Suunnitelmissa ois hankkia Volvo S80 vm.2007->, mutta käyttövoima vielä vähän epäselvä.
Varmasti moni muukin on samaa kysymystä joskus pohtinut, että millä kilometreillä tulee D5 halvemmaksi ku 2.5T, näillä polttoaineenhinnoilla, käyttövoimaverolla jne. Hankala omaa vuosittaista kilometrimäärää tarkalleen sanoa johtuen usean auton politiikasta (ml.kesäautot), mutta jos tuollainen Volvo tulisi talouteen ns. ykkösautoksi, niin uskoisin sillä ajolukeman olevan ainakin 15tkm per vuosi.
Trafin sivujen laskurin mukaan D5:n käyttövoimavero on 441€ + perusvero 200€ = 641€/v.
Vastaavasti 2.5T:n verot näyttäs olevan yht.306€, eli eroa dieseliin olis 335€ bensa-auton hyväksi.
Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan D5:lle 7.3L/100km ja 2.5T:lle 9.9L/100km (lukemat on peräisin nettiautosta ja automaattivaihteisista malleista). Polttoaineiden hintoina jos käytetään laskelmissa että diesel on 1.19€/L ja 98E 1,44€/L, niin heittääkö mulla laskelmat vai joko diesel tosiaan muuttuu kannattavammaksi 7000km paikkeilla???

Jos 2.5T syökin 95E:tä (en tiedä) niin vastaavasti käyrät leikkaavat toisensa 8000km hujakoilla.
Vakuutukset on varmaankin samaa luokkaa, mutta suureksi muuttujaksi tähän tietysti tulee huoltovälit sekä huoltojen sisältö, joista mulla ei oikein ole hajua. Tuon ikäistä ja n.200tkm ajettua autoa en toisaalta kyllä enää lähtis merkkiliikkeessä huollattamaan pörssi levällään, vaan öljyt, suodattimet, hihnat ym. määrävälein vaihtoon ja jarruremonttia osaan tarvittaessa tehdä itekin, katsastusmies ilmoittaa jos alustassa on jotain väljää jne. Eli millaisia kokemuksia porukalla on huolto-ohjelmasta ja hinnasta bensa/diesel-mallien välillä?
Toisaalta pitäis päästä ajamaan kumpaaki konetta, toistaiseksi ajokokemusta on vain vanhemman korin S80 D5:sta. Numeroiden mukaanhan 2.5T on hitusen kovempi kulkemaan, mutta toisaalta lienee taas tietynlainen käytännön suorituskyky olevan D5:lla parempi, johtuen suuremmasta väännöstä?