Hei!
Olisko jollain tiedossa, millä logiikalla V50 d5 tekee tuota hiukkassuodattimen tyhjennyspolttoja?
Nimittäin tässä muutaman päivän aikana kävi näin:
Töistä tullessani V50 alkoi tekemään tyhjennyspolttoa. Pidin autoa x ajan joutokäynnillä, ja x ajan ajoin normaali ajoja, kunnes se lopetti sen tekemisen. Autolla ajettu semmosta sekalaista ajoa, mutta enempi kaupunkipyöritystä.
Ajettiin 320km yhtä soittoa ja lähellä määränpäätä auto alkoi tekemään taas sitä tyhjennyspolttoa. Nyt oli vain tilanne että en päässyt ajamaan autolla, mutta annoin sen olla tavallista pidempään joutokäynnillä niin että se haju lakkasi.
Auto oli yhden vuorokauden paikallaan ennen paluumatkaa. Paluumatkalla seurasin hetkellistä kulutusta, eikä tyhjennyspolttoa tullut. Mutta kuinkas ollakkaan, taas muutaman sadan kilometrin jälkeen juuri 2km ennen määränpäätä auto alkoi TAAS tekemään tyhjennyspolttoa. Annoin auton käydä tyhjäkäyntiä reilusti enkä sammuttanut autoa koko paikalla olon aikana (paikalla olo aika ehkä 20 min) ja kun matkaa jatkettiin niin tyhjennyspoltto oli ohi (hetkellinen kulutus meni 0.0:aan kun teki moottorijarrutuksen).
Loppumatkan noin 115km aikana ei tyhjennyspolttoa tullut.
Auto kävi moottoriöljyn vaihdossa maanantaina eli koneessa uuden uutukaiset öölit. Moneen otteeseen sanoin huoltomiehelle että muista öljymäärä ja että kaksi XX -viivaa pitää jäädä näkyville. Torstaina ennen tuota autoreissua tarkistin öljyt ja kuinka ollakkaan näkyi vain yksi XX -viiva.
Tämän hiukan vajaa 760km reissun jälkeen moottoriöljy oli noussut reippaasti yli maksimin... Auto on aiemminkin tehnyt useasti tuota tyhjennyspolttoa, eikä vielä koskaan ole noin pirusti öljy lisääntynyt... otin itse samantien imurilla liiat pois ettei kottero alkaa valittelemaan "Moottorijärjestelmä vaatii huollon" -tekstiä...
Eli:
Onko nyt niin että kun tuo hemmetin hiukkasloukun tyhjennyspoltto on meneillään, niin ei riitä että auto käy tyhjäkäyntiä, sillä on ajettava? Siis jos haluaa välttää tuon moottoriöljyn lisääntymisen?
Onko mahdollisesti pitkän matkan ajotavalla vaikutusta siihen, miten tiheään V50 D5 tekee tuota tyhjennyspolttoa? Tuota vajaa 760km matkaa ei ajettu mitenkään sukkasillaan naftaa säästellen, vaan sillai suht ripeästi muttei kaahaillen.
En ainakaan ole havainnut että auto olisi laiskistunut ainakaan ratkaisevasti eli että dpf ei pitäisi olla liian täynnä, ja jos olisikin niin sitten pitäisi autonkin jo siitä ilmoittaa, ja ko. ilmoitusta ei ole ruutuun tullut.