Talveksi tullut katseltua jo pidemmän aikaa autoa, jopa sellaista jolle voisi antaa käyttöauton statuksen ja pitää pidemmän aikaa. Näillä näkymin talven aikana kertyy sen verran kilometrejä, että nyt piti jo hieman järjelläkin ajatella tuota käyttiksen hankintaa. Pitkän aikaa tuli selailtua lähinnä vähäkulutteisia länsi-eurooppalaisten käsistä valmistuneita kulkuneuvoja. Kuitenkin kesällä tuli sen verran taitettua matkaa tuolla isän ykköskopan V70:llä, että sellainenkin alkoi tuntua vaihtoehdolta. Kuitenkin takaraivossa paukutti ajatus, että vapari ei ainakaan ole vaihtoehto ja 2.4T tai T5 tahtoo taas olla hieman tyyris. Aikani pyörittelin numeroita Excelissä ja sain päätetyksi millaista autoa lähdetään etsimään. Aikani selailin enemmän ja vähemmän aktiivisesti nettiautoa. Välillä jo visio hankittavasta autosta muuttui tyystin, mutta kuitenkin ympyrä sulkeutui sopivan ja alkuperäisiin suunnitelmiin sopivan auton löydyttyä suht läheltä, kokolailla edukkaasti ja vielä tutulla.
Pitihän tuota sitten käydä katsomassa. Auto oli odotetunlainen, ei priima, mutta täysin soiva peli jolle voisi antaa käyttiksen statuksen. Lyötiin kättä päälle, raha vaihtoi omistajaa ja näin harrastin ensimmäistä kertaa verosuunnittelua. Käyttikseksi valikoitui siis ykköskopan V70 pätkädeekulla ja veronkiertomalliksi leimattuna. Tekniikka siis D5252T ja automaatti, varusteina sähkölasit ja peilit, automaattinen kylmästöinti ja vakkari. Oikeastaan kaikki mitä käyttikseltä voi vaatia. Metrejä taulussa kohtuulliset 540tkm.



Aloitin hommat ensimmäisenä konehuoneen puolelta pesuhommilla. Esipesu, huuhtelu, brushaus, huuhtelu, kuivaus, muoveille Autofinesse Revive trim dressing ja letkuille Mequn Endurance tire gel. Muuttui tuo reilu puoli miljoonaa ajettu konehuone hieman huoltoystävällisemmäksi. Tuosta tuli jopa hämmentävän hyvä.


Seuraavaksi liimanpoistolla a-pilareista tupakkamuovien teipeistä jääneet liimanjämät pois sekä pesu. Tämän jälkeen kalvottelin sumarit enemmän omaan makuun sopiviksi.




Viimeisimpänä toimenpiteenä tuli suoritettua sisustan pesu ympäri auton. Auto oli edellisellä omistajalla toiminut vuoden päivät lähinnä pihavarastona, joten sisältä kunto oli sen mukainen. Ennen kuvia ei löydy kuin yksi hantin penkistä, mutta siitä olettettavasti saa suuntaa millaisessa kunnossa sisusta oli.




Toivottavasti saan tuon mattojen fiksarikiillon anteeksi?
Pientä ostos- sekä todo -listaa tässä on ehditty jo kartoittamaan. Ensimmäisenä olisi tarkoitus tsekata pumpun ajoitus, sekä tarkistaa pyöränkulmat edestä. Sen verran oli raidetangon ulkopään lukitusmutteri jumahtanu raidetankoon, että taidan laittaa kokonaan uudet kamat molemmille puolille tilaukseen. Eteen hanttarin puolelle olisi tarve uudelle pyöränlaakerille, sitten voisi jo melkein käyttää leimalla. Yksi ahtoputki pitää uusia.
Ulkonäköä ajattelin vaiheessa x parannella XC-maskilla, jenkkivilkuilla sekä uusilla puskurin ritilämuoveilla. Käyttöautohan tää on, mutta minkä sitä luonnolleen mahtaa:






Nuo jälkimmäiset 18" vanteet ois soivat jaoltaan ja paikallaan ilman lättyjä. Olisivat kuulemma myynnissä. J-Specin alustakin maksaisi vaivaiset 300e...
