Elekma  Autoracing

240 täristää 70-80 km/h

  • 37 Vastauksia
  • 15479 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #15 : 29.07.2011, 14:05:26 »
Nyt on vaihdettu uusi kansi ja pyörijä. Laakista käyntiin :)
Kävin ajelemassa lämpimäksi ja sammuttelin/starttasin tuossa pihassa, niin hyvin pelitti. Sahasin avaimesta liiankin pitkään tottumuksen mukaan kun kone käynnisty jo avaimen hipasusta.

Sitten takaisin tuohon aiheen alotusvikaan.
Viimeyönä miettiessäni tajusin tutkineeni niitä ristiniveliä väärin... :idiot2:
Eli autossa oli ollut vaihde päällä ja vähän kalteva maa, joten ei kai ne ny mihinkään lonksu.
Nyt tutkin uudestaan tasasella auto vapaalla. Taaimmaisessa ristissä saattaa olla hieman liikettä... en oo varma ku perä lonksuu niin pirusti  :'(  Ei taida olla ihan normaalia, että kolahtelee aika reilusti kun kardaania pyörittää edes takasin? Muuten ajossa perä ei kyllä äännä. Liikkeelle lähdössä kylläkin kolahtaa (luulin johtuvan puslista, ku ääni väheni kun osan puslista jo vaihdoin... alatukivarren etu ja takapuslat vielä vanhat, muut vaihdon töyssyissä kolahtelun takia (takaylätukivarsi + panhard)).
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h.....KORJATTU
« Vastaus #16 : 03.08.2011, 18:28:25 »
Taas toimii!
Kardaanin tukilaakeri oli sökö...sekä tukikumi hieman lötkö. Kardaanin spoorit/boorit (vai mitä ne nyt on) oli aivan kuivat (eli ne hammastetut/uritetut tangot ku menee sisäkkäin). Nyt on rasvattu. Kaikki ristinivelet oli kunnossa.
Nyt lisäksi vaihdettu jakohihna sekä kaikki öljyt (moottori, loota ja perä)...nyt kehrää ja kulkee nätisti. Ykkös- ja kakkosvaihdekin menee helpommin päälle (aiemmin takkuilu).
Kiitos vinkeistä!
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #17 : 04.08.2011, 22:03:41 »
... eipä se täysin kunnossa vielä ole.
Nyt ku enemmän ajellu niin huomaa, että samalla vielä on jotain vibraa. Ei yhtä selkeätä ja selkeällä/laajalla nopeusalueella.
Taisi kumin vaihto vaan tehdä paketista tukevamman eikä pääse täristämään niin pahasti.
Olisikohan kardaani epätasapainossa?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #18 : 09.08.2011, 10:02:00 »
Onkos tuo taka-akselin ja takatukivarren välinen pusla kahden "renkaan" välissä kiinni taka-akselissa? Eli voiko siitä puslasta puslaa vaihtaessa leikkaa rälläkällä siivun pois keskeltä ja sitten ruveta taiteilemaan niistä "renkaista" pienet puslasiivut pois?

Toisena vaihtoehtona olen ajatellut laittaa powerflexin uretaanipuslat, jotka asennetaan vanhan puslan holkin sisälle (edellyttää tietty, ettei holkki ole ruostunut käyttökelvottomaksi).

Kumpikohan on isompi duuni...rälläköidä vanha pois ja puristella uusi...vai sulattaa vanha kumi veks ja ujuttaa uretaanipusla paikoilleen (powerflexin pusla vielä 2-osainen, joten helpompi tunkea). Ja homma olisi tarkoitus tehdä taka-akseli paikoillaan.

EDIT.
Kysyisin vielä, onkos jollakulla kokemusta moottorin ja vaihteiston tukikumien vaihdosta? Tuntuisi tuo vaihteiston tukikumi olevan aika pehmeä, enkä ole varma, onko enää vulganoinnit kunnolla kiinni (metallin ja muovin liittymiskohdassa näyttää olevan "rakoa"). Eli onko jotain jippoja...Alfamer opastaa vain, että nosta konetta ja vaihda kumi. (löytyykö jotain nostopisteitä/-korvakkeita tms. mistä konetta kannattaa kevittää...öljypohjastahan ei saa nostaa. En omista mitään oikeita nostolaitteita. Vaihteistoa varmaan voi kevittää tunkilla?)
« Viimeksi muokattu: 11.08.2011, 07:48:23 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #19 : 13.08.2011, 00:57:20 »
Kysyisin vielä, onkos jollakulla kokemusta moottorin ja vaihteiston tukikumien vaihdosta? Tuntuisi tuo vaihteiston tukikumi olevan aika pehmeä, enkä ole varma, onko enää vulganoinnit kunnolla kiinni (metallin ja muovin liittymiskohdassa näyttää olevan "rakoa"). Eli onko jotain jippoja...Alfamer opastaa vain, että nosta konetta ja vaihda kumi. (löytyykö jotain nostopisteitä/-korvakkeita tms. mistä konetta kannattaa kevittää...öljypohjastahan ei saa nostaa. En omista mitään oikeita nostolaitteita. Vaihteistoa varmaan voi kevittää tunkilla?)
Ite vaihdoin koneen ja laatikon tukikumit kartanoon... Laatikon kannakkeen irrotti että sai kumin pois välistä. Ei ollu paha rasti, vähä ahdasta laatikonpäästä irrottaa mutteri mutta ei mahdoton  :)
Ota ne kumin mutterit muuten ensin auki... tunkkia vaikka laatikkoa tukemaan ja sit palkki alas.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2011, 00:58:52 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #20 : 20.08.2011, 23:26:47 »
Tänään tuli vaihdettua vaihdelaatikon- ja moottorintukikumit. Oli vanhat jo aika haperon oloiset ja "lintallaan".
Mutta...eipä noiden vaihto tuohon tärinäongelmaan auttanut. Jos jotain positiivista, ni ei ollut kuitenkaan turha toimenpide.
 
