Proturbo  Autodiagnoosi

S80, D5 vai 2.5T?

  • 19 Vastauksia
  • 18689 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
S80, D5 vai 2.5T?
« : 02.04.2016, 18:19:52 »
Suunnitelmissa ois hankkia Volvo S80 vm.2007->, mutta käyttövoima vielä vähän epäselvä.

Varmasti moni muukin on samaa kysymystä joskus pohtinut, että millä kilometreillä tulee D5 halvemmaksi ku 2.5T, näillä polttoaineenhinnoilla, käyttövoimaverolla jne. Hankala omaa vuosittaista kilometrimäärää tarkalleen sanoa johtuen usean auton politiikasta (ml.kesäautot), mutta jos tuollainen Volvo tulisi talouteen ns. ykkösautoksi, niin uskoisin sillä ajolukeman olevan ainakin 15tkm per vuosi.

Trafin sivujen laskurin mukaan D5:n käyttövoimavero on 441€ + perusvero 200€ = 641€/v.
Vastaavasti 2.5T:n verot näyttäs olevan yht.306€, eli eroa dieseliin olis 335€ bensa-auton hyväksi.

Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan D5:lle 7.3L/100km ja 2.5T:lle 9.9L/100km (lukemat on peräisin nettiautosta ja automaattivaihteisista malleista). Polttoaineiden hintoina jos käytetään laskelmissa että diesel on 1.19€/L ja 98E 1,44€/L, niin heittääkö mulla laskelmat vai joko diesel tosiaan muuttuu kannattavammaksi 7000km paikkeilla???  :idiot2: Jos 2.5T syökin 95E:tä (en tiedä) niin vastaavasti käyrät leikkaavat toisensa 8000km hujakoilla.

Vakuutukset on varmaankin samaa luokkaa, mutta suureksi muuttujaksi tähän tietysti tulee huoltovälit sekä huoltojen sisältö, joista mulla ei oikein ole hajua. Tuon ikäistä ja n.200tkm ajettua autoa en toisaalta kyllä enää lähtis merkkiliikkeessä huollattamaan pörssi levällään, vaan öljyt, suodattimet, hihnat ym. määrävälein vaihtoon ja jarruremonttia osaan tarvittaessa tehdä itekin, katsastusmies ilmoittaa jos alustassa on jotain väljää jne. Eli millaisia kokemuksia porukalla on huolto-ohjelmasta ja hinnasta bensa/diesel-mallien välillä?

Toisaalta pitäis päästä ajamaan kumpaaki konetta, toistaiseksi ajokokemusta on vain vanhemman korin S80 D5:sta. Numeroiden mukaanhan 2.5T on hitusen kovempi kulkemaan, mutta toisaalta lienee taas tietynlainen käytännön suorituskyky olevan D5:lla parempi, johtuen suuremmasta väännöstä?

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #1 : 02.04.2016, 19:27:15 »
verot nousivat 2016 eteenpäin  2,5T 375,-  ja D5 265,-+442,- =707,-.
95E ei kannata laskea säästöä. Muutamat on todenneet että polttoaineen kulutus olisi sillä aavistuksen korkeampi.
Alusta ainakin oman kokemuksen (D5) myötä on hyvä eli ei ole väljyyden vuoksi tarvinnut katsastukseen korjata.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #2 : 02.04.2016, 22:03:02 »
Perusrakenteena on se, että jos ajat yli 15tkm vuodessa, niin on diesel halvempi Volvo kohdalla.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #3 : 03.04.2016, 15:00:44 »
Onko taloudelliset seikat ainoita mitä vaikuttaa ostopäätkseen? Itse en edes miettisi asiaa, vaan ostaisin dieselin pelkän käyttömukavuuden takia. Jos se tulee samalla halvemmaksi, niin pelkkää plussaa ja jos tulee kalliimmaksi, niin voi voi.

