Autoracing  KL-varaosat

V70R AWD laakerimainen "jurina" (Vika löydetty ja korjattu)

  • 15 Vastauksia
  • 14277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
V70R AWD 1998 automaatti.

Ongelma:

Suoraa ajaessa alkaa kuulua oikealta takapäästä laakerimaista jurinaa, joka alkaa noin 50-60 km/h vauhdissa ja jatkuu siitä eteenpäin. Vasemmalle kaartaessa ääni voimistuu ja oikealle kaartaessa ääni häviää täysin. Aika pieni kaarros oikeaan esimerkiksi loivaan liittymään ja ääni katoaa. Samaten jos tiessä on paha routakohta, jossa auto kevenee niin ääni häviää. Eli liittynee renkaisiin/jousitukseen kohdistuvaan kuormaan.

 - Ensimmäisenä vaihtoon meni oikean takapyörän laakeri. Ei vaikutusta vaikka vanhassa laakerissa olikin välystä.
 - Seuraavaksi vaihdoin oikean etupyörän laakerin jos ääni kiertää ja paikannan sen väärin. Ei vaikutusta.
 - Toisia renkaita ja vanteita kokeilin, ei vaikutusta.
 - Takarenkaissa on pientä pykälää joten kokeilin vaihtaa ne ristiin yhden testilenkin ajaksi, eikä ääni muuttunut miksikään.
 - Nelipyöräsuuntaus on tehty puolen vuoden sisällä, eli rengaskulmat on arvojen sisällä.

Tämän jälkeen korjaamolla autoa ajettiin nosturilla jonka myötä viskon tukilaakeri vaihdettiin, mutta se ei vaikuttanut tähän ääneen. Seuraava arvaus korjaamolla oli vaihtaa oikean takapyörän laakeri uudelleen. Mutta epäilyttää voiko SKF:n laakeri olla jo uutena viallinen. Laakeria asennettaessa olka-akselia lämmitettiin niin, että laakeri tipahti paikoilleen itsestään ja napa prässättiin paikoilleen laakerin sisäkehästä tukien.

Onko joku kuullut vastaavasta ongelmasta tai löytyykö hyviä arvauksia missä on vika?
« Viimeksi muokattu: 26.09.2016, 21:34:12 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1058
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #1 : 19.08.2016, 13:21:02 »
Voi olla myös "vääränpuolen" laakeri joka murisee. Lähtisin niitä tutkimaan ennenkuin uusia osia uudestaan vaihtaisin jos asennuksessa ei ole käytetty hakkaamista/väärästä paikasta prässäämistä joilla laakerin tuhoaa aika varmasti.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #2 : 19.08.2016, 14:37:15 »
Nosta ylös ja sormi jouselle. pyöritä pyörää.  Itse hämmästyin, kun ei ollut pyörässä yhtään välystä - niin kuin aina ennen on ollut - ja silti jurina oli kova; ja sormella paikansin viallisen laakerin!
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #3 : 20.08.2016, 14:58:25 »
Onko vetareita tutkittu?

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #4 : 20.08.2016, 15:59:17 »
Voi olla myös "vääränpuolen" laakeri joka murisee. Lähtisin niitä tutkimaan ennenkuin uusia osia uudestaan vaihtaisin jos asennuksessa ei ole käytetty hakkaamista/väärästä paikasta prässäämistä joilla laakerin tuhoaa aika varmasti.

No kun tätä mäkin mietin vaikka ääni niin selvästi oikeelta puolelta kuuluukin. Mutta onko kukaan koskaan törmänny sellaseen tapaukseen, että kun laakerille tulee lisää kuormaa niin se hiljenee ja vastaavasti kuorman pienentyessä alkaa meteli? Ne mistä mulla on kokemusta on ollu aina niin, että kuorman kasvaessa ääni kasvaa.

