- suuttimien tiivisteet
- imusarjan tiiviste
- lämpöanturi
- kylmäkäynnistyssuutin
- polttoainepumpun rele
- virranjakajan kansi, ykk-anturi
 
Järjestelmähän on LH-jetronic jotakin, mikä oli ensimmäisissä 940:sä

Olisko kellään tarjota hyviä vinkkejä mistä vikaa vielä voisi etsiä? Kaikkea mieleen tullutta on yritetty uusia ja kokeilla, mutta vielä ei ole tullut tulosta.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #1 : 31.03.2016, 11:48:56 »
Tuostahan taitaa saada vikakoodit luettua konehuoneen puolelta? Yksi käynnistymiseen vaikuttava laite on myös kampiakselin tunnistin (Motonetin kielellä YKK-anturi). Joskus se lämmetessään saattaa toimia heikosti ja signaali ei ole riittävä startin kierrosluvulla.
Olihan siinä listalla myös se ykk-anturi mainittu. Yksi vikapaikka voisi olla myös ilmamassamittari?

Eikös tuosta näkisi ne bensapaineet ihan kiskon päästä liittimestä? Joskus käytin tuohon ihan kompuraan liitettävää renkaantäyttöpistoolia jossa on painemittari ja ei se ainakaan heti hajonnut :).
« Viimeksi muokattu: 31.03.2016, 11:54:48 kirjoittanut hss »

Poissa Tero_P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #2 : 31.03.2016, 15:23:30 »
Ilmamassamittariakin on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta. Tässä mallissa kiskon päässä ei ole venttiiliä.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #3 : 31.03.2016, 15:38:18 »
https://www.youtube.com/watch?v=h96KJk5Sfc4 240:ssä vika oli lopulta bensapumpun takaiskuventtiilissä.

Eikös bensapaineen laskusta johtuva kuuman koneen huono käynnistyvyys johdu siitä, että paineen alentuessa bensa höyrystyy? Kuvittelisi, että pelkkä lohkolämmittimen käyttö ei saisi tuollaista vielä aikaiseksi? Voisiko ongelmaan liittyä tyhjäkäyntiventtiili?

Poissa Tero_P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #4 : 31.03.2016, 18:58:55 »
Tyhjäkäyntiventtiiliin ei ole vielä puututtu. Tuosta oireesta vielä tarkemmin, että tuntuu siltä, että startatessa kone saisi ihan liikaa polttoainetta ja siksi lähtisi ontuen käymään. Haiskahtaakin vähän bensalle. Vikakoodiakaan ei tule. Voihan olla, että ongelman aiheuttajia on enemmän kuin yksi, mutta lämpötila on kuitenkin niistä selkein. Jos auto seisoo esim. yön ulkona, lähtee se paremmin käymään kuin, että se olisi ollut lämpöisessä tallissa.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #5 : 31.03.2016, 19:10:31 »
Lämpöanturin merkki, Bosch vai Fae?
Järjestelmärele vai oliko tässä koko relettä?

Poissa Tero_P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #6 : 31.03.2016, 21:32:12 »
Lämpöanturi on Bosch. Tarkoitatko järjestelmäreleellä polttoainepumpun relettä? Valkoinen rele keskikonsolin sisällä. Valmistajaa en muista.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #7 : 01.04.2016, 09:49:51 »
Lämpöanturi on Bosch. Tarkoitatko järjestelmäreleellä polttoainepumpun relettä? Valkoinen rele keskikonsolin sisällä. Valmistajaa en muista.
Ei, musta suorakaiteen muotoinen konehuoneessa.  40A rele.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #8 : 01.04.2016, 15:24:25 »
Noita lämpimän koneen käynnistysvaikeuksia on käsitelty aika laajasti FAQ:ssa https://www.volvoclub.org.uk/faq/HotStartProblemQuickReferenceGuide.html

Sun oireilla olisi vielä käymättä läpi se tyhjäkäyntiventtiili ja tankin korkki.

Poissa Tero_P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #9 : 02.04.2016, 00:31:24 »
Tuo rele asia täytyy tutkia ja samoin tyhjäkäyntiventtiili. Nyt en ole varma löytyykö vaihtokelpoista osaa ihan heti, mutta täytyy sitten kysellä täältä foorumilaisilta. Tankin korkki on vaihdettu jo aiemmin. En tiedä onko vain kuvitelmaa, mutta kun tankin täyttää ihan piripintaan, niin tuntuu kuin käynnistyminen olisi parempi lähinnä niin, että se hetken ontuminen käynnistymisen alussa puuttuisi.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #10 : 02.04.2016, 00:41:43 »
Bpumpun rele tuhkiksen takaa uuteen ja suutinrele konehuoneen puolelta. Se on joko johtojen seassa kuskinpuolella akun liki tai paisarin kyljessä.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #11 : 02.04.2016, 09:58:54 »
Bpumpun rele tuhkiksen takaa uuteen ja suutinrele konehuoneen puolelta. Se on joko johtojen seassa kuskinpuolella akun liki tai paisarin kyljessä.

Pumpun rele näkyy olevan vaihdettujen listalla.

Tarkistitko lämpöanturin numerot kun vaihdoit sen?

Jakajan pyörijä vaihtamatta?
Vaihda sekin, Boschin tekemään.

Kenen tekemä jakajan kansi?
Tarkista suoruus jos muu kuin alla mainittu.
Yleensä intermotorin ym. kieroja
Bremi ja Bosch suoria.
 
 

Poissa Tero_P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #12 : 03.04.2016, 17:57:31 »
Tyhjäkäyntiventtiili nyt vaihdettu, ei vaikutusta oireeseen. Paisuntasäiliön kyljessä oleva rele vaihdettu, eikä muuta tilannetta. Voisiko vika olla ohjainboxissa ?
Niinkuin aiemmin kirjoitin, niin täydellä tankilla lähtee kylmänä hyvin käymään, lämmitettynä ei, eikä kylmänä vajaalla tankilla. Eli lämpötilalla (kone/ulkoilma) ja polttoainemäärällä on nyt jotain tekemistä asiaan joko yksin tai erikseen.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2267
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #13 : 03.04.2016, 18:02:56 »
Kumpi polttoaine pumppu vaihdettu?

Poissa Tero_P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 -91 B230FB Käynnistymisongelma
« Vastaus #14 : 03.04.2016, 19:04:48 »
Molemmat pumput vaihdettu. Tankin täyttöaukosta kun kuuntelee, niin tankin siirtopumppu käy yhtä kauan aikaa kuin auton alla oleva pumppu, eli kun virtoja käyttää päällä niin surahtaa hetken.

 

Elekma  Autoracing