Termosta pyttyyn! Liekkö syytä jo päivitellä puolivuotis katsaus?
Autohan löytyy edelleen ja toimittaa loistavasti käyttöauton virkaa. Auto on ollut nyt meikäläisen omistuksessa reilu vuoden ja mittariin on tullut n.20tkm lisää tänäaikana..
Mitään suuria ei ole tämän kanssa tapahtunut mutta kirjoitellaan nyt jotakin kuulumisia vaikka omaksi iloksi. Kesäkuussa tuli käytyä taas Gatebil mantorp tapahtumassa ja tälläkertaa kyydit tarjosi pullaposki. Ennen reissua heitin Bilthamberin finiswax vahat pintaan ja tein kunnon sisäputsitkin samalla autoon ekaa kertaa. Maski tuli myös maalattua mustaksi ja mielestäni se sopii ihan kivasti tummaan autoon missä ei mitään kromiosia ole muutenkaan. Auto pelasi tuon reissun hienosti ja 'täyslasti' päällä tuli viitisen sataa kilometriä ajoa.

Jotenkin vähän huonosti tuntui toi finiswax futaavan tässä tai sitten tuli jotain vähän tyrittyä sen kanssa sillä tuntuu että vedenhylkivyys ja kiilto on huonontunut radikaalisti jo 2-3kk jälkeen (etenkin vaakapinnoilla).
Kulutusnäyttö tuli nollattua ennen tuota ruotsinreissua ja siitä asti on nollaamatta painettu meneemän. Kulutus mielestäni varsin kohtuullinen; 8,7L viimeisen 3kk ajalta. Keskinopeus ajotietokoneen mukaan 53kmh. Onhan tuossa jonkunverran 'siivoa' maantieajoa mutta myös kovempaa motari vingutusta, keskustassa ajoa, lyhyttä matkaa, kehä1 ruuhkassa seisomista ja veneen vetoa/nostoa/laskua. Joten tuntuu todella vähältä siihen nähden mitä yleisesti näistä puhutaan kulutuksen osalta. Jonkunkerran tuota todellista kulutusta laskeskelin tankkauksessa ja se ei heittänyt tuosta ajotietokoneen lukemasta kun 2-3dl tms. Eli ihan kohtuullisesti nämä vie kun on vaan ehjä auto. Liekkö sitten jotain vaikutusta ollut sillä että ennen ruotsinreissua heitin askiin RVS T6A automaattiaskin 'keraamikäsittelyn'. Myös myöhemmin kesällä tein moottoriin "1,5" käsittelyä. Eli tuo RVS G4 setti kahteen kertaan samoihin öljyihin. Mene ja tiedä?
Tuossa jokunen viikko sitten tein myös 'laajan öljyhuollon' eli öljyt Castrol edge (tällä kertaa 5w30), öljynsuodatin, raitisilmasuodatin ja bensansuodatin. Öljyillä on nyt tullut tämän auton kanssa ajettua se 9-10tkm /vaihto. Samalla myös vaihtelin varmuudenvuoksi koiranluut eteen, niitä kun näistä kuulemma paljon menee ja etupäästä pientä kolinaa kuuluukin töyssyissä. Meyle HD mallit sinne vaihtui mutta ei liiommin vaikutusta mihinkään koska vanhat tuntui olevan vielä ihan tikissä. No eipä nuo paljoa maksanut ja onpahan nyt uudet ja kiiltävät osat valmiiksi laitettu. Pieni etupään kolina siis lienee iskarin yläpäistä johtuvaa? Myös vinkunaa/kitinää kuuluu etupäästä etenkin vasemmalle kääntyessä hiljaisessa vauhdissa eli lieneeköhän pyöränlaakeri kypsymässä?
Takapäässä myös esiintyy hieman ravistusta/pompotusta kovemmissa vauhdeissa (100-120kmh->). Eli joko vanteessa heittoa, paino irronnut tai kiinalaisen renkaan runko pettänyt? No se selvinee tuotapikaa koska tilailin uudet renkaat taakse koska nykyiset alkaa olla sakoilla. Oletin pärjääväni noilla nykyisillä renkailla talvirengas kauteen asti niin olisi sitten rauhassa voinut talvella purkaa noilta bebseiltä renkaat pois ja tarkistaa vanteiden kunto ja mahdollisesti maalata samalla. Ja sitten vasta laitellut uudet renkaat päälle. Mutta ei nyt auta muuta kun takarenkaat vaihdella ja katsoa sitten mitä vanteille tekee talvella. Renkaiksi tulee Falkenin Azenis FK510 225/40-18. Siinähän se vanteiden suoruus/tasapaino tulee samalla katottua rengaskoneessa. Täytyy etuvanteillekkin samanlaiset sitten ennen ensikesää pyöräyttää jahka saa vanteet kunnostettua talvella.
Mutta sellasta tälläerää.