Autoracing  KL-varaosat

V70 D5 -03 Ei käynnisty kunnolla ja veto alakierroksilla kadonnut

  • 17 Vastauksia
  • 5220 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ormonneton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Omalla kohdalla ensimmäinen volvo ja moottori on aikaisemmin toiminut kuin unelma, mutta nykyään kuulostaa ja tuntuu vanhalta transitilta, kun ajellaan pienillä kierroksilla. Autolla on ajettu 390tkm ja itsellä ollut vasta 1,5 vuotta. Autoa on pidetty hyvin ja huollettu säännöllisesti ainakin tähän asti  :P

Koko dilemma lähti siitä kun autoon vaihdettiin korjaamolla uusi kytkin ja vauhtipyörä. Auto oli seissyt osan talvea rahoitusta tuohon lystiin odotellessa ( joo helvetin huono idea pitää poissa ajosta ), mutta lähti kuitenkin käyntiin ihan hyvin tuon seisomisen jälkeen ja moottori toimi normaalisti. Koetin olla siis varma, että ei olisi hajonnut tuosta seisottamisesta.

Kytkin/vauhtipyörä uusimisen jälkeen moottori ei toiminut melkein lainkaan kävi aivan järkyttävän huonosti ja savutti mustaa savua, joka haisi vanhalta bussilta. Korjaamolla sanottiin, että seisomisen seurauksena kone olisi tukossa ja sinne syötettiin suoraan ja tankin kautta jotain ihmeainetta minkä pitäisi elvyttää laitos. Käynti parani jonkin verran heti. Tehot paranivat hieman, mutta vääntö oli alakierroksilla edelleen poissa.

Vaihdoin polttoainesuodattimet ja vanhat dieselit pois tankista ja ilmansuodattimen ja koetin ajamalla herättää moottoria henkiin. Putsasin egr:n jälkeiset röörit missä oli kohtuullisesti tervan näköistä mönjää, mutta eivät olleet täysin tukossa. Koneen toiminta yli 2000 rpm oli suhteellisen hyvä, mutta alakierroksilla veto edelleen kadoksissa. Kylmänä käynnistäessä usein savuttaa vaalean harmaata savua, mutta lämpimänä käynnistyy vielä huonommin.

Vein auton yhteen dieselkorjaamoon ja vielä moottorikorjaamolle ihmeteltäväksi. Mitään vikakoodeja ei löytynyt. Suuttimet testattiin eikä niistä löytynyt ohivuotoja ja suuttimien toiminta oli normaalia ja jakopään ajoitus ei heitä. Yli kaksi tuntia tuota vehjettä ihmeteltiin ja kukaan ei keksinyt mikä sitä vaivaa. Itse koetin järkeillä, että MAF olisi kaputt, koska se oli huonosti laitetun ilmansuodattimen takia pahasti likaantunut ja vaihdoin sen uuteen ( ensin varmistin puhistusyrityksellä, että se ei varmasti toimi ). Koneen toiminta ei muuttunut mitenkään.

Merkillisintä tuon kohdalla on se, että jostain syystä sateella moottorissa on enemmän tehoja ja mitä enemmän sille antaa kenkää sitä normaalimmaksi koneen toiminta muuttuu ajossa. Moottorissa on tosiaan sellainen vanhan pakettiauton ääni pienillä kierroksilla, mutta se paranee kiihdyttäessä lähemmäksi normaalia.

Seuraavaksi pitää varmaan puhdistaa tuo EGR täysin ja toivoa, että se auttaisi. Ihmettelen vain mikä aiheutti niin äkillisen muutoksen koneen toiminnassa kuten helvetillinen savutus kytkimenvaihdon jälkeen. Hirveästi ei innosta viedä tuota enää korjaamoille ihmeteltäväksi, kun kenelläkään ei ole mitään uusia ideoita.

Onko täällä kenelläkään vastaavia kokemuksia tai ideoita mikä tuon voisi aiheuttaa. Myös vinkkejä sellaisista korjaamoista etelä suomessa, jotka oikeasti tietää kyseisen moottorin toiminnasta jotain otetaan vastaan. Olen kuullut Tampereen suunnalla olevan joku ihme volvokorjaaja, mutta en muista enää firman nimeä.




Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2243
  • Tampere - Pori
Ei se EGR:stä ole kiinni, se kun herjaa heti jos lautasen asento on jokin muu kuin haluttu. Vikakoodeja tuijottamalla ei aina kaikki selviä vaan pitää tietää livearvoistakin jotain. Jokin arvo saattaa olla pielessä, mutta kuitenkin vikatilarajan sisällä eli ei vikakoodeja, mutta pielessä toiminta on kuitenkin. Itse vilkuilisin rail-paineiden suuruuttaa, liiallinen paine alemmilla kierroksilla saa aikaan "vanhan pakettiauton" äänen.

Täällä Tampereella minä ainakin touhuan, joten onnistuu tutkailu syvemminkin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Nyt lähtee hyvin vahva veikkaus väärään vauhtipyörään, jossa ajoitus merkki on erikohdassa kuin pitäisi. Oireet viittaavat juuri tällaisessa tapaukseen.

