Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 245 SE Polar 1992

  • 150 Vastauksia
  • 45049 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #75 : 15.10.2016, 10:18:13 »
Nykyisellä laikkamadalluksella on tosiaan keula tippunut noin 650 mm

Asiallinen peli! Mutta että 65 cm, ei kai vakio 240 ihan niin korkea ole...  ;)

Itse heivaisin takalasinpyyhkijän kokonaan ja laittaisin peruutuskameran. Melkein jokaisessa autossani on takalasinpyyhkijä kränännyt tavalla tai toisella, ei jaksa tapella niitten kanssa. E-villen alle 30e peruutuskamerasetin kanssa on ihan hiton mukava pakitella tarkasti, kurakeleillä tietty vaatii viitseliäisyyttä vähän puhdistella linssiä välillä...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9509
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #76 : 15.10.2016, 12:44:47 »
Itse heivaisin takalasinpyyhkijän kokonaan ja laittaisin peruutuskameran.

Taakse näkemisestä on kyllä usein hyötyä muulloinkin kuin peruuttaessa. Toki jos kamera olisi kokoajan toiminnassa -- ja siitä näkee eikä kuraudu umpeen.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #77 : 15.10.2016, 22:54:38 »
Asiallinen peli! Mutta että 65 cm, ei kai vakio 240 ihan niin korkea ole...  ;)

Itse heivaisin takalasinpyyhkijän kokonaan ja laittaisin peruutuskameran. Melkein jokaisessa autossani on takalasinpyyhkijä kränännyt tavalla tai toisella, ei jaksa tapella niitten kanssa. E-villen alle 30e peruutuskamerasetin kanssa on ihan hiton mukava pakitella tarkasti, kurakeleillä tietty vaatii viitseliäisyyttä vähän puhdistella linssiä välillä...

No näköjään tullut kirjoitusvirhe...  :buck2:

65mm on keula vakiota matalammalla.

-------------

Tarkastin tänään lähemmin moottorin rikkinäisiä tukikumeja, niin on apparin puolen tuki on perinteisesti pettänyt, ja moottori nojaa vasempaan tukikumiin, ja öljypohja on hyvin lähellä etupalkkia.

Auto tosiaan katsastettu kesäkuussa 2016, niin ihmettelen, ettei katsastaja ollut sanonut mitään moottorin tukikumeista, kun öljyvuodosta tuli kuitenkin huomautus.

Voihan se olla että tukikumi ei ollut silloin vielä totaalisesti pettänyt, mutta silloin kun tämän ostin niin katsastuksen jälkeen mittariin oli kertynyt noin 4000 km, niin tukikumin murtuma on ollut ainakin havaittavissa.

Itse käytän autoja nykyään yksityisellä katsastusasemalla, jossa ei välttämättä tule edes sanomista jos moottorissa on pieni öljyvuoto, mutta normaaliin tapaan on nollatoleranssi, jos on kulunut pusla tai saati sitten moottorin tukikumissa havaittavaa kulumista.

--------------

Tällä hetkellä on mennyt ja tulee vielä menemään rahaa vähän liikaa osiin, että auton saa "ajokuntoon".

Tosin tämä 245 on sellainen auto jonka halusin palavasti ostaa (muut Volvot olen vain halunnut ostaa).
Palava ostohalu ei liittynyt mitenkään mattavihreään väriin ja laikkamadallukseen.
Se liittyi siihen, että "hankintalistalla" on vuosia ollut 245.

Tämä nyt sattui vain olemaan kohtuuhintainen ja siinä sattui sopivasti olemaan B230F med M47.

--------------

Mutta joo, kaiken alta löytyy hyvä Volvo.

Huomioon otettavaa on tietenkin, että autolla on ajettu jo / tai vasta 571 000 km.

