Kulkukoira  Proturbo

xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa

  • 6 Vastauksia
  • 2936 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa höylä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa
« : 27.08.2016, 18:39:53 »
Tervehdys.
Näin tuoreena ja ymmällään olevana Volvon omistajana on pakko kysyä neuvoja täältä.
Kyseessä xc70 -01 bentssiini. Autosta vuotaa öljyä, sekä vettä, mutta tuota öljyvuotoa en saa paikannettua muualle kuin hantin puolelle.
Jakopään koppa ollut auki, enkä siellä nähnyt mitään muuta suurempaa, kuin vesipumpun juuressa vettä, joten pumpun tasotiiviste lienee hapero ja tihkuttaa. Selittää myös tuon nestehävikin paisarissa.
Öljyvuotoa en osaa paikantaa, vaikka pariin otteeseen käynyt auton alla kuivaamassa paikat.
Öljy ei minusta puoli värisokeana näytä punertavalta, laatikon öljyt tarkistin, näyttivät uusilta ja pinta oli normi tasolla.
Moottoriöljyn taso ei ole tippunut.
Voisiko vuoto tulla kulmavaihteesta? mutta mistä sieltä se yleisemmin vuotaisi? Vetari näytti uudelta, joten siinä luulisi stefan olevan kunnossa.?
Vielä löytyy semmoinen ihmetys kun auto on käynnissä, niin nokkien takapuolelta kuuluu outo säksätys, vähän kuin sähköinen räpse.
Kylmänä aavistuksen nakuttaa, öljyt vaihdettu, mutta eipä tuo miksikään muuttunut. Vvt-pyörän pelko vei aluksi yöunet, mutta jakopään yläosa näytti kuivalta.
Tämä kun on nyt ensimmäinen Volvo, niin en näistä "ominaisuuksista" vielä tiedä.
Muuten loistava kyytinen auto joka näyttääkin jopa autolta.

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa
« Vastaus #1 : 27.08.2016, 18:52:25 »
Onko milloin vaihdettu jakopään hilkkeet? Siinä yhteydessä vaihdetaan myös vesipumppu. Öljyvuoto saattaisi
olla peräisin turbon öljykierrosta. Sieltä menee ajanoloon putkesta tiiviste huonoksi.

Poissa höylä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa
« Vastaus #2 : 27.08.2016, 19:11:26 »
Jakopää oli kuulemma viime vuonna uusittu, mutta kiristinrullat näyttivät kyllä vanhemmilta.
Itse hihna oli ainakin siisti, ei rispaumia tms ja tekstit oli kirkkaat. Voihan se olla, että ollaan taas säästetty ja vaihdettu pelkkä hihna!?
Kävin kuitenkin hakemassa uuden setin pumppuineen päivineen. Toki olisi mukava saada sitä ennen selko tuohon öljyvuotoon.
Onkos ne putket tuossa kulmavaihteen yllä joista vinkasit? siinä se ohut musta putki oli märkä ja sitä liitosta tunnustelin, mutta vaikea sanoa, kun tuo öljy kyllä leviää joka paikkaan.
Täytyy varmaan putsata taas paikat ja huudattaa autoa paikallaan jotta näkisi paremmin mistä tihkuu.
Nyt vaan annoin käydä tovin tyhjäkäynnillä, mutta se ei vielä ehtinyt merkkailemaan

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa
« Vastaus #3 : 27.08.2016, 21:07:47 »
Ohjaustehostin tsekattu ? Mulla vuotanut se ja öljypohja.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa höylä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa
« Vastaus #4 : 03.09.2016, 13:30:48 »
Tänä aamuna taas roplattu autoa. Öljy mikä vuotaa on ihan moottoriöljyä, kun oli aavistuksen viikon aikana pinta pudonnut.
Suojamuovit alta pois ja kuivasin öljysotkun pois, pieni lämmittelyajo ja pari reilumpaa kiihdytystä.
Kotipihaan palattuani tuntui kun turbo olisi hävinnyt johonkin matkan varrelle, ei puhise, eikä kierrä kuin 4000 rpm.
Menikö tuo nyt vikatilaan vai mikä sille tuli.?
Saanko nollattua ecun irrottamalla akun? ennen kaikkea, uskaltaako näillä ajaa ilman turboa?
Auton alle kun kömmin, niin siinä öljypohjan pulteissa kulmavaihteen kohdalla oli tipat ja kun oikein tiirailin, niin kulmavaihteen yläpuolella menee joku n. 15mm letku/putki koneen kyljestä johonkin ylös. Letku oli märkä siitä juuresta, joten ainakin yksi mahdollinen syypää tuohon vuotoon.
Nyt kuitenkin askarruttaa tuo turbo, uskaltaako ajaa? mitä tuolle voi näin lauantaina tehdä?

