Saman ongelman kanssa painineena omahavaintoni on, että ongelmavyyhteen kuuluu kahta eri lajia. Ensimmäinen on tuo kuuman D5 koneen "pappatunturi" papatus, kun avaa öljykorkin. Siihen syy on juuri tuo vuotavat moottorin alipaineistetut tukityynyt. Se häviää kun tulppaa nuo ilmanputsarikotelon vieressä olevat tyynyille johtavat alipaineletkut. Sen voi kokeellisesti toki testata laittamalla käyvän koneen alipaineletkun umpeen peukalolla. Papatus loppuu tuosta öljykorkilta. No sen jälkeen esille nouseekin sitten venttiilikoneiston naputtava käynti. Se on ominaisuus jonka kanssa on vain elettävä tai uudistettava kasa siihen liittyviä osia, jos ääni jää vielä kilinän puolelle.
Tuo pääasia eli humputtava imupuolen ääni ilmenee juuri silloin kun tulee ajosta ja pudottaa kierroksia. Tällöin surullisen kuuluisa egr-pudottaa 100% kiinniolonsa n. 75% tasolle ja alkaa läpivirtaus pakopuolelta imupuolelle. Pakoäänet tunkee takaperin. Vedossahan näin ei voi toimia tai purkaisi muutoin ahtoa suoraan egr:n kautta väärään suuntaan. Aikaa egr:n avautumiseen menee max. n. 1min kun auto on paikallaan ja humppa alkaa. Imupuoli on täynnä tätä pakopuolen karstajankkia joten käynti ja egr-venttiilien tämällinen sulkutoiminta on jo mitä on. Ilmaläppä samoin jankissa kuten ahtoletku ic:lle asti.
Oma ratkaisu oli että egr-eliminoitiin ohjelmallisesti 100% kiinni asentoon ja imupuoli piti puhdistaa tuosta karstajankista.
Sen jälkeen käynti alkaa lähestymään jo normaalikuntoisen nakun ääntä. Toki jos jokin imupuolen letkuista vuotaa, niin suhinaa jossakin määrin riittää.