KL-varaosat  Carwist

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 21875 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Volvo 245 SE Polar 1992
« : 27.08.2016, 00:03:57 »
Avaan talvi-/käyttislintalle oman pienimuotoisen huoltokirjan.

Potilas:


- B230F
- M47
- ABS-jarrut (toimivat)
- sähköpeilit
- molemmat kallistuksenvakaajat
- vetokoukku

Pahimmat viat ostohetkellä:
- liikaa laikatut etujouset vs. vakioiskarit.
- aurauskulmat harittavat.
- hieman luistava kytkin ja lähtörevityksissä täristävä paineasetelma.
- vaihdevivuston puslat kuluneet, kun kepin liike on vielä normaalia soppakauhamaisempi.

Sähkövarusteista ei toimi:
- hätävilkut
- peilien lämmitys

Tänään (26.08.2016) tosiaan ostin auton, ja pikaisen katselmuksen ja miedon koeajon perusteella uskalsin kaverille maksaa puoli tonttua.

Koska olen hullu, niin sovin jo kaupat alkuviikosta, kun olin ensimmäistä kertaa nähnyt auton.  :idiot2:

Kaveria edellinen omistaja oli tähän käynyt pitkän leiman hakemassa.
Tai näin olemme olettaneet, koska nykyisellä laikkamadalluksella ei olisi mennyt mitenkään läpi katsastuksesta.
- Tälläkin hetkellä on melkein vuosi leimaa jäljellä.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2017, 23:02:41 kirjoittanut Niko_S »
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6554
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #1 : 27.08.2016, 01:20:19 »
Komia väri  S*

Mammalle vissiin jäi pahat traumat meidän taannoisesta -91 245 SE:stä (no se oli kyllä aika räjähtänyt) kun ei kuulosta lämpiävän edes vihreenä tälle  ???

Onko minkävärinen sisältä?
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Kesämiitti Kemora 17.8.

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #2 : 27.08.2016, 04:12:22 »
Komia väri  S*

Mammalle vissiin jäi pahat traumat meidän taannoisesta -91 245 SE:stä (no se oli kyllä aika räjähtänyt) kun ei kuulosta lämpiävän edes vihreenä tälle  ???

Onko minkävärinen sisältä?

Penkkien verhoilu on mustaa velouria. Kattoverhoilu on valkoinen.

Kattoverhoilussa on kyllä pari palanutta kohtaa takapenkin yllä, että jossain vaiheessa ollut ehkä laululinttana.

Penkkien verhoilu on kuitenkin virheettömässä kunnossa, ja konehuone on todella puhdas vaikka ei ole edes roiskesuojaa/pohjapanssaria.


Salama korostaa kivasti iskunvaimentimen kiinnityspannan ruosteen.

Näköjään tämä 245 on loppupään tuotteita, koska ikkunoissa on -92 leimat, ja paisuntasäiliön päällä on valmisteleimana 92.

Itseä häiritsee tämä merkintä takaluukussa, jonka oletan olevan hyvin alkuperäinen:
« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 00:56:24 kirjoittanut Niko_S »
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3491
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #3 : 27.08.2016, 07:02:05 »
Onko 531 kansi? Tossahan vois olla jo se B230FX motti eli tuo kansi ja VX-nokka.

Poissa Merlin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1128
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #4 : 27.08.2016, 12:18:09 »
On kyllä varsin komea. ;)
Käyttöauto: Volvo S80 D5 -04
Harrasteauto: Volvo 740 GLE -87
Hevosvoima määrittää, kuinka kovaa ajat seinään.
Vääntö määrittää, kuinka syvällä olet seinässä.

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #5 : 27.08.2016, 15:48:05 »
Onko 531 kansi? Tossahan vois olla jo se B230FX motti eli tuo kansi ja VX-nokka.

Vakio 530 kansi, ja M-nokka.
Ajattelin nokka-akselin vaihtaa jossain vaiheessa. Joko VX tai D.

Kytkinpolkimeen ostin kumin, kun sitä ei ollut:


Kävin tänään Vantaalla ja Helsingissä, niin ei tuo nyt ole kovin huono ajaa kun siihen tottuu.

Kytkinkin tuntuu olevan vielä ihan ajettavassa kunnossa, kun pystyy ryömittämään, ja tekemään mäkistartteja.
Ei välttämättä tarvitse siis kytkinsarjaa vielä ensi tilistä ostaa.

Uudet kesärenkaat joutuu kyllä ensi kuussa laittamaan.

