Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto

  • 28 Vastauksia
  • 11407 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« : 05.08.2016, 09:20:11 »
Eilen aloin vaihtamaan napaa, mutta kappas kehveliä, sehän olikin prässättävää mallia. Eli vaihtoehtoina on joko ottaa koko tolppa käteen tai irrottaa olka-akseli tolpasta. Koko tolpan käsittely prässissä voi olla hankalaa, mutta sillon ei tarvis pyöränkulmia säätää uudelleen. Saisiko olka-akselin paikan merkittyä niin tarkasti että saisi asennettua riittävän suoraan välttyäkseen pyöränsuuntaukselta?
Jos haluan tolpan kuitenkin irrottaa niin onko tuo tuulilasin alamuovi todella noin hankala tapaus että pyyhkijöiden varretkin pitää irrottaa? Millä ne molemmilla sivuilla olevat muovikiinnikkeet saa ehyenä irti?
Voisin myös käyttää erilaisia hydraulitunkkeja laakerin vaihtoon paikallaan olevaan tolppaan, mutta en tiiä maksaako vaivaa...
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #1 : 05.08.2016, 10:07:31 »
Tällainen kai olisi oikea ratkaisu: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Korinosat/Tyokalusarja-kompaktilaakereita-varten-2000036602/ Olikohan nimimerkki Duke, joka kehui, että tuolla saa suht inhimillisesti paikallaan olevaan olka-akseliin laakerin vaihdettua.

Minkä suhteen olisit olka-akselin paikkaa merkkaamassa? Iskarin alapäässä ei ole säätöä, eikä alapallon kiinnityksessäkään. Alapallon irroitus ilman erikoistyökalua voi tosin jäädä haaveeksi.

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #2 : 05.08.2016, 14:13:33 »
Jaha jaha vai semmosta. Tilasin saman erikoistyökalusarjan aamupäivällä Saksasta; 71,58€ kotiovelle kannettuna. Onko kenelläkään tietoa tuon tuulilasin alusmuovin irrotuksesta? Niissä muoviniiteissä on sellaset haitat toisella sivulla mitkä estää niittiä pyörimästä. Nostin niitin haitan yli ja käänsin 90 astetta, mutta ei vapautunut ainakaan noin.
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4227
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #3 : 05.08.2016, 22:52:19 »
Eikös ne lähde kun nostaa sen keskiosan ylös? Niin mää muistaakseni sain ne irti..

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #4 : 06.08.2016, 16:16:38 »
Ei tolppaa tarvitse irrotaa kun vaihtaa tolla työkalulla laakerin. Paikallaan tolppa on helpompi laittaa kun ei mulju joka suuntaan.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Volvosaurus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #5 : 09.08.2016, 23:37:48 »
Jaha jaha vai semmosta. Tilasin saman erikoistyökalusarjan aamupäivällä Saksasta; 71,58€ kotiovelle kannettuna. Onko kenelläkään tietoa tuon tuulilasin alusmuovin irrotuksesta? Niissä muoviniiteissä on sellaset haitat toisella sivulla mitkä estää niittiä pyörimästä. Nostin niitin haitan yli ja käänsin 90 astetta, mutta ei vapautunut ainakaan noin.

Laittaisitko linkkiä mistä ostit, itsellänikin olisi tarvetta kyseiselle työkalulle.

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #6 : 10.08.2016, 14:55:56 »
Tässä linkki tuohon erikoistyökaluun: http://www.ebay.de/itm/301977639933
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #7 : 11.08.2016, 21:02:58 »
Tuulilasin nastat ovat alunperin sellaiset että sitä keskiosaa nostetaan jonkin verran ylös niin sitten koko nasta lähtee irti reiästä.

Ja olka-akselin voi huoletta irrottaa tolpasta, ei ole minkäänlaista säätöä siinä.
NYK: Polestar 2 DMLR -21 & 240 T5 -89

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07, V60 D5 AWD -16

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #8 : 18.08.2016, 22:12:33 »
Hienot työkalut saapu Saksasta ja tänään pääsin käpistelemään. Ei siinä auta mikään, alapalloa en-muoviämpäri-saa-olka-akselista-irti-muoviämpäri-millään. Auto nöyrästi takas nippuun ja kotiin uutta sotasuunnitelmaa tekemään. Ikinä ei oo jääny alapallo lähtemättä, nyt on!
Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #9 : 19.08.2016, 22:53:32 »
Kovaa on alapallot kiinni. Itsekkin jouduin ihan aikuisten oikeasti moskalla lyömään.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #10 : 20.08.2016, 19:16:18 »
Jos on sitä mallia missä pultti läpi, eikä mutterilla päältä niin ovat kyllä lujassa. Aina kuitenkin lopulta lähtenyt, jollain täytyy päästä levittämään olka-akselia alapallon ympäriltä ja samalla painaa tukivartta alas päin.