Ettei vauhtipyörä olisi uudemmasta konemallista. Onko tietoa uuden vauhtipyörän osanumeroista?
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Ormonneton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
korjaamokuiteissa ei näy osien osanumeroa. Aika merkillistä, että sielä sanoivat, että työ ei voi vaikuttaa koneen toimintaa eikä asennusvirhe ole kuulemma mahdollinen. Kyseessä on kuitenkin ihan asiallisen oloinen korjaamo ja sanoivat työn olevan ihan perusjuttu, kun kysyin tilatessa, että onnistuuko. Pitää pyytää osanumerot sieltä siis varmuuden vuoksi. Tuntui vähän oudolta, että kone olisi korjaamolla seonnut ihan itsestään. Ennen korjaamolle vientiä kone oli kuitenkin käynnissä yli tunnin onegelmitta, kun varmistelin, että auto vielä toimii poislukien kytkin. Kaikissa korjaamoissa on kyselty onko jakopää tehty ja pidetty jakopään väärää ajoitusta vian aiheuttajana, mutta eräässä moottorihuollossa sanoivat ajoituksen olevan niin ikään kohdallaan.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2243
  • Tampere - Pori
Nyt lähtee hyvin vahva veikkaus väärään vauhtipyörään, jossa ajoitus merkki on erikohdassa kuin pitäisi. Oireet viittaavat juuri tällaisessa tapaukseen.

Ettei vauhtipyörä olisi uudemmasta konemallista. Onko tietoa uuden vauhtipyörän osanumeroista?

Eihän uudenmallinen vp sovi paikalleen heittämällä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • www.vrcf.fi
Kyllä se uudemman mallin passaa paikalleen, päälle päin juuri samanlainen kun vanhan mallinen mutta ajoitus merkki eri kohdassa. Tämän tiedän koska omassa v70 on tuo uudempi vauhtis mutta ajoitus muutettu vastaamaan vanhan mallista. Lähtee kyllä käyntiin tuolla vääärälläkin vauhtiksella mutta käy todella karkeasti.

Poissa Ormonneton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
No huh. Tuon takia mä en lähtenyt itse tilailemaan noita osia (vaikka olisi saanut 250e halvemmalla) kun en ollut 100% varma mikä pyörä siihen menee, mutta voihan se vika johtua monesta muustakin tietty haluaisin vaan olla varma, että ei ole mitään virheitä tehty ennen kuin laitan enemmän rahaa kiinni tuon tutkimiseen, kun niitä voi olla mahdoton saada takaisin, jos siinä on väärät osat. Korjaamolla taisi olla korjausvastuun lisäksi oikeus korjata virheensä itse ensisijaisesti. Ilmeisesti se osanumero on helpoin keino selvittää onko se väärä vai ei?

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • www.vrcf.fi
Luk:in vauhtiksien numerot näkyy olevan tämmösiä vanhempi malli 415 0220 10 ja uudempi malli 415 0315 10

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Jopa sinisen huollossa oli kerran harmaakoppa ja mustakoppa asiat sekaisin.. Ihmetyttää kun kyseessä sentään yksi yleisimmistä käytetyistä autoista.

Sami_k, millainen souvvi on muuttaa se ajoitus jos siellä väärä vauhtipyörä?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • www.vrcf.fi
Kyllä vauhtipyörän irroituksen vaatii, triggeripyörän hammas oikeasta kohtaa leikata pois (samasta kohtaa kuin vanhassa on tyhjä kohta) ja hitsata hammas uudenmallisen tyhjään kohtaan. Ottaakohan tästä mitään selvää :D harmi kun ei tullut otettua kuvaa. Itselleni tuon laitoin koska uudempi malli pitäisi kestää vääntöjä paremmin.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2243
  • Tampere - Pori
Kyllä se uudemman mallin passaa paikalleen, päälle päin juuri samanlainen kun vanhan mallinen mutta ajoitus merkki eri kohdassa. Tämän tiedän koska omassa v70 on tuo uudempi vauhtis mutta ajoitus muutettu vastaamaan vanhan mallista. Lähtee kyllä käyntiin tuolla vääärälläkin vauhtiksella mutta käy todella karkeasti.

Muistin siis väärin. Kun tuon uudenmallisen laittaa sellaisenaan niin miten ajoitus menee, aikaselle vai myöhäselle? Käyntiinlähtö on sen kuuloista, että olisi myöhäsellä ruiskutusajankohta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • www.vrcf.fi
Aikaiselle muistaakseni menee ja siitä johtuen käy todella karkeasti. Nimimerkki ToniJH:lla taisi olla aika vasta samanlainen homma tuon väärän vauhtipyörän kanssa.

Poissa Ormonneton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vein auton takaisin paikkaan missä kytkin vaihdettiin ja siellä tarkistivat, että osat on oikeat. Juuri tuo LUkin oikea malli sinne on laitettu. Turbon vikojakin siellä koetettiin katsoa eikä ne pitäneet sitä vaihtoehtona. Nostivat kädet pystyyn siellä ja sanoivat, että ei laitteet riitä tutkimuksiin, mutta veikkaavat moottorivauriota. En oikeen itsekkään kyllä keksi miten ne olisi sen siellä saanteet rikki eli normituuria omalla kohdalla autojen kanssa.

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • www.vrcf.fi
Tarkistivatko vauhtipyörästä sen numeron?

Poissa Ormonneton

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Tarkistivat koneelta minkä osan olivat tilanneet autoa varten. Alkaa ongelmat olla vaan sitä luokkaa, että uskon vaan sen mitä näkee. En tiedä miten sen saisi varmistettua ihan autosta, että osa on oikea, mutta sitä tuskin ovat tehneet.

 

Samppasport  Futurez