Vaihdekepin puslat täytyy tilata tiskiltä.



« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 00:58:25 kirjoittanut Niko_S »
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: Volvo 245 SE Polar 1993
« Vastaus #6 : 27.08.2016, 17:58:17 »
Laitetaan pari kuvaa sisustasta, kun ehdin jo kehua sitä hyväkuntoiseksi:





Kunnon siivouksen vaatii, kun on aika paljon koirankarvaa.

Kuskin penkki on todella ryhdikkäässä kunnossa, kun ottaa huomioon että autolla on ajettu 569 tkm.

Suurimmat virheet ovat kojelaudassa, jossa on niitä perinteisiä puhelintelineiden asennusruuvien reikiä.
Hanskalokero on sininen, koska alkuperäisen kansi oli hajonnut.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 01:00:22 kirjoittanut Niko_S »
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: Volvo 245 SE Polar 1993
« Vastaus #7 : 27.08.2016, 20:10:15 »
Auton mukana tuli tosiaan tämän verran renkaita:


Eilen en jaksanut ottaa renkaita kontista, mutta tänään piti ottaa PK-seudun ajelukeikan takia, niin paljastui että nasterenkaat ovatkin pinnoitetut Masterit, kun olin eilen nopeasti vilkaissut että "Hyvä, ok kuntoiset Hakkapeliitta 4:t"...

Huonoin puoli noissa nastarenkaissa nyt on se, että leveyttä on vaatimattomat 155.
Menisi hangen läpi kevyemmin noilla, mutta lisää levottomuutta ajossa, ja huonompi pito.

Voikin olla että menee talveksi alle Ariekset, joissa on päällä 3 talvea ajetut Nordman 4:t.

6 peltivannetta tuli myös mukana, joissa on päällä kaljut renkaat.

------------------

Katselin tänään autoa kattavammin läpi:
- Suodattimet ja moottoriöljy näyttävät olevan kunnossa.
- Virranjakajan kansi ja pyörijä olivat kunnossa.
- Sytkäjohdot mallia Biltema, mutta ei näkyvää/tuntuvaa vikaa niissäkään.
- Sytytystulppia en jaksanut alkaa irroittelemaan, niin ostin uudet NGK:n tulpat.
- Pakoputkiston alkupää katalysaattoreineen on aika varmasti alkuperäinen, takapöntöksi on joku jossain vaiheessa laittanut
  Simonssin.
- Peräkopan täyttötulppaan on joku hitsannut mutterin.
- Vetokoukku on Volvo Original (tyyppikilpi), ja ei ole mätä mistään.
- Laturi on aika bränikän näköinen.
- Jäähdytin on joskus vaihdettu (Nissens).
- Ei vikakoodeja.

Lohkolämmittimen virkaa toimittaa Defan letkulämmitin, ja on hieman näkyvää glykoli-möhnää, että toivottavasti ei vuoda.
Toimivuus on vielä mysteeri.

Suurin kysymysmerkki, ja huoleenaihe on tällä hetkellä jakopään kunto, koska flektin muovin päällä on Volvo Original jakopäähihnan vaihtotarra, mutta joku on repinyt/raaputtanut siitä pois sen kohdan missä on lukenut vaihtoajankohta ja kilometrit.  :idiot2:









« Viimeksi muokattu: 07.03.2018, 01:01:46 kirjoittanut Niko_S »
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3491
Vs: Volvo 245 SE Polar 1993
« Vastaus #8 : 27.08.2016, 20:17:47 »
Okei se olikin sitten ihan tavan B230F.

Tarvikekyktin voi joskus alkaa ravistaa tms. ja se asettuu sillä kun paikallaan isolla vaihteella luistattaa vähän niin että lasittuma kuluu pois.

Noissa "satasenpaskoissa" kannata kummempaa jakopää remppaa alkaa tekeen.. kurkkaa kopan alle että jos yhtään on siedettävän näkönen remmi ni antaa palaa vaan, vinokoneessa jakopää kestää montasataatuhatta ja kymmeniä vuosia.  :) jos ei saa nukuttua niin eihän se remmi kyllä paljoo maksakaan.

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: Volvo 245 SE Polar 1993
« Vastaus #9 : 27.08.2016, 20:57:30 »
Okei se olikin sitten ihan tavan B230F.

Tarvikekyktin voi joskus alkaa ravistaa tms. ja se asettuu sillä kun paikallaan isolla vaihteella luistattaa vähän niin että lasittuma kuluu pois.