Poissa Volvosaurus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #11 : 20.08.2016, 21:35:50 »
Tässä linkki tuohon erikoistyökaluun: http://www.ebay.de/itm/301977639933

Työkalu tilattu ja testattu. Linkkaamaltasi myyjältä tosin tuote oli loppu mutta muualta Ebaysta löytyi vastaavia, tosin hieman kalliimpaan hintaan.
Laakerinvaihtokohteena oli saman alustarakenteen jakava valepukuinen Volvo (Ford S-Max). Laakeri on muutoin samanlainen mutta Fordin mallissa on pinnapultit ja Volvon mallissa kierrereiät pyöränpulteille. Täytyy sanoa että ilman tätä kalua laakerinvaihto olisi ollut tekemätön paikka. Laakerin irroitus olisi kyllä onnistunut koko napa-asetelma irroittamalla prässissä mutta laakerin kiinnipainaminen tässä kompaktilaakerimallissa ulkokehältä onnistuu vain tällä systeemillä.  Laakeri oli kyllä tiukassa, alkuksi tuntui että ei lähde millään. Mutta sitten rasvasin työkalun tangon kierrepään jolloin kierteen kitka pieneni ja lopulta laakeri lähti irtoamaan . Asennusvaihetta helpotin pitämällä uuttaa laakeria hetken pakastimessa ja hieman lämmittämällä napa-asetelmaa.
Alapallonivelen avaus oli myös oma savottansa, Fordin kartioliitoskin on niin tiukassa kiinni kuin olla voi. Mutta Motonetin jämerällä avaustyökalulla se lopulta lähti.

Poissa K-Mikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #12 : 29.08.2016, 22:51:51 »
Eilen saavuin takaisin Suomeen ja tänään oli aika ottaa kolmas erä Volvon kanssa, jospa tänään onnistuisi. Alapallo irtosi lopulta kun sain kaverin lyömään toisella lekalla. Laakeri oli ihan tautisen lujassa ja antautui vasta kun pienellä kaasutoholla lämmitin olka-akselia laakeripesän kohdalta. Kun laakerin sai kerran liikkelle niin loppu oli helppoa. Uusi meni sisään vaikka en sen kummemmin valmistellut sitä, pikainen kylmäspray käsittely laakeriin, synteettistä vaseliinia laakeriin ja laakeripesään ja äkkiä vääntämään, olihan se lopussa tietty aika tiukka menemään.

Kotiin ajaessa vaan nautiskelin hiljaisuudesta kabiinissa, ei jollota eikä jurise enää 8)

Otin vähä kuviakin taas tapahtumista jos vaikka joku seuraava himorassaaja saisi näistä jotain irti.

Tässä kaikki kaikki nivelet ja vetari jo irrotettu: http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_140745_zpsehoskts2.jpg

Hienot erikoistyökalut:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_140957_zpsxsyfioia.jpg

Erikoistyökalu paikallaan ja valmiina vetämään vanha laakeri ulos pesästä:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_183525_zpsx6i3emvo.jpg

Erikoistyökalu paikallaan ja valmiina vetämään vanha laakeri ulos pesästä:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_183533_zpsf5elykwy.jpg

Vanha laakeri on irti:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_184320_zpspautenfc.jpg

Työkaluun vaihdettu asentamiseen tarkoitetut kilkkeet paikalleen ja uusi laakeri menossa paikalleen:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_191515_zpsi66cx4e0.jpg

Auto on taas kunnossa:
http://i39.photobucket.com/albums/e192/nukkumatti/Volvo%20S80%20D5/20160829_204019_zpsqmyx3qym.jpg

Jos joku miettii että pitääkö ABS anturi irrottaa ennen laakerin irrotusta niin ei tarvi irrottaa. Itse tuota pohdin tovin aikaa. Alapallon korvakko on aika paksu olka-akselissa, joten alatukivartta joutuu vääntämään alaspäin melkoisesti. Ite nostin keulaa aika reilusti ylös ja työnsin rautakangen etutukivarren etummaisen puslan etupuolelle ja pistin pikkuvasaran kengen ja tukivarren väliin. Näin sai kertarykäsyllä väännettyä tarpeeksi.

Volvo S80 D5, Opel Ascona C 2.0i, Alfa Romeo 159 2.4JTDm

Poissa albbis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #13 : 05.06.2017, 09:12:11 »
Täällä olis sama homma edessä v70 -08. Ei kellään olisi lainata (pientä korvausta vastaan) Lahden seudulla tuota työkalua?

Poissa albbis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 D5 2007 etupyöränlaakerin vaihto
« Vastaus #14 : 15.06.2017, 07:27:39 »
Tuossa oma toteutus työkalusta ja laakerin vaihdosta. Loppujen lopuksi vanha laakeri lähti yllättävän helposti pois.
Suurinta tuskaa työssä aiheutti perskeleen tiukassa ollut alapallonivel.

Vanhan irroitus


Vanha purettuna pois


Uus menossa liukkaasti paikoilleen


image uploader

 

Futurez  Kulkukoira