Jos lämmitin meinaa keittää nestettä, nimenomaan silloin kun auton moottori ei ole käynnissä, todennäköisin vika löytyy kiertovesipumpusta. Pumppu saattaa vielä pyöriä, mutta ei riitä nesteen kierrättämiseen tarpeeksi nopeasti ja neste alkaa kiehumaan ja tulee paisuntasäiliöstä pihalle.
Mikäli kiertovesipumppu on kunnossa, nesteen kiehuminen voi johtua myös palotilan pohjan palamisesta ohkaiseksi, jonka seurauksena pohjaan tulee kohouma ulospäin. Tämä aikaansaa otollisen paikan, että neste ei pääse tästä kiertämään pois ja keittyy.
Usein tulee vastaan myös ardic joka vuotaa jäähdytysnestettä pakoputkestaan, tämä johtuu palotilan pohjaan tulleesta halkeamasta.
Palotilan pohja on normaalisti vain aavistuksen kupera ulospäin, mutta silloin kun siinä on kohouma, sen kyllä erottaa selvästi.
Aloitin projektin, jossa on tarkoituksena vaihtaa palotilaan uusi pohja.
Ennen ajatuksia lämmönvaihtimen rikki olosta, kannattaa vesipumppu uusia, se kun maksaa vain muutaman kympin ja auttaa lämmitintä toimimaan hieman viileämpänä.
Samallahan, kun vesipumppua vaihtaa, voi ardic:n avata ja tarkastaa tuon lämmönvaihtimen pohjan.
(Mulla saattaa tuossa heti alkuvuodesta jo olla pari korjattua lämmönvaihdinta, jos jollekkin tarve iskee.)
Tässä olen kulmahiomakoneella lamellilaikalla hionut vesitilan pohjan auki.

Palotilan pohja kuvattu vesitilan puolelta. Hinkkasin teräsharjalla puhtaaksi, että sain tuon halkeaman teille näytettyä.

Tarkoitus oli pistepuikolla lyödä keskelle jälki, että saan porattua palotilan pohjan pois, mutta pohja olikin paperinohutta ja sille kävi näin.

Uusi pohja, materiaalina 1,5mm haponkestävä, vasaroitu 5mm kuperuus.


Vähäsen homma on edennyt.. tai oikeastaan aika paljonkin, lämmönvaihtimen pohja on kiinnitetty sulan metallin avustuksella

Seuraavana olisi sitten vuorossa ardic:n purku pois autosta ja lämmönvaihtimen uusinta, heti sitten kun ehtii, eli varmaan ensiviikolla.
Tässä pari kuvaa pohja kasattuna ja on pannu saanut happokylvynkin, mukava sitten puhdasta pönttöä ruuvailla autoon takaisin.


12.12.2010 sunnuntaina asensin korjatun lämmönvaihtimen autooni, nyt keskiviikkoon mennessä sitä on käytetty vähintään kahdesti päivässä kuumaksi saakka, eikä aiemmin esiintynyttä suurta paineen kasvua jäähdytysjärjestelmässä enää ole.
Eli homma tuli tällä kuntoon.
Edelleen toiminut ilman ongelmia (28.12.2010) uuden vesipumpun ostin, mutta en vain ole vielä saanut aikaiseksi sitä vaihdettua

No, ei se ole sitä kaivannutkaan, mutta pidemmällä tähtäimellä ajateltuna sen kyllä aion vaihtaa.