Noissa "satasenpaskoissa" kannata kummempaa jakopää remppaa alkaa tekeen.. kurkkaa kopan alle että jos yhtään on siedettävän näkönen remmi ni antaa palaa vaan, vinokoneessa jakopää kestää montasataatuhatta ja kymmeniä vuosia.  :) jos ei saa nukuttua niin eihän se remmi kyllä paljoo maksakaan.

Tänään tosiaan kun kävin PK-seudulla, ja sieltä saavuttuani otin kylällä pari ripeämpää paikaltaan lähtöä, niin kytkimen ravistus tuntuu nyt olevan poissa.

Suunnittelin huomenna kurkkaavani jakopään kopan alle, ja eihän ne jakopään hilut tosiaan kauheasti maksa.
Tosin voin nukkua kuitenkin aika rauhassa, kun onhan minulla jo Möhköstä kokemusta, että mitä tapahtuu, jos jakohihna pomppaa rattailta (Tosin se oli tyhjäkäynnillä, eikä täydessä laukassa).

-----

Tuli moottoritiellä annettua huolella avosandaalia, ja saavutin hyvin laittoman 163 km/h GPS-nopeuden.
Moottorista alkoi loppumaan puhti tuossa vaiheessa, ja laikkamadalletun alustan ajo-ominaisuudet ovat noissa nopeuksissa vähintään jännittäviä...  :nohnoh  :nohnoh

-------------

Tällä hetkellä ajan mieluummin tällä kuin Möhköllä, vaikka tämä on laiskempi.
Siitä on pitkä aika, kun olen viimeksi ajanut isolohkoisella manuaalilla, niin vaihtelu virkistää.

Tämänkin wiinastamista olen jo miettinyt, kun löytyy vielä Möhköstä ylimääräiseksi jäänyt muutossarja.
Tosin löytyy myös 4 kpl Chevyn 250cc suuttimia hyllystä...

LH tarjoaa tietenkin sen lastun teko mahdollisuuden myös.

Voikin olla, että laitan muutossarjan kiinni, ja ajelen sen kanssa wiinalla, koska silloin jää mahdollisuus myös tankata bensaa.


 
745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3491
Vs: Volvo 245 SE Polar 1993
« Vastaus #10 : 27.08.2016, 21:07:06 »
Eikös tää oikeesti oo 1992 koska vin-koodissa on kirjain N..

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #11 : 27.08.2016, 21:27:39 »
Eikös tää oikeesti oo 1992 koska vin-koodissa on kirjain N..

Näköjään on tosiaan 1992 malli, kun tarkistin VIN-koodin (korjasin tekstit  :-[).

Menin eilen sillä vanhalla oletuksella, että kun ikkunoissa on koodi -92, niin olisi kasattu -92 syksyllä, ja -93 malli.
En tosiaan eilen katsellut VIN-koodia.

Mutta joo lähes karvalakki SE Polar vm. 1992.
Ellei joku ole sitten liimannut "vitsillä" Polar -tektistiä takaluukkuun, koska joidenkin lähteiden mukaan Polar -mallia on valmistettu ainostaan vuonna 1991...  :idiot2:


Löysin muuten tämän auton vanhan myynti-ilmoituksen:
http://www.nettiauto.com/volvo/240/8170768

Tuosta seuraava omistaja voi siis olla syyllistynyt laikkamadallukseen.

745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa Teemu-

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2048
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #12 : 27.08.2016, 22:21:10 »
155 levee rengas tälläsessä? :2funny:

Poissa Niko_S

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2653
  • Soittakaa Finlandia!
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #13 : 27.08.2016, 23:26:04 »
155 levee rengas tälläsessä? :2funny:

Onneksi on irtorinkulat, eikä vanteilla niin saa hävitettyä/myytyä helpommin.
Ei ole mitään hajua minkä auton alla ovat joskus olleet, tuskin edes nähneet 200-sarjalaista Volvoa ennen kuin päätyivät takakonttiin.

Ei ole tosiaan menossa talveksi alle nuo renkaat...

Viimeksi kun oli omassa autossa noin kapeat renkaat, niin se ei ollut Ruotsinrauta joka painaa tankki täynnä ja kuljettajan kanssa noin 1500 kiloa...  ::)

745 SE 1992 Bendix Regina RE85 Edition
245 SE Polar 1992 Lintta / Vinterbil
854 vm. 1996

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3221
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #14 : 27.08.2016, 23:29:33 »
Tuo on ollu vissii aika liki saman värinen alkujaan ku mun entinen 245 SE  :P

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Carwist  Race.fi