Autoracing  KL-varaosat

B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.

  • 6 Vastauksia
  • 2700 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.
« : 30.07.2011, 07:14:21 »
940 farkku vm -98. B230FT kone. Lastu. Ahdot 1,3.

Ripeä ja mukava peli muuten mutta yli 80 vauhdissa kiihdyttäessä ahdot nousee vain noin 0,3 -0,4 saakka (nestevaimennettu teollisuusmittari). Yli 80 ajettaessa silloin harvoin kun ahdot nousevat paremmin, ne nousevat ihan normaalisti. Pienemmillä nopeuksilla ahtaa hyvin tuonne 1,3 saakka. Laatikko on rungonnumeron mukaan AW sarjaa. Vaihdekepakossa PRND21, ei minkäänlaista nappia jolla suurin vaihde voitaisiin kytkeä pois esim, venettä tai asuntovaunua vedettäessä.

Mistähän moinen voimattomuus suuremmissa nopeuksissa voi johtua. Haittaa aivan oleellisesti ohittamista maantieajossa kun ohituskiihtyvyys on olematon. Aikaisemmassa samanlaisessa manuaalilaatikolla tällaista ei ilmennyt joten epäilys kohdistui tuohon automaattiin...

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.
« Vastaus #1 : 30.07.2011, 10:40:47 »
940 farkku vm -98. B230FT kone. Lastu. Ahdot 1,3.

Ripeä ja mukava peli muuten mutta yli 80 vauhdissa kiihdyttäessä ahdot nousee vain noin 0,3 -0,4 saakka (nestevaimennettu teollisuusmittari). Yli 80 ajettaessa silloin harvoin kun ahdot nousevat paremmin, ne nousevat ihan normaalisti. Pienemmillä nopeuksilla ahtaa hyvin tuonne 1,3 saakka. Laatikko on rungonnumeron mukaan AW sarjaa. Vaihdekepakossa PRND21, ei minkäänlaista nappia jolla suurin vaihde voitaisiin kytkeä pois esim, venettä tai asuntovaunua vedettäessä.

Mistähän moinen voimattomuus suuremmissa nopeuksissa voi johtua. Haittaa aivan oleellisesti ohittamista maantieajossa kun ohituskiihtyvyys on olematon. Aikaisemmassa samanlaisessa manuaalilaatikolla tällaista ei ilmennyt joten epäilys kohdistui tuohon automaattiin...

Pakopaineet ainakin aika miehekkäät jos alkuperäinen turbo noin paljon paineita. Että ei olisi mikään ihme että turbo olisi entinen.

Tosin en ymmärrä miten vaihdelaatikko voi kyseisen ongelman aiheuttaa. Tietenkin voihan se nakuttaa, ezk muuttaa ennakoita niin paljon myöhäsemmälle ettei vehkeet kyrvähdä eikä ole sitten oikein vetojakaan?

Ja AW71l siellä pitäisi olla (ellei joku ole muuta vaihtanut) ja napin pitäisi olla kepissä, tosin eri paikassa kuin vanhemmassa versiossa, eli siinä kepin "takana" (osoittaa käsijarrua kohti) käytännössä näkymättömissä.

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.
« Vastaus #2 : 30.07.2011, 23:28:51 »
Turbo tuntuu toimivan ihan moitteetta. Tuo toinen vaihtoehto että nakuttaisi ja sitä kautta säätää vedot veks toteutuu vain isoilla vaihteilla... 1-2 ahtaa kunnolla ja tehot on myös sen mukaiset.. isommat vaihteet sitten pääsääntöisesti ei ahda.. arvioisin että noin joka 5. kerta isolla vaihteella polkaistessa on tehot mukana. Tästä syystä epäilin laatikossa olevan jotain häikkää. Tosin en ole tietoinen minkä laitoksen lastulla tuo on viritetty joten voisihan se lastustakin olla kiinni. Mutta kai se silloin olisi joko tai eikä satunnaisesti hyvä ja pääsääntöisesti laiska.

Löytyihän se nappi sieltä kepistä kun oikein tarkasteli eli 71L luultavasti. Olinpa oikeasti TYHMÄ.

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.
« Vastaus #3 : 31.07.2011, 09:52:25 »
Pudota nyt niitä ahtoja kuitenkin n. 1.1bar maksimissaan, tuosta 1.3 bar ei ole kuin haittaa. Vetää tosiaan pakopuolen tukkoon ja lämpö nousee ja kaasunvaihto kärsii muutenkin...
Ei auta vaikka bensaa kaadettais ämpärillä kun ei ahtimesta mahdu enempää savuja läpi vaikka olis ilman pakoputkea... :)

Poissa Koltta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa.
    • Koltta karppaa
Vs: B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.
« Vastaus #4 : 31.07.2011, 12:13:31 »
Minä kiitän.  :hello:

Pieni ahtojen laskeminen ainakin alustavassa kokeilussa korjasi asian. Ahdot nyt noin 1.1 ja isommillakin vaihteilla homma toimii.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.
« Vastaus #5 : 31.07.2011, 19:06:07 »
Minä kiitän.  :hello:

Pieni ahtojen laskeminen ainakin alustavassa kokeilussa korjasi asian. Ahdot nyt noin 1.1 ja isommillakin vaihteilla homma toimii.

Turha on kiusata pikkumitsua rajoille, koska sen hyötysuhde romahtaa ja kun turbo pyörii tarpeeksi kovaan, niin ahdin lakkaa ahtamasta. Turbo lakkaa ahtamasta, kunhan sen kompurasiiven kehänopeus lähestyy äänennopeutta (joka on lämpötilariippuvainen). Koska ei ole olemassa ylisoonista ahdinta. Ei edes lentokoneista.

Sama ilmiö rajoittaa vaikkapa kaasupullon tyhjentymisnopeutta venttiilin ollessa täysin auki.
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/mflchk.html

Kehtaisin väittää että törmäsit tuohon ilmiöön, mutta sen esiinsaaminen kestää jonkin aikaa, että turbo ehtii kerätä kierroksia riittävästi, siksi se ei luultavasti esiintynyt ekoilla vaihteilla. Mutta laatikolla ei tuon ilmiön kanssa mitään tekemistä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: B230FT vm-98 ja AW-? laatikko. Ahdot kateissa.
« Vastaus #6 : 31.07.2011, 19:55:09 »
Minä kiitän.  :hello:

Pieni ahtojen laskeminen ainakin alustavassa kokeilussa korjasi asian. Ahdot nyt noin 1.1 ja isommillakin vaihteilla homma toimii.
BTDT eli kokeiltu homma kun ei ensin uskottu kokeneempia... O0

 

Carcom Oy  Elekma