Nosta ylös ja sormi jouselle. pyöritä pyörää.  Itse hämmästyin, kun ei ollut pyörässä yhtään välystä - niin kuin aina ennen on ollut - ja silti jurina oli kova; ja sormella paikansin viallisen laakerin!

Nosturilla on ajettu D-vaihteella käytännössä tyhjäkäyntiä eikä jousissa tuntunu mitään toisistaan eroavaa. Laakerit kuunneltiin läpi lisäksi sellasella stetoskooppiviritelmällä.

Onko vetareita tutkittu?

Sen verran että oikea etuvetari, tietysti se kallein, pitää pientä napsutusta kun nosturilla ajaa ja kääntää. Toki siinä on vetari muutenkin aika luonnottomassa asennossa kun joustovara maksimissaan.

Tiedätkö että näistä olis takavetareita mennyt vastaavilla oireilla? Sekin on käynyt mielessä, mutta epäilen että miksi se ääni reagois niin voimakkaasti pieneen suunnanmuutokseen?
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa X70R

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 896
    • V70 D5 AWD R-Design -13
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #5 : 20.08.2016, 17:22:07 »
Ei ole tarkkaa tietoa onko vetareita mennyt, mutta tarkistuksen paikka kuitenkin, jos muut paikat on kunnossa.
Entä kardaanin tukilaakeri? siitä tulevat äänet vaihtelee myös, kun autolla kääntyy.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #6 : 20.08.2016, 17:32:01 »
Kardaanin tukilaakeri pitäs olla kunnossa, katottiin kun viskon tukilaakeri vaihdettiin.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2016, 17:33:58 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa eepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #7 : 26.08.2016, 18:42:26 »
Onko tähän löytynyt selvyyttä. Itellä kans jossain jurraa n.50 km/h ylöspäin. Renkaat vaihdoin ristiin ja pyörittelin ilmassa, mut en havainnut mitään poikkeavaa.

V70 etuveto, automaatti.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #8 : 28.08.2016, 19:32:04 »
Perjantaina oli pajalla. Tarkastettiin oikea takapyörän laakeri ja todettiin hyväkuntoiseksi, niin ku pitääkin kun uuden laakerin sinne pistin vajaa kuukausi sitten.

Koitettiin vielä kolmannella sarjalla renkaita/vanteita. Ei vaikuttanu mitään.
Ajettiin nosturilla uudestaan vakkarilla noin 60km/h jossa tuo jurina aiheuttaa pientä tärinääkin ajossa. Nostettiin samalla takapään alatukivarsia ylöspäin normaaliin asentoon, mutta mitään ylimääräistä ääntä tai tärinää ei ilmene nosturilla. Perästäkään ei kuulu mitään ylimääräsiä ääniä, poskilaakerit kuunneltiin myös.

Sotasuunnitelma on ottaa huomenna kardaani pois ja käydä koeajolla, saa sen sitte varmasti pois mahdollisista vikakohteista. Sen jälkeen menee vasen takapyörän laakeri vaihtoon, koska se pitäis vaihtaa muutenkin. On väljä ja pitää erilaista ääntä kuin oikean puolen uus laakeri. Sellanenkin kävi mielessä että vaihtas takavetarit päinsä niin sais nekin pois laskuista..
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #9 : 23.09.2016, 19:32:41 »
Päivitystä: kaks autokorjaamoa, Bosch Car Service ja Volvon virallinen huolto/jälleenmyyjä heitti hanskat tiskiin tämän kanssa. Vikaa ei löydy vaikka se on selvästi havaittavissa koeajolla. Molemmat epäili oikeaa takapyöränlaakeria, mutta sen olen vaihtanut ensimmäisenä oireen ilmaannuttua SKF:n uuteen.

Tänään sitten auto talliin ja pitkin hampain vaihtamaan vasemman takapyörän laakeria, kun yksi uusi laakeri sattui tallissa olla. Siitä huolimatta että kaikkien oireiden mukaan sen ei pitäisi se olla, mutta:

https://www.youtube.com/watch?v=npliA7ICSog

Realistisesta hieman pessimismiinkin taittuvasta elämänasenteesta huolimatta nyt on pieni toivo siitä, että vika olis viimein paikannettu  ELK

Kyseessä siis VASEN takapyöränlaakeri ja ne oireet:
 - Ääntää suoraa ajaessa ja ääni kovenee vasemmalle kaartaessa. OIKEALLE kaartaessa ääni häviää kokonaan.
 - Jouseen ei tuntunut mitään erilaista verrattuna oikeaan puoleen, jossa siis uusi laakeri. Vaikka vasen oli tässä kunnossa.
 - Ei minkäänlaista klappia esim. vanteesta koitettuna kun vetarin mutteri kiinni, mutteri irrotettuna aivan pieni välys.

Oireet siis täysin päinvastaisia kun mihin on tottunu pyöränlaakerin kanssa yleensä. B30A:lle piste mikäli vika viimein löytyi, olis pitäny uskoa aiemmin..

PS. Huomenna prässäilemään ja uus ABS-anturi sekä jarruletku kiinni.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2016, 19:35:28 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #10 : 24.09.2016, 12:01:30 »
Eikös tuo kolina kuulunut pyörää pyörittäessä ollenkaan? Ihan niin kuin joku pultin pää hakkaisi jarrulevyn kilpeen.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #11 : 24.09.2016, 15:23:30 »
Ei pitäny minkäänlaista ääntä ja pyöri yhtä tasaisesti ku oikean puolen uuskin laakeri. Tällä viikolla tuon puolen rengastaki pyöritteli kolme Volvon omaa korjaajaa, kukaan niistä niinku ei aiemmat korjaajat enkä minäkää huomannu siinä mitää eroa toisen puolen laakeriin.
Vasta kun vetarin mutteri ei kiristä tuota pakettia kasaan niin ääni on tuollanen ja tuo rohina tuntuu myös käteen että se takertelee selvästi.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2016, 15:28:50 kirjoittanut aprilli »
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #12 : 26.09.2016, 21:33:17 »
Uusi laakeri paikoillaan ja videon kaltaisessa tilanteessa ei pidä mitään ääntä. Ei ollu Chili mikään pultin pää, laakeri se oli mikä siinä kolisi  :)

Testiajo tehty ja auto menee taas ilman mitään värinöitä tai sivuääniä  8)
Hemmetin hienoa ettei kuulosta enää siltä ku propellikone lentäis auton yläpuolella koko ajan..

Syytä pistää korvan taakse: rikkinäinen laakeri ei välttämättä pidä mitään ääntä kun pyörittää rengasta käsin, eikä siinä tunnu klappia, eikä jousen kautta tunnu mitään verrattuna ehjään laakeriin. Sekään ei tässä kohtaa pitänyt paikkaansa, että sen puolen laakeri ääntää jolla on kuorma kääntyessä, vaan se olikin se jonka kuorma keveni kääntyessä.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1058
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina" (Vika löydetty ja korjattu)
« Vastaus #13 : 27.09.2016, 02:11:32 »
Eli laakerista tod näk pimahtanut sisempi kuulakehä. Näitä totutusta poikkeavia laakerivikoja on aina silloin tällöin tullut vastaan.
Hyvä että selvis kuitenkin ennenkuin vaihtelit ehjiä osia uudestaan. :)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa eepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD laakerimainen "jurina"
« Vastaus #14 : 28.12.2016, 17:07:02 »
Onko tähän löytynyt selvyyttä. Itellä kans jossain jurraa n.50 km/h ylöspäin. Renkaat vaihdoin ristiin ja pyörittelin ilmassa, mut en havainnut mitään poikkeavaa.

V70 etuveto, automaatti.

Itellä etupyörän laakeri sökö.

 

Elekma  Autoracing