Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 TDI vm.98 automaatti-ilmastointi kaput

  • 3 Vastauksia
  • 2259 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
V70 TDI vm.98 automaatti-ilmastointi kaput
« : 01.08.2011, 09:22:46 »
 Eli otsikonmukainen kulkinen ja yksikertaistettuna automaatti-ilmastointi ei toimi. Tätä aluetta lueskelinkin ja vianetsintä onkin jo hyvällä alulla muutamien hyvin neuvojen saattelemana.

Kompressori ei kytkeydy päälle ollenkaan, sulakkeet tarkistin ja on ehjät ja sen releelle tulee jännite. Kokeilin hyppylangalla releen kannasta yhdistää navat 3 ja 5 eikä siitä mennyt virtaa (auto oli käynnissä ilmastointi päällä) eli mitäs siinä releenlähdön ja magneettikytkimen välillä on? Matalapainenkytkimen mittasin auto sammuksissa ja on jatkuvasti auki, pitääkö sen olla auki lepotilassa vai avautuuko vasta paineella? Korkeapaineanturille menee kolme johtoa onko siinä ns vaihtokärjet ja mites se pitääkö olla kiinni/auki missäkin tilassa?  Kylmä-aineen määrästä tai vuodosta ei ole tietoa, kun saisi ensin kompuran pyörimään niin sekin selviäisi? Automaattitoiminto säätää ainakin puhalluksen voimakkuutta ainakin jollaintasolla.

Mites tuossa kannattaisi jatkaa vianetsintää? Onko kotikutoisesta vikakoodien luvusta/nollauksesta mitään hyötyä? Vikavaloja ei pala jatkuvasti ainakaan kojetaulussa.
Entä olikos vadiksessa kytkikset näille sähköille? tai olisko linkkiä kytkentäkaavioon?
« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 09:49:39 kirjoittanut kkuula »
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI vm.98 automaatti-ilmastointi kaput
« Vastaus #1 : 01.08.2011, 12:51:55 »
Jos magneettikytkintä ohjaavan releen kärjen tulonapaan tulee 12 V ja se yhdistämällä lähtönapaan ei aiheuta johdossa virran kulkemista, on relerasian ja magneettikytkimen välinen johto poikki tai magneettikytkimen kela poikki. Jos virtaa kulkee, mutta kytkin ei vedä, on kytkimen ilmaväli kulunut liian suureksi. Tietysti virran kulkemattomuus voi johtua siitäkin, että jännite katoaa hyppylangan kytkemisen hetkellä, jolloin tulopuolella on löysä liitos tms., tai sitten on kokeilu tehty väärän releen navoista.

Jännitteen voi tietysti kytkeä magneettikytkimen johtoon kokeilun vuoksi suoraan akun navasta, vaikka moottori ei käykään.

Matalapainekatkaisimen pitää olla kytkeytyneenä (oikosulussa), kun moottori ei käy ja kun laitteiston lämpötila on yli +10 astetta ja kun kylmäainetta on riittävästi putkistossa.

Korkeapaineputkessa olevaa elektroniikkaa sisältävää kolmijohtoista anturia ei pidä mennä ohmimittarilla tms. mittailemaan, ellei tiedä, mitä on tekemässä. Moottorinohjain syöttää sille yhtä johtoa pitkin 5 V käyttöjännitettä, toisessa on maa ja kolmannesta lähtee moottorinohjaimelle paineesta riippuva jännite. Anturi ei siis ole kytkin, joka on poikki tai oikosulussa. Mikäli se on poikki tai oikosulussa, on se rikki.

Kojelaudassa oleva säädinpaneeli ei millään tavalla säätele kompressorin toimintaa. Ainoastaan sen AC ON/OFF-painikevalinta joko antaa signaalijännitteen pressostaatille ja siitä edelleen moottorinohjaimelle tai sitten ei anna. ON/OFF-kytkin on siis sarjassa matalapainekatkaisimen kanssa. Kun jompi kumpi tai molemmat ovat auki, kompressori ei kytkeydy.
« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 12:59:01 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: V70 TDI vm.98 automaatti-ilmastointi kaput
« Vastaus #2 : 01.08.2011, 15:01:46 »
Jos matalapainekytkin on aina auki, on sieltä aineet lähteny paremmille viilennysmaille, eli joku putki tai pytty meni uusiks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kkuula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI vm.98 automaatti-ilmastointi kaput
« Vastaus #3 : 01.08.2011, 16:21:32 »
Juu jatketaas näillä eli epäilys kyl on että aineet ovat karanneet, jos niin sitten se on kyllä vietävä tutkittavaksi vuotojen varalta jonnekin.  Mittasin siitä kompressorin magneettikytkimen releenkannasta virtamittarilla muttei sinne magneetikytkimelle virtaa mene ollenkaan. Pitää tutkia se johdotus sinne magneettikytkimelle seuraavaksi ja koittaa se saada vetämään.
Volvo S80 2.4 besa aut. vm.01

 

Kulkukoira  Proturbo