Kannattaa käydä jossain koeajamassa molempia vaihtoehtoja ja miettiä kumpi vaikuttaa enemmän omalta, koska 15tkm vuotuisella ajomäärällä rahallinen ero on joka tapauksessa melko pieni.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #4 : 03.04.2016, 17:04:07 »
Kyllä toi dieseli on omasta mielestä paljon parempi. Ja todella vähän ollu vikoja omissa. Dieselillä menty nyt 6vuotta ja lähes 500tkm.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #5 : 03.04.2016, 17:14:10 »
Tuttavalla oli tuon ikäinen 2.5T ja polttoaineen kulutus oli "huh huh" tasoa. Kannattaa ostaa tuolla koneella jos siitä enämpi tykkää mutta mitään konkreettista säästöä ei synny vaikka hyvin vähän ajais. Softattuna D5 kulkupuoli on jo sillä tasolla että harva valittaa eli erittäin hyvällä tasolla. Ainut miinus tuossa D5 on ne jyrinät ja tärinät. Ne asiat on bensakoneissa aina luonnostaan paremmalla tasolla
« Viimeksi muokattu: 03.04.2016, 17:17:58 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa jartsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #6 : 03.04.2016, 17:27:23 »
Komppaan Kulmamiestä, on tuo diisseli ajomukavuudeltaan paljon parempi, varsinkin maantiellä, missä voimaa on heti tarjolla kun sitä tarvitaan. Kulutuserot noilla meidän perheen kulkimilla on reilu 3 litraa, mutta ajo on 75% maantiellä.
S80 D5 -08
S80 2,5T -07
V70 2,5T -07
740 2,3 -90

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 781
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #7 : 03.04.2016, 22:44:23 »
Molemmilla tekniikoilla on itsellä ollut. Bensa keskikulutus 10,3 ja diesel 6,8 samoilla ajeluilla molemmat. Aikamoinen ero
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa s80-04

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #8 : 04.04.2016, 00:23:46 »
Ja dieselin mukana tulee myös polttoainetoiminen lämmitin samaan hintaan, jos sellaista sattuu arvostamaan.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 781
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #9 : 04.04.2016, 13:47:49 »
Totta niin tulee. Mut bensaa tankatessa ei ala kädet haisemaan. Makuasia kumman tahtoo sanon mä. Molempia voi itselleen perustella vaikka miten  :)
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Petri R.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #10 : 04.04.2016, 15:55:08 »
Noniin, kiitos kattavista vastauksista. Tuo käyttökustannusasia vaikuttais valintaan vasta siinä vaiheessa, jos dieselin kans eläminen ois huomattavasti bensamallia kalliimpaa, mutta totuus näyttää olevan reilustikin just toisin päin. Tuohon vaan kahvipöydissä usein törmää, että "eika ny dieseliä kannata ostaa jos ajaa alle 30tkm vuodessa".

Polttiainekäyttöinen lisälämmitin on plussaa, se tosta omasta pikkuvolvosta löytyykin.

Näillä eväillä eteenpäin :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #11 : 04.04.2016, 17:35:57 »
Totta niin tulee. Mut bensaa tankatessa ei ala kädet haisemaan. Makuasia kumman tahtoo sanon mä. Molempia voi itselleen perustella vaikka miten  :)

Sähköautohan se on kaikkein kliinisin. Ei tartte sotkea käsiä minkäänsortin hiilivetyihin jos niitä kammoksuu
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvodude

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #12 : 05.04.2016, 10:32:26 »
Mut bensaa tankatessa ei ala kädet haisemaan.

Tankatessa työkäsineet käteen. Ne auttavat tässä ongelmassa.
V60 T4 Aut Business Inscription '20
Ex. V60 D5 Aut AWD R-Design Polestar '12
Ex. S80 2.4D Aut Summum '07

Poissa ops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #13 : 05.04.2016, 14:01:44 »
Itsellä bensa (5T) kolmen dieselin jälkeen, niiden kulutuslukemia tulee ikävä (tosin kaasukäyttöisyys helpottaa tankatessa). Pa-lämmitintä on myös ikävä, ehdoton laite talvella. Käytetyn käyttökustannuksia arvioitaessa kannattaa arvioida mitä sellaisen korjaus ja mitä dieselin hiukkastenpoisto laitteiden korjaus  ja/tai poisto kustantavat. Monelle nykydieselin omistajalle vm. tulevat vähän niinkuin yllätyksenä ja niihin uppoavan tonnin säästämiseksi saa ajella taas pitkän tovin halvemmalla polttoaineella.

Nehän saa poistettua mutta saatte nähdä että kohta katsastusinsinöörin tsekkauslistassa on niiden olemassolon varmistaminen.

Poissa Jonkhuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: S80, D5 vai 2.5T?
« Vastaus #14 : 02.06.2016, 02:08:21 »
Taitaa vaan olla vuosittaisen ajomäärän kysymys :D Todella mukavasti vetää 2.5T koko kierrosalueelta, syömärihän se tosin on ::)
S80 2.5T Summum 2007, A4 B6 2004, Celica GTi 1990
ex; 855 T-5R 1995, 855 T-5 1994, MB C220 "AMG" 1993

 

Carcom Oy  Elekma