Moottorista en ole tällä hetkellä kauhean huolissani, kun puristuspaineet ovat jokaisessa sylinterissä vähintään 12 baria,
ja öljyvuodotkin rajoittuvat huonoihin tiivisteisiin (lähinnä venttiilikoppa).

Kampikammion tuuletus pitää vielä tarkastaa, ettei ole tukossa.

Mitä nyt 1,5 kuukautta omistaneena ja melkein 2000 km ajeneena voin todeta että ei kuluta moottoriöljyä, ja ne mitatut puristuspaineetkin viittasivat kohtuullisessa kunnossa oleviin männänrenkaisiin.

Yllätyin silloin kun mittasin, että puristukset ovat joka pytyssä vähintään 12 bar.

Möhkössä puristuspaineet olivat kahdessa pytyssä alle 12 bar ennen RVS -käsittelyä,
ja vasta sen jälkeen nousivat 12 bar tai yli.
Kilometrejä oli vasta noin 320 000 km.

Tähänkin moottoriin on kyllä tulossa RVS -käsittely, koska ensimmäinen käsittelykerta on sponsoroitu, ja odottaa hyllyssä.

--------

Vaihteistossa alkaa kyllä olemaan kulumaa näin yli 24 vuoden ja 571 000 km jälkeen.
1. vaihde ei välillä mene sulavasti paikoilleen.

Kakkaa laatua, kun vaihdelaatikko osoittaa hajoamisen merkkejä ennen moottoria.  :D



 





Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #78 : 15.10.2016, 22:57:24 »
Säädä pakkilukko niin menee 1. tupaan paremmin.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #79 : 15.10.2016, 23:22:56 »
Säädä pakkilukko niin menee 1. tupaan paremmin.

Täytyy tarkastaa se pakkilukko.

Tosin en ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa edes vaihdekepin ja siirtotangon välisiä puslia.

s73

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #80 : 16.10.2016, 10:04:11 »
Kytkin lopussa, Sahcsia tilalle ja alkuperäinen kampuran stefa tilalle, laatikolla ajaa vielä liki 100tkm.
Sachsissa uritettu levy ei lasitu kuin tavalliset levyt.
:smoke:

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #81 : 18.10.2016, 20:43:35 »
Kytkin lopussa, Sahcsia tilalle ja alkuperäinen kampuran stefa tilalle, laatikolla ajaa vielä liki 100tkm.
Sachsissa uritettu levy ei lasitu kuin tavalliset levyt.
:smoke:

Kytkin on lopussa. Tai on se ollut jo siitä asti kun auton ostin.
Nykyään jo luistaa kovasti 5. vaihteella.

Ei ollut Sachsin asetelmaa hyllyssä silloin kun asetelman ostin.

Westlake merkkinen asetelma odottelee asennusta.
Näin jälkikäteen olisi varmaan kannattanut tilata Sachsin tai Valeon kytkinsarja, kun tuo Westlake ei ainakaan merkkinä ole tuttu.

Se Westlake tulee kuitenkin sinne asentumaan, koska ei sitä pysty enää palauttamaan.

-------------

Ostin tänään oikean puoleisen moottorin tukikumin. Vasenta ei ollut hyllyssä, niin meni tilaukseen, ja saa vielä tällä viikolla sen.
Moottorin tukikumit ovat tarvikelaatua.

Piti ostaa myös vähän pakoputkiosia, kun nykyinen takapönttö (Simons) on meinannut tippua tielle sen takia, koska pääty on ratkennut.

Tilalle tulee nyt alkuun "suora" putki.
Lähinnä sen takia, että olen aikoinaan ostanut muita projekteja varten putkiosia, ja niistä saa kivasti rakennettua.

-----------

Talvirenkaat pitää vielä ostaa.
Onhan minulla 6 kpl, 14 tuumaista peltivannetta tähän, ja yhdellä vanteellla 6mm kulutuspinnalla oleva kivikova, ja nastattomaksi tullut Hakkapeliitta 10 on vararenkaana.

