Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???

  • 7 Vastauksia
  • 9251 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« : 05.08.2011, 12:04:35 »
Eli auto on vuosimallia 1999 oleva S80 T6:nen. Päästövalo palaa ja infonäytössä on tekstit "aja hiljaa huolla heti" sekä "pakokaasuja huolla pian". Kävin jo luettamassa vikakoodit yleiskorjaamolla ja mekaanikko sanoi vian haiskahtavan puolavialle. Autossa oli viisi vikakoodia, joista neljä kuulemma viittaavat puolavikaan. Ilmoittivat kuulemma tilapäisistä sytytyskatkoksista.  Auto käy kyllä tyjäkäyntiä tasaisesti, mutta alkaa pätkiä kunnon kiihdytyksessä, kun koneessa on enemmän rasitusta. Pintakaasulla ei huomaa minkäänlaisia ongelmia.

Haluaisin siis tiedustella, mistä mahtaisi löytyä edullisia sytytyspuolia tuohon koneeseen? Onko siinä samanlainen sytytyspuola/sytytyspuolayksikkö kuin jossain toisessa Volvon koneessa? Olen itse saanut vaihtaa tähän mennessä jo kaksi puolaa, jotka olivat kalliita. Ovatko puolat tämän koneen heikko lenkki, vai ovatko hajonneet minulta vanhuuttaan sattumoisin samoihin aikoihin? Kaikki vinkit aiheeseen liittyen ovat tervetulleita!
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Vs: S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« Vastaus #1 : 05.08.2011, 15:00:49 »
Eipä noita sytytyspuolia taida mistään ilmaseks saada, purkaamolta saattaa halvemmalla löytyä mutta kunnostahan ei ole takeita. Tuolta löytyy halvin mitä on silmään sattunut: http://www.varaosat24.com/fi/varasto2/9422/7025,183937,0,1/450895

Ei omassani ainakaan ole puolat olleet heikko lenkki, yhden olen joutunut vaihtamaan kahden vuoden aikana koska oli kuori rikkoutunut ja löi läpi. Tiedä sitten onko tulppien kunnolla jotain vaikutusta puolien kestoon, silloin oli tulpat ihan loppuun ajettu ja menivät samalla vaihtoon :D Jokaiselle sylinterille kun on oma puola niin kyllä niitä vaan ajan kanssa hajoaa, voihan niistä osa olla vielä alkuperäisiäkin.

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« Vastaus #2 : 05.08.2011, 15:06:57 »
Linkkisi puola on ihan asiallisen hintainen! Itselläni on tulpat kunnossa, koska kun vitos ja kutossylinterin puolat antautuivat niin samalla vaihdettiin myös sytytystulpat. Tästä on nyt noin 5tkm. Tosin täytyy tarkistaa ovatko viallisen puolan tulpat kunnossa, sillä viimeksi rikki menneet puolat olivat myös pilanneet oman sylinterinsä tulpan. Hyvä kuulla ettei puolat ole ainakaan niin vikaherkkiä miltä vaikuttaa. Purkaamolta löysin käytettyjä A2 kuntoisia puolia hintaan 40 euroa. Mitä olet mieltä, kannattaisiko niitä edes harkita? Tosin kun en aio autosta luopua vielä pitkään aikaan niin ehkäpä kuitenkin kannattaisi panostaa uusiin osiin, jotka eivät hajoa heti ensi kuussa. Hmmmm....
« Viimeksi muokattu: 05.08.2011, 15:14:06 kirjoittanut tubbe86 »
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Vs: S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« Vastaus #3 : 05.08.2011, 15:15:24 »
Kannattanee pitää mielessä sekin että halvin ei useinkaan ole se kestävä ;) Itse en harkitsisi käytettyjä puolia, kun miettii asiaa siltä kantilta että joku päälle sadan euron puola on vielä tosi halpa osa autoon johon voi joutua sijoittamaan pari tonniakin kun huono tuuri käy ;D Suosittelen alkuperäisiä osia, monesti selviää vähemmillä harmeilla tien päällä.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« Vastaus #4 : 05.08.2011, 15:44:19 »
Kyllä tuohon hintaan luulisi löytyvän ihan BOSCH merkkistäkin.
Jos et muualta niin saan Boschia  n 50€  /kpl,
« Viimeksi muokattu: 05.08.2011, 15:48:01 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« Vastaus #5 : 06.08.2011, 13:53:44 »
Korjaamon mekaanikko sanoi kun kävin luetuttamassa koodit, että jos vika uusiutuu niin sitten täytyy alkaa vaihdella osia yrityksen ja erehdyksen kautta valitettavasti! Siis mitä hittoa? Eikö puolasta näe muka mitenkään ulospäin jos se ei toimi? Niistä neljästä vikakoodista kaksi ilmoitti "tilapäinen sytyskatkos vähintään yhdessä sylinterissä" perässä oli koodi, joka oli molemmissa eri. Eikö tuo koodi kerro mikä sylinteri on kyseessä??? En todellakaan halua vaihdattaa puolia ja ajaa 10 km vain nähdäkseni, että vikavalo syttyy uudelleen, koska autosta on vaihdettu väärät puolat! Ongelma kun on siinä, että tällähetkellä tuo vika ilmenee vain autoa kovemmin rasittaessa, jolloin se alkaa nykiä eikä anna täyttä tehoaan. Tyhjäkäynti ja ajelu pintakaasulla on ihan ok. Ihme vika prkl! Ilmeisesti täytyy vaatia, että tekevät kunnon koeajon ja kiihdyttelevät rajusti useamman kerran, jotta voin olla varma ettei vika uusiudu...
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« Vastaus #6 : 06.08.2011, 15:43:34 »
Puolavika on melko varmasti jos vaan rasituksessa pätkii. Toimii varmasti vielä hyvin kylmällä koneella (tosin sillon ei toivottavasti poljeta).

Puolilla on ominaisuus ruveta temppuilemaan kun lämpenevät, eli kone lämpenee.

Mittarilla noita vikoja ei oikeen voi todeta.

Vikakoodeista pitäisi voida todeta mikä pytty antaa kipinäkatkoja, ja siten paikallistaa puola.

Vaihtamalla viallisen puolan paikkaa ja katsomalla vaihtuuko vikakoodin kohdepuola, voi viallisen puolan varmistaa lähes 100% varmuudella.

Näin olen useamman tällaisen tapauksen selvittänyt.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 sytytyspuolavika(ko)???
« Vastaus #7 : 06.08.2011, 17:01:06 »
No hyvä, että on mahdollista saada varmuus vialisesta puolasta, ettei tarvitse harrastaa hakuammuntaa! Tuosta toiminnasta kylmällä koneella en tosiaan tedä, koska en koskaan kiihdytä vauhdikkaasti kylmällä koneella. Vasta sen lämmettyä voidaan tarjoilla kaasupoljinta runsaammin.
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

 

RallyBaron  Samppasport