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa
« Vastaus #5 : 04.09.2016, 10:38:52 »
Tänä aamuna taas roplattu autoa. Öljy mikä vuotaa on ihan moottoriöljyä, kun oli aavistuksen viikon aikana pinta pudonnut.
Suojamuovit alta pois ja kuivasin öljysotkun pois, pieni lämmittelyajo ja pari reilumpaa kiihdytystä.
Kotipihaan palattuani tuntui kun turbo olisi hävinnyt johonkin matkan varrelle, ei puhise, eikä kierrä kuin 4000 rpm.
Menikö tuo nyt vikatilaan vai mikä sille tuli.?
Saanko nollattua ecun irrottamalla akun? ennen kaikkea, uskaltaako näillä ajaa ilman turboa?
Auton alle kun kömmin, niin siinä öljypohjan pulteissa kulmavaihteen kohdalla oli tipat ja kun oikein tiirailin, niin kulmavaihteen yläpuolella menee joku n. 15mm letku/putki koneen kyljestä johonkin ylös. Letku oli märkä siitä juuresta, joten ainakin yksi mahdollinen syypää tuohon vuotoon.
Nyt kuitenkin askarruttaa tuo turbo, uskaltaako ajaa? mitä tuolle voi näin lauantaina tehdä?
Uskaltaahan sitä ajaa, tosin karstottaa ajan mittaan pahasti putkistoa, joten suosittelen että korjautat tuon. Se koneen kyljestä menevä on turbon öljypaluuputki, itsekin jouduin tuossa kesällä tekemään turborempan, vaihdettiin turbo ja tiivisterengas sinne paluuputken lohkon puolelle. Uskosin että sieltä tulee. Itse varmistettiin se tiivisteen vuoto, että kuivattiin öljyt pois, laitettiin auto käyntiin, nostettiin hallinosturilla ylös ja kappas, sieltä se öljy tuli turbon paluuputkesta. Se nyt kannattaa heti ensimmäisenä tarkistaa, on aika helppo rasti vaihtaa, putki on kahdella torx ruuvilla kiinni turbossa ja lähtee lohkon kyljestä vetämällä, tunnustelet lohkon puolelta tiivisteen pois, ellei sitten tule paluuputken mukana, ja uus tilalle, putki paikalleen ja testi ajoa.

Sitten kannattaa testata vuotaako alipaineella toimivat moottorin ja laatikon tukityynyt, ne aiheuttaa myös turbon jumittumista, koska arvot heittää vuodon takia häränpeetä ja säätösolenoidi saa arvoja jolla se sotkee koko järjestelmän. Paras tapa on testata alipainepumpun tyylisellä kapistuksella, itse näin tein niin selvis vuotavat tukityynyt, tulppasin ne pois pelistä siihen asti että saa uudet vaihdettua. Tulppaus kannattaa tehdä siitä ilmanputsarinkotelolta lähtevän säätöventtiilin letkusta tukityynyille, vaikka letkun nippusiteellä kireästi tukkoon.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2016, 10:42:51 kirjoittanut ToniJH »
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa höylä

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: xc70 vuotoa,sekä muuta kummaa
« Vastaus #6 : 10.09.2016, 12:59:17 »
Taas kerran nujuttu auton alla.
Öljyä ei ole viikon aikana paljoa kertynyt koneen alle! Johtunee tuon vaimon maltillisesta kaasun käytöstä :), eli ei ole ahtanut jolloinka tuon paluuputken juuren tiiviste ei ole valskannut niin pahasti.
Itse jos tuolla viikon ajelisin, olisi sotku varmaan aivan toisenlainen.
Tiivisteet kävin hakemassa ja tarkoituksena oli vaihtaakkin ne, mutta tuo kulmavaihde on pahasti tiellä, eikä tuossa selällään auton alla kädetkään taivu joka suuntaan. Vien siis suosiolla liikkeeseen, vaihtavat samalla tuon jakopään osat sekä vesipumpun joka liruttanut viikon aikana n. litran verran.
Voisihan tuosta kysästä mitä myyjäliike on mieltä, auto kun on vasta vajaan kaksi kuukautta ollut meillä.
Ja voihan tuosta löytyä muutakin vikaa

 

Carcom Oy  Elekma