Testasinpa nyt seuraavaa:
Nostin tunkilla takapyörän kerrallaan ylös ja pyöritin rengasta. Pyörittäessä rengasta kuuluu sellainen vaimea "tang, tang, tang, tang,...-ääni" (vai miten sitä nyt sanoin kuvaisi).
Ääni kuuluu vasenta ja oikeaa pyörää pyöritettäessä.
En kyllä kyennyt paikallistamaan tarkasti äänen lähdettä kun ääni kaikuu/kulkeutuu rautaa pitkin vähän kaikkialle...ja auto vain tunkin varassa ja samalla ite pyörittää rengasta.... Mutta siitä perästä se ääni tulee (vetopyörästö/kardaani/vetari-kombinaatiosta).
Pyörittäessä rengasta seurasin kardaanin takimmaista ristiniveltä, niin ääni kuuluu joka kerta, kun kardaani pyörähtää 1/4 kierroksen.
Voisikos tuo taaimmainen ristinivel olla se syyllinen??? Esim. laakerivikojen äänenhän luulisi olevan jatkuvaa rahinaa/rutinaa. Autoon vaihdettiin pari viikkoa sitten korjaamolla viallinen tukilaakeri kumeineen ja korjaamon mies sanoi ristinivelten olevan kunnossa...mutta jospa sittenkin??
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #21 : 22.08.2011, 09:30:39 »
Keltään tukea tuolle ristinivel ajatukselle? Voiko mikään muu moista ääntä pitää?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #22 : 23.08.2011, 23:02:41 »
Eikös siinä kardaanin takimmaisessa oo rasvanippa  ??? Muuttuisko ääni jos sinne rasvat ruuttaa?

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #23 : 24.08.2011, 07:04:35 »
Käsittääkseni jokainen risti on samanlainen ja minulla oli jo kerran risti hankittuna kun laakeri vaihdettiin, eikä siinä ollut nippaa. Mut täytyypi tarkastaa...
Rupee kuulemaan/tuntemaan tärinää ajoittain jo muillakin nopeuksilla, täytyy varmaan kohta lopettaa tuo ajaminenkin sillä. Varasin ajan jo korjaamolle (vasta 2 viikon päästä), kun ei kotona saa autoa ylös ja tuossa puisessa höyläpenkissä on surkeat ruuvipuristimet tuon ristin irrotteluun.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #24 : 24.08.2011, 08:29:19 »
mulla ois samaa vikaa omassa autossa.

täristää 70-80kmh muttei sit 100kmh tai alle 70kmh.

mutta taas alle 40kmh täristää taas, mut "hitaammin" että jossakin ois klappia tjsp.

en sitten yhtään tiedä mistä aloittaa, ratin alla oli yks pultti löysässä joka pitää vaan ratin tangon paikoillaan, se ei auttanut :D
eturenkaiden vaihto auttoi jonkinverran.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #25 : 09.09.2011, 13:16:40 »
Nyt on käyty korjaamolla. Korjaamon miehet eivät vain löytäneet Volvostani mitään vikaa.  :o

Sanoivat, että koeajossa kyllä huomasivat pientä tutinaa/tärinää ko. nopeusalueella, mutta.... Tarkastivat ristit, kardaanin, perän yms. olevan kunnossa. Sanoivat myös, että kytkin ja vaihdelootakin tuntuu pelittävän hyvin. Olen myös vaihtanut autoon moottorin ja vaihteiston tukikumit sekä puolet perän puslista. Sanoivat vaihtamattomienkin puslien olevan yllättävän hyväkuntoisia (taka-alatukivarren puslat).

