240-sarjan autoissa on etusatuloissa ilmausnippoja 3kpl/satula takana 1kpl/satula
mun mielestä etusatuloissa ei näy kuin yhdet ylhäällä??
Kyllä. Tässä on ABS-jarrut, niin satulassa on sen verran eroa että on yksi ilmausnippa ja yksi putkilähtö.
Itsekin tuli tuota etusatulaa katsottua, kun paloja aloin vaihtamaan, että hetkinen...
Skandixilta löytyy 240:n ABS-satulat eteen:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/brake-caliper-front-axle-left/1024035/http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-calipers/brake-caliper-front-axle-right/1024034/Motonet ja Biltema (jostain Suomestakin varmaan saisi jostakin tilattua, vaikka orggiksenakaan ei enää saa) eivät myy noita ABS-mallin etusatuloita.
Tosin se huojentaa hieman, koska ABS -satuloissa on samat sisuskalut kuin tavan satuloissa.
- Tämän Göran oli ajatellut järjellä.
Tosin nyt olen tullut siihen tulokseen, että jarrujärjestelmään on ollut pakko jäädä ilmaa, kun tuossa on edessä vasemmalla kohtuu uuden näköinen jarruletku, ja oikealla samaten kohtuu uuden näköinen jarruputki.
- Tulin tähän päätelmään, männät eivät ole jumissa, ja palat ovat uudet.
- Etulevyt kiiltävät kun on jarruteltu uusilla paloilla.
Katsoin 240:n korjausopasta, niin ABS:ään soveltaen ilmausjärjestys olisi:
- 1. taka vasen
- 2. etu vasen
- 3. etu oikea
- 4. taka oikea
Eli ihan sama järjestys millä olen saanut ilmattu esim. Möhkön (ABS-järjestelmä) jarrut.
Oikean etujarrusatulan ilmausnippa pitää muistaa vaihtaa, koska sitä on telottu jossain vaiheessa.
--
Tiedä sitten mitä Göran on ajatellut siinä vaiheessa, kun on laittanut 240:een ABS-jarruja.
"Laitetaan ABS-jarrut, mutta tehdään samaan 4-mäntäiseen satulaan, mutta yhdellä putkella ja yhdellä ilmausnipalla".

Välillä ollut ihan tarpeeksi vaivaa niiden perinteisten mallienkin ilmauksessa joissa on useampi ilmausnippa...
---------
Nyt kun molemmissa Volvoissa sattuu olemaan ABS-jarrut alunperin, ja niitä etummaisia putkia ei saa valmiina (
Tiskiltä en edes tule kysymään), niin sain halvalla jarruputkityökalusarjan, kun siihen kuuluvan putkileikkurin terässä oli vauriota.
Pystyy sitten tulevaisuudessa prässäämään itse jarruputkien päät, ja ei tarvitse käydä teettämässä.
Täytyy vielä ostaa varastoon jarruputkea ja A-A -liittimiä etujarrujen tarpeisiin.
Ainakin tässä 240:n osalta on hyvä olla tekotarpeet sitten kun alan etujarrulevyjä vaihtamaan.
-----------
Meinasin pelästyä töistä lähtiessä, kun alkoi kuulumaan klak-klak-klak -ääni, että nyt on kiertokangen laakeri p*skana.
Ei varmaan sittenkään, koska ääni melkein häviää kierroksia nostaessa ja moottorin lämmettyä.
Keskimmäisistä "raitisilma suulakkeista" kuitenkin kantautuu moottorin äänet niin hyvin kabiiniin.
Venttiilin nostin varmaan ääntää, koska ne perinteisesti kuluneet männänhelmat (jotka tässäkin ovat ihan varmasti kuluneet) eivät tee tuollaista ääntä.
Nyt tässä on näemmä käytetty Teboilin Diamond 10W-40:stä (kannu löytyi autosta), ja paikallaan on tarvike suodatin.
= Ei jatkoon.
Heti ensi kuussa tulen vaihtamaan öljyiksi Castrolin 5W-40 Magnatecin + Volvo Original suodattimen.
Itselle riittää tuohon öljyn valintaan se, että wiinastettu vinokone toimii hyvin Magnatecillä, ja Orggis suodatin on hyvä.
Tähänkin tulen laittamaan etanolia tankkiin enemmin tai myöhemmin, niin ei tee mitään haittaa laittaa kunnolliset öljyt koneeseen, ja käyttää varmasti toimivaa öljynsuodatinta...