Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 täristää 70-80 km/h

  • 37 Vastauksia
  • 15443 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
240 täristää 70-80 km/h
« : 26.07.2011, 22:24:47 »
Perus 240 DL:llä, 2.0 koneella ja 4-lovisella laatikolla.

Ongelmana on:
Auto täristää (mittarin näyttämä) 65-85 km/h nopeudessa.
Voimakkaimmin 70-80 km/h välillä.
Täristystä on mielestäni vain nelosvaihteella ajettaessa veto päällä, voimistuu kun painaa 70-80 km/h:ssa reilusti kaasua (voi tärrätä kolmosellakin, mutta auto tärisee niillä kierroksilla muutenkin niin paljon, ettei välttämättä tunne). Auto ei täristä, jos laitan kytkimen pohjaan.
Ulinaa/jurinaa/vihellystä tms ei ole. Ei merkitystä ajaako suoraan, mutkaan tms.
Tärinää ei mielestäni ole myöskään moottorijarruttaessa esim. alas 90 km/h:sta 60 km/h:n 4-vaihteella.
Takatukitankojen ja panhardin puslat vaihdettu...oli kolinaa liikkeelle lähtiessä ja kuopissa ja kun kytkimen painoi alas nopeasti vaihdetta vaihtaessa....väheni kolahtelut huomattavasti vaihdon jälkeen (hieman vielä kolahtaa liikkeelle lähtiessa, oisko muutkin puslat vielä väljiä).
Vaihdelaatikon stefat ilmeisesti vuotaa hieman, ei merkkaa kuitenkaan reviiriä. Loota vähän märkä etupäästä, takapäästä roiskinut pohjaan.

Toinen ihmetys... jos ajaa terävästä möykystä/montusta, niin peräpäässä jää joku tärisemään. Eli iskun jälkeen perästä kuuluu hetki "trrrrrrrr....". Lisäksi, jos ajaa isosta möykystä ja perä jää tavallaan ilmaan, niin tuntuu kuin koko takaripustus tipahtaisi alas hirveällä kolahduksella. Iskarit edellinen omistaja uusinut viime talvena, eli pitäs olla ok. Onkohan sitten heikot, eivätkä jaksa jarruttaa jousten työntyessä suoriksi?

Kiitos vihjeistä jo etukäteen... eli tärkeimpänä haluaisin vastauksia tuohon ekaan asiaan. Nämä muut laitoin vain, jos jotenkin vaikuttavat toisiinsa.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2011, 21:59:13 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1294
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #1 : 26.07.2011, 22:51:05 »
Kardaanin laakeri/tukikumi tai murros rikki.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #2 : 26.07.2011, 22:52:50 »
Onko kardaanin tukilaakeri ja ristikot kunnossa?

Tohon peräpään ääneen.
Olisiko takaluukun jouset?

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #3 : 26.07.2011, 23:02:42 »
Voikos tukikumin/-laakerin vika tosiaan aiheuttaa vain tuollaisen tietyn nopeusalueen tärinän ja vain vedolla?

Ja tyhmänä ensimmäistä takavetoista omistaessa kysyn mikä on murros? Siis tukilaakerista taaksepäin oleva ristinivel vai? Edessä ja takana on vissiin jokin kumilaippa nivelineen?

Mites viat (kumissa tai murroksessa) voi todeta? Eli paikoillaan pyöritellen klappia tms? Noi nivelet ja tukilaakerit ilmeisen halpoja osia ja vaihtokaan ei vaikeaa? Kannattaako kuitenkin antaa ammattilaisen tehdä... olen lueskellu, että voi välillä olla hankala saada laakeri oikeaan asentoon yms. ettei uusia tärinöitä? Itellä kyllä työkalut pysyy hanskassa.

-
-
-
Ei varmaan oo takaluukun jouset, kun mielestäni tärinän myös tuntee. Ihan kuin iskarit/jouset jäis tärräämään. Voisin tietysti kokeilla teippaa noi luukun jouset ja kokeilla loppuuko.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1294
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #4 : 26.07.2011, 23:17:37 »
Laakerin tukikumin kunnon näkee heti katsomalla ja ristinivelet käsillä tunnustelemalla.

M47ssa eli vitoslaatikossa on edessä kumilaippa (toisinaan).

Kun itsellä oli tukikumi rikki, niin tunne oli kun joku olisi hakannut moukarilla auton pohjaa. Kun murrosnivel oli rikki, alkoi tärinä juuri tietyllä nopeusalueella.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #5 : 26.07.2011, 23:28:07 »
Kiitos tähänastisista vastauksista.
Täytyypi siirtyä tuonne auton alle tutkimaan, josko jotain selviäisi.
Näitä asioita on vaan "kiva" tutkia kun ekaa kertaa tutkii... ja ei ole tietoa/kokemusta siitä millainen ko. osa tms. on kunnossa ollessaan.

En ole vielä tuota laatikon tyyppikoodia selvittänyt. 4-lovinen (ei loikkaria/ylivaihdetta). Noita 4-lovisia on vissiin paria erilaista.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1294
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #6 : 27.07.2011, 00:11:21 »
M45 on sitä vanhempaa ja sitten sitä uudempaa.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #7 : 27.07.2011, 00:22:35 »
Löytyipä tuosta Alfamerin oppaasta ohjeet tuon tukilaakerin/-kumin ja murrosten vaihtoon. Jos vika murroksessa, niin työ tyssää ohjeen ensimmäiseen kohtaan: "Työssä tarvitaan suuri ruuvipenkki".... tallista löytyy vain pieni.  :-[
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #8 : 27.07.2011, 00:37:12 »
Laitetaan nyt tähän samaan, kun vähän sivuaa asiaa eli oma 242DL -80 kolisee jostain takapäästä vasemmalta. Sellanen ihan selvä metallinen kolahdus. Ekana on tullut mieleen, että peräpöntön kumit venuneet ja pönttö osuu pohjaan, mutta en ole saanut tätä varmistettua nyt, kun ei ole nosturia. Auton takapäätä rynkyttäessä käsin ei kuulu mitään, mutta joka montussa kolahtaa vasemmalta takaa. Rattiin ei tunnu mitään ja kolahdus tuntuu tulevan vähän viiveellä siitä, kun takapyörä osuu johonkin. Iskarit ja jouset kunnossa. Koitin autoa katsastuskuntoon rempatessa kattella takapäästä kaikki mahdolliset väljyydet, mutta en löytänyt kyllä mitään eikä löytänyt katsurikaan alkukesästä.