Aamulla kun auton korjaamolle ajoin, niin tärinä oli kyllä hieman aiempaa vaimeampaa (tutisee välillä miedommin ja välillä kovemmin), niin sovittiin että ison tärinän päivänä käyttäisin autoa heillä koeajossa, josko sitten vika löytyisi. Tutinaa/tärinää tuntuu nykyään selvästi myös vedättäessä, kun ollaan vielä väännön alueella. Päätä kun pitää niskatukea vasten, niin kyllä täryttää. Ihme auto... :(
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10046
  • Teiden tukko
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #26 : 09.09.2011, 14:12:09 »
Onkos tuo taka-akselin ja takatukivarren välinen pusla kahden "renkaan" välissä kiinni taka-akselissa? Eli voiko siitä puslasta puslaa vaihtaessa leikkaa rälläkällä siivun pois keskeltä ja sitten ruveta taiteilemaan niistä "renkaista" pienet puslasiivut pois?

Toisena vaihtoehtona olen ajatellut laittaa powerflexin uretaanipuslat, jotka asennetaan vanhan puslan holkin sisälle (edellyttää tietty, ettei holkki ole ruostunut käyttökelvottomaksi).

Kumpikohan on isompi duuni...rälläköidä vanha pois ja puristella uusi...vai sulattaa vanha kumi veks ja ujuttaa uretaanipusla paikoilleen (powerflexin pusla vielä 2-osainen, joten helpompi tunkea). Ja homma olisi tarkoitus tehdä taka-akseli paikoillaan.

Taka-akseli paikallaan niiden isojen puslien tyhjentäminen on aikamoinen homma. Ilman varta vasten tehtyä ulosvetäjää niiden ulkokuorien painaminen pois niistä korvista on aika hankalaa, riskinä myös että ne korvat vääntyy. Siitä se riemu sitten vasta repeääkin.  :P Itse unohtaisin rälläkän tuossa hommassa kokonaan.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #27 : 13.09.2011, 18:24:13 »
Nyt rupee tulemaan uskonpuute... kellään mitään ideaa...  :'(
Olen tuota tutinaa yrittänyt analysoida...tässä yhteenvetoa:

"Alustasta" vaihdettu: moottorin ja vaihteiston tukikumit, tukilaakeri kumeineen/jousineen, taakse reaktio- ja panhardtankojen puslat.

Huomioita:
- täristää selvimmin n.40 ja 70-80 km/h
- täristää n. 1700 ja 2500-2700 rpm tienoilla, varsinkin vedättäessä voimistuu, selkeintä 3. ja 4. vaihteilla
- esim. ajaessa 40 km/h 3. vaihteella tutina on "laajinta" ja hieman harvempaa, 80 km/h 4. viahteella tiheämpää tutinaa
- tärinä loppuu ko. nopeus/kierrosalueilla kun vedon poistaa (ts. kytkin pohjaan, tai vapaalle) ja samalla voi kaasulla nostaa kierrokset em. alueille eikä täristä.
- töyssyistä ajo, mutkittelu tms. ei tunnu vaikuttavan tutinaan/tärinään
- kone käy tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin hieman "rytmihäiriöillä", eli kone/käynti välillä nytkähtelee/heilahtaa (johtuu ehkä suuttimista, vaihdettu pyörijä, kansi, johdot)...ajatus, että huono käynti resonoisi kardaanin/perän läpi koko autoon.... tärinä tulee kuitenkin moottorijarrutuksessakin ko. nopeus/kierrosalueilla, joten en siksi usko syyksi.
- esim. sillan liikuntasauman yli ajaessa vaikka 80 km/h (terävä täräys), jää perästä "soimaan" tärinää, joka muistuttaa  tätä ongelmana olevaa tärinää, mut en varma. Eli töyssystä ajaen perästä jää kuulumaan/tuntumaan TTTRRRRRRRRRRRR.....Jouset on varmaan alkuperäiset.
- Isosta töyssystä ajaessa, kun perä jää vähän kuin "tyhjän päälle", kuuluu kova jysäys, kun perä tipahtaisi alas aivan kuin ilman iskarien vaimennusta. Iskarit on kyllä edellinen omistaja vaihtanut viime talvena. Olen irrottanut ne ja pumpannut käsin ja tuntuvat olevan OK.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10046
  • Teiden tukko
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #28 : 14.09.2011, 06:21:04 »
"Alustasta" vaihdettu: moottorin ja vaihteiston tukikumit, tukilaakeri kumeineen/jousineen, taakse reaktio- ja panhardtankojen puslat.

Täytyy varmistaa vielä, onko ne taka-akselin alemmat, isot puslat, vaihdettu? Itsellä oli ne joskus loppu niin montuissa kolisi. Aikanaan kun vaihdettiin omaan 242:seen turbotekniikka niin sitä seurasi raivostuttava kardaanin täristys/jyrinä. Monta kardaania kerettiin käymään läpi kunnes vaihdelaatikko meni vaihtoon järeämmän tieltä. Siihen loppui ne ongelmat.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa ilmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 täristää 70-80 km/h
« Vastaus #29 : 14.09.2011, 08:33:53 »
minun auto täristi samoilla nopeuksilla koska renkaassa oli runkovika joka ei päällepäin näkynyt.tajusinkin tuon vasta kun olin vaihtanut renkaat ja täristys loppui siihen.

 

Kulkukoira  Proturbo