Hakkapeliitta 10:n nastattomat ominaisuudet ovat varmaan samalla tasolla kuin alkuperäisten vararenkaiden kanssa.









 


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #82 : 18.10.2016, 22:38:56 »
Nyt kun pakkaset ovat taas tulossa, ja Möhkö ei todennäköisesti se ole käytössä talvella, niin siitä jäisi silloin ylimääräiseksi viime vuonna ostamani Defan Superslim 1400W sisätilanlämmitin.

Täytyy tässä käydä purkaamolta kyselemässä Defan haaroitussarjaa.

Tässä on Defan letkulämmitin alavesiletkussa, jonka olen testaamalla todennut toimivaksi,
ja Defan uuden haaroitussarjan hinta (noin 77€ tuntuu kovalta).

Tosin uudessa on aina takuu, ja edellinen haaroitussarja minkä ostin purkaamolta hajosi jo samana talvena...

Täytyy tuumata.

Lisäksi lohkolämmitin on aina parempi rautalohkossa kuin letkulämmitin.
Tämä on kuitenkin alkuperäinen Suomi-auto, ja ensimmäinen haltia/ostaja on päättänyt ettei tarvitse lohkolämmitintä.

Henkilökohtaisesti en tykkää letkulämmittimistä.
Tässäkin pihassa ollut pari autoa, jossa letkulämmitin ei toimi, tai vuotaa jäähdytinnestettä.

Tässäkin Volvossa letkulämmitin on vuotanut jäähdytinnestettä (Tosin ei vuoda enää).






Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #83 : 20.10.2016, 19:55:38 »
Tuli tänään laitettua suoraputki takapöntön tilalle.

Simons oli vähän heikossa hapessa:





Loppui päivänvalo kesken, niin en ehtinyt hitsaamaan kuin yhden kannatin lenkin.
Tuolta se putki nyt kuitenkin näyttää:


Selvisi tänään myös, että keskipönttö vuotaa siitä takimmaisen putkiosan mutkasta.

Huomenna on tarkoitus hitsata toinen kannatinrauta, kun nyt se elää sen verran, että resonoi koriin kiihdyttäessä.
Tosin ne rikkinäiset moottorintukikumitkin vaikuttavat tuohon pakoputken asentoon.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #84 : 20.10.2016, 19:59:35 »
Kannattaa sinkit putsata pois ennen kun alkaa räkimään läjään.
No kun halvalla sai.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2437
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #85 : 20.10.2016, 20:20:47 »
Kannattaa sinkit putsata pois ennen kun alkaa räkimään läjään.

Saapipahan paremmin sinkkikuumeen ja karmeen jälen  :D
Taitaa olla aika karmiat äänet, suoralla putkella?

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #86 : 21.10.2016, 00:54:22 »
Alunperin putsasin sinkit pois alueelta noin 2 cm tulevasta saumasta pois, ja aloin tallissa hitsaamaan MIGillä ensimmäistä saumaa, niin sulake petti. Ei ollut uutta sulaketta, niin roudasin puikkokoneen pihalle.

Unohdin että puikko kehittää enemmän lämpöä, ja tein reiän putkeen kannatinrautaa hitsatessa.
Paikkasin sen reiän myös puikolla hitsaten, mutta se ei ollut kaunista tai nopeaa.

Polttoainetankki ei vuoda, koska tarkastin sen ennen pakoputkirempan aloittamista,
ja sen jälkeen leikkasin rälläkällä 5 cm päässä polttoainetankista, ja hitsasin 15 cm päässä.

Olen kuitenkin nähnyt sen räjähtävän voiman, mitä bensiini saa aikaan, niin tarkastin huolella, vaikka olin niin tyhmä että teen kipinöitä, kun vieressä oli 30 litraa (puoli tankillista) räjähdysainetta.  :idiot2:

 






 

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #87 : 28.10.2016, 23:09:04 »
Tein tänään ensimmäisen RVS -käsittelyn aamupäivällä.

Ensimmäinen pullon puolikas koneeseen, ja auto tyhjäkäynnille 15 - 20 minuutiksi.

Ajattelin sitten siinä samalla kun käy tyhjää, ja RVS alkaa vaikuttamaan, katsoa vähän tarkemmin radion johtoja.

Ei mennyt montaa minuuttia, niin huomasin että moottorin lämmöt ovat melkein tapissa, mittari pari milliä alle punaisen.

Autoa kun ei voinut sammuttaa, koska muuten RVS -käsittely menisi hukkaan, niin avasin sitten konepellin, ja huomasin että lämmityslaitteenkennon läpiviennistä suihkii nestettä.

Käsillä oli litra glykolia, niin se äkkiä paisunta säiliöön, ja uudestaan lämpöjen tsekkaus, joka oli alle punarajan.

Ei siinä muuta, kuin rättiä vuotokohdan eteen, ettei sotke koko konehuonetta, ja tallista hakemaan lisää jäähdytinnestettä.

Annoin kävi tyhjää sen vaadittavat noin 20 minuuttia, ja lämmöt pysyivät koko ajan alle punarajan.
Ei onneksi ollut "iso" vuoto.

Tälläinen vuoto:
https://vimeo.com/189366360

Kannen ja lämppärin kennon välinen letku petti.
Alapuolella pieni halkeama, josta suihkuaa.

Patentti fiksaus... :


Ei ollut ilmastointiteippiä, mutta minulla on aina yleensä autossa sähköteippiä ja nippusiteitä.

4 kierrosta sähköteippiä letkun ympäri, ja nipparit varmistavat, että teippi pysyy edes jotenkin paikallaan.

Sen jälkeen kun vuodon sai kuriin, ja jäähdytysjärjestelmän täyteen, niin kaadoin toisen puolikkaan RVS:ää koneeseen ja Lähdin kruisailemaan puoleksi tunniksi (kuten ohje edellyttää).
Otin kyllä mukaan noin 5 litraa jäähdytinnestettä jos sattuisi vuotamaan.

Ei vuotanut.
Sain ajettua sen puoli tuntia, ja sen jälkeen töihin ja takaisin.

Vaikka se nyt ei vuotanut 50 km aikana, niin ei tuo ole varmaan kovin kestävä patentti.




   

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #88 : 31.10.2016, 20:53:05 »
Ei pitänyt tuo fiksaus kauaa.

Uusi letku:


Vanhan letkun vuotokohta:


Termostaatin vaihdoin samalla.
Vanha:


Tiedä sitten onko jopa alkuperäinen vuodelta 1992...

Ylävesiletkun termostaattikopan puoli oli murkkeentuneen näköinen, ja leikattu aiemmin pätkä pois.

Lopputulema testiajon jälkeen:
- kannen ja kennon välinen letku ei nyt vuoda
- ylävesiletku alkoi tiputtamaan nestettä termarin päästä...

Vähän harmittaa.
Täytyy huomenna katsoa, jos löytyisi sopiva haitarivesiletku.

------------

Tänään lähti Saksaan tilaus KYBIn etuiskareista ja samanmerkkisistä ylätuista.
Lisäksi 2 kpl Elringin venakopantiivisteitä.


Onneksi en ole laittanut Möhköä seisontaan, niin täytyy siihen laittaa nastarenkaat alle, kun sitten ei ole mahdoton kiire tämän kanssa.
Eipä tähän ole vielä edes oikean kokoisia nastarenkaita (auton mukana tulleet, irtonaiset 155 leveät nastarenkaat tuntuvat vähän kapoisilta...).

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: Volvo 245 SE Polar 1992
« Vastaus #89 : 31.10.2016, 21:19:42 »
Biltemasta saa iha sopivan ylävesiletkun.

Eikös termarissa ole 10/09 leima?

 

Futurez  Kulkukoira