Ideoita otetaan vastaan, että mistä johtuu.

Kyseisessä autossa on muuten myös selvä resonanssinopeus ajettaessa nelosella 60-70km/h. Eli tuntuu tärisevän ja pitää vähän jurnuttavaa ääntä. Kartaanissa kaikki nivelet lähes uusia, ei löytynyt väljää mistään. Tiedä sitten mistä johtuu. Voimansiirto ei muuten pidä mitään metakkaa ja loota/kytkin pelaavat täysin äänettä.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2011, 00:38:44 kirjoittanut Gorgane »
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1294
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #9 : 27.07.2011, 01:02:45 »
Pakoputki ottaa kiinni runkoon (näin ittellä muutamaan otteeseen).

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #10 : 27.07.2011, 11:34:21 »
Pakoputki ottaa kiinni runkoon (näin ittellä muutamaan otteeseen).

Joo, tätä olen epäilly itte kanssa eniten. Pitää hommata uusia kannatinkumeja ja laittaa paremmin kiinni putki/pönttö. Tutun autosta samaa korjailin tossa viime talvena, mutta siinä oli niin finaalissa kannatinkumit, että ei voinut olla huomaamatta vikaa.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #11 : 27.07.2011, 23:08:48 »
Nyt on käyty Volvon alla tutkimassa.

Tukilaakerin kumi on jonkin verran hapertunut/kovettunut ja yhden sakaran tyvi osin murtunut. Kardaania kun veti alaspäin, niin kumi irtosi auton pohjasta lähes 0,5 cm (siis tuon verran kumi irtosi auton pohjasta, liikerata vielä huomattavasti suurempi). Ei ole kokemusta, mutta liikerata vaikutti melko suurelta ja köykäseltä.

Sitten kävin läpi ristinivelet. Taka- ja keskinivelessä ei mitään klappia (ei sivu- tai kiertosuunnassa). Etunivelessä tuntui pieni "naksahdus" kun kardaania yritti heiluttaa sivusuunnissa. Kiertäessä ei naksunaa kuulunut/tuntunut. Näkyvää klappia ei ole.

Olisikohan syypää tuo tukilaakerinkumi ja se aiheuttanut ehkä pientä klappia eturistiniveleen tai sitten vaihdelootan takastefan tienoille. Stefa kun falskaa ajossa (varmaan heilumisesta johtuen...roiskinut pohjaan). Muutoin laatikko ei vuoda tai auto merkkaa reviiriään.

Kuuluu/tuntuu tuo täristys nyt pahemmin, kun vaihdoin autoon takaisin tuon takapöntön suoran putken tilalle...nyt kun kuuleekin jotain  :)

No...tilasin uuden tukilaakerin ja -kumin, sekä varmuuden vuoksi yhden ristinivelen. Ensi viikon keskiviikkona vaihdatan samalla, kun auto käy jakohihnarempassa. Kahtotaan sitten, josko kulkisi kuin sukkasillaan...
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #12 : 29.07.2011, 12:49:25 »
Nyt sitten jäätiin mäkkärin kaistalle. Ei enää käynnistynyt.
Ystävällisiä tuli työntämään sivuun.... ei siinä muuta kun luukku auki...poika istumaan työkalupakin päälle nugetit kourassa....sitten vikaa etsimään.

Sytkäjohto puolanpäästä hapettunut... putsaus...ei auttanut...
Virranjakajan kansi auki.... pyörijä hapettunut ja "hitsautunut" ja kannen joka nasta syöpynyt tosi syville hapettuneille urille.... Kovaa rapsutusta ja pitkä starttisahaus ja käyntiin lähti.

Nyt sitten kantta ja pyörijää ostamaan, josko vika sillä korjaantuisi kokonaan. On autossa ollu sellasta oiretta, että kylmänä käynnistyy tosi hyvin... lämpimänä/kuumana saa jonkun aikaa sahata. Voisiko toi sytkäpuoli ollut siihen vikana?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1294
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #13 : 29.07.2011, 12:56:23 »
Silloin kun on itsellä mennyt pyörijä/kansi, niin jonkin aikaa varoittaa juuri sillä, että joutuu pitkään starttaamaan. Sitten yks päivä ei enää käynnistykään. Monet kerrat on tuo rajoittimella oleva pyörijä sulanut.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #14 : 29.07.2011, 13:29:55 »


Nyt sitten kantta ja pyörijää ostamaan, josko vika sillä korjaantuisi kokonaan. On autossa ollu sellasta oiretta, että kylmänä käynnistyy tosi hyvin... lämpimänä/kuumana saa jonkun aikaa sahata. Voisiko toi sytkäpuoli ollut siihen vikana?

Kylmänä toimii vielä, koska metallin ollessa kylmää on resistanssi pienempi eli sähkö kulkee paremmin. Sitten lämpeneminen kasvattaa resistanssia ja huono kontakti taas kuumentaa johtimia vielä lisää ja soppa on valmis.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

 

Proturbo  